Żegluga

Jak poinformował w czwartek m.in. hinduski dziennik i serwis internetowy "Times of India", władze w Visakhapatnam wydały decyzję o wstrzymaniu wejście do portu i cumowania statku Kraszewski, należącego do Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego, załadowanego ponad 20 tysiącami ton saletry amonowej w ładowniach, gdy jednostka dotarła w środę wieczorem na redę portu Vizag (Visakhapatnam).

Rozładunek nie odbędzie się do czasu i o ile zainteresowane departamenty rządowe nie wydadzą zezwolenia - twierdzą źródła "Times of India".

Po katastrofie w Bejrucie w Libanie, spowodowanej ogromną eksplozją składowanego w magazynie portowym azotanu amonu (w ilości ok. 2750 ton), wśród mieszkańców Vizag zapanował niepokój, ponieważ w tym portowym mieście składowanych jest już ponad 18 tysięcy ton azotanu amonu w magazynach prywatnej firmy w pobliżu terenów Hindustan Petroleum Corporation Limited oraz dowództwa marynarki Eastern Naval Command.

Teraz do wybrzeża w rejonie Vizag dotarło kolejne 20 041 ton ładunku azotanu amonowego z Rosji w ładowniach statku Kraszewski - podały media hinduskie. Jak ustalił PortalMorski.pl - ostatnim portem, do którego zawijał Kraszewski przed dotarciem do Indii był St. Petersburg, gdzie statek przebywał od 29 czerwca do 13 lipca br.

Obawy i ostrożność lokalnych władz dotyczą miejsca składowania potencjalnie niebezpiecznego ładunku, nie statku, który go dostarcza.

Chociaż zainteresowane władze przeprowadziły inspekcję na terenie składowiska prywatnej firmy i wyraziły zadowolenie ze środków bezpieczeństwa, administracja okręgowa zwróciła się do władz portowych z prośbą, aby nie podejmowały operacji przeładunkowych, dopóki nie otrzymają zezwolenia od Komisji Kontroli Zanieczyszczeń stanu Andhra Pradesh (AP Pollution Cotrol Board - APPCB).

Jak podają media hinduskie - zainteresowane władze Organizacji ds. Bezpieczeństwa Ropy Naftowej i Materiałów Wybuchowych (Petroleum and Explosives Safety Organisation - PESO), miały już potwierdzić, że w składzie prywatnego przedsiębiorstwa Sravan Shipping są stosowane odpowiednie środki bezpieczeństwa.

Prezes zarządu portu Visakhapatnam Port Trust (VPT) K. Rammohana Rao potwierdził w wypowiedzi dla "Times of India", że władze okręgowe poprosiły zarząd portu, by wstrzymały się z obsługą ładunku, ponieważ zwróciły się (władze okręgowe) o konsultację do wyższych władz.
"Władze PESO udzieliły akceptacji w zakresie bezpieczeństwa dla składu Sravan Shipping. Jako port - my tylko rozładujemy towary. Ponieważ władze lokalne ubiegają się o akceptację od kierownictwa APPCB i poprosił nas, abyśmy poczekali na polecenia rządu, nie wpuścimy na razie statku do portu. Jest teraz na redzie" - powiedział prezes zarządu portu.

Istotnie, Kraszewski - gdy sprawdzaliśmy późnym wieczorem w sobotę - stał nadal na kotwicowisku portu Vizag. I stoi nadal, w poniedziałek, 17 sierpnia. Istniała nadzieja, że być może sprawa uzyskania pozwoleń została zawieszona na czas dni wolnych od pracy i zostanie rozwiązana w poniedziałek, co pozwoli Kraszewskiemu na wejście do portu nawet już tego dnia. Jednak na razie - w poniedziałek, do południa czasu polskiego, statek nadal znajdował się na kotwicowisku hinduskiego portu.

Kraszewski to wielozadaniowy statek przystosowany przede wszystkim do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, ale może przewozić szeroką gamę ładunków, w tym półmasowe (np. w tzw. big-bag'ach, w których często transportuje i składuje się także saletrę chilijską), a także suche ładunki sypkie (czyli masowe) luzem.

Statek należy do spółki joint-venture rządów ChRL i Rzeczpospolitej Polskiej - Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego (znanego pod nazwą handlową Chipolbrok) z siedzibą główną w Szanghaju i oddziałem w Gdyni.
Noszący banderę cypryjską Kraszewski (nr IMO 9432153) zbudowany został w roku 2011, charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 24 221 jednostek i nośnością 30 435 ton.

Po tragicznym w skutkach wybuchu w Bejrucie, władze portowe i lokalne w wielu miejscach świata podchodzą ze wzmożoną ostrożnością do przeładunków i składowania saletry amonowej.
Saletra amonowa używana jako nawóz oraz jako składnik mieszanek nawozów mineralnych, a także jako składnik materiałów wybuchowych, jest ładunkiem dość powszechnym w obrocie portowo-morskim.

W 2017 roku największymi w świecie eksporterami saletry amonowej były: Federacja Rosyjska (3,5 mln ton, co odpowiadało 43,32 % eksportu tego surowca w skali globalnej), a na dalszych miejscach wśród eksporterów znalazły się Litwa, Gruzja, Bułgaria i Stany Zjednoczone (łącznie ok. 62,74 % udziału w globalnym eksporcie, w znacznej części obsługiwanym przez transport morski, szacowanym na 8,07 mln ton w roku 2017.
Największym importerem jest Brazylia (1,33 mln ton lub 16,58 % globalnego importu), w dalszej kolejności plasują się: Peru, Ukraina, Francja i Maroko (33,42 % udziału w światowym imporcie).

PBS (PortalMorski.pl); z mediów

Fot.: Chipolbrok

+2 ...
Na innym statku tego armatora marynarze są przetrzymywani 9-17miesiecy i podmian nie widać...bodajże Paderewski....no wybuchowa firma.
16 sierpień 2020 : 01:38 Ryszard Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 zapytam,który to
1/UN 1942 5.1 Ammonium nitrate, with not more than 0.2 percent of combustible substances, including any organic substance calculated as carbon, to the exclusion of any other added substance
2/UN 2067 5.1 Ammonium nitrate fertilizers; uniform non-segregating mixtures of ammonium nitrate with added matter which is inorganic and chemically inert towards ammonium nitrate, with not less than 90 percent ammonium nitrate and not more than 0.2 percent combustible
Jest jeszcze kilka innych UN numerów tego ładunku opisanych jako''no longer in use''
Ciekawe że po wybuchu w Oklahoma City(1995) nie było takiego ''pogotowia''
16 sierpień 2020 : 05:55 Walenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 un1942
UN1942
16 sierpień 2020 : 08:16 Picard Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 Nie robić interesów z komunistycznymi Chinami
Nie rozumiem, po co istnieje Chipolbrok - jawna pozostałość po PRL-u, który podobno się zakończył. Jak widać, geszefty z komuną się nie zakończyły i nomenklatura dalej pięknie się uwłaszcza.
16 sierpień 2020 : 08:15 tyr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Na a gdzie by..
No a gdzie by pracowali dyr....14 statków 16dyrektorow
16 sierpień 2020 : 08:47 Mmm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Nie robić interesów z Chinami
No to nie rób, Chińczycy popłaczą się tracąc takiego klienta.
16 sierpień 2020 : 14:29 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 *
Wspaniale, że Chipolbrok istnieje. Co jeszcze miałoby zostać zniszczone, jakie srebrna rodowe wyprzedane? Dlaczego mielibyśmy nie prowadzić interesów z Chińczykami? Cała Europa, i nie tylko, z Chińczykami handluje, znaczna część towarów powstaje, m. in. na Dalekim Wschodzie, w Chinach. Rozbudowana sieć agentów armatora jest na całym świecie również w USA, w Houston. Zerwanie tego to byłaby katastrofa. To udana współpraca od lat i trzymam kciuki za dalszą.
17 sierpień 2020 : 11:21 WD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Baron Kepice
W 75 roku byłem starszym oficerem na Szczawnicy. ...
..Dalszą podróż już pod moim dowództwem odbywała się bez zakłóceń.Mielismy 23 porty Afrykańskie między innymi Point Niuar i Luanda .z Point Niuar Przewiozłem Edwarda dos Santos i jego towarzyszy do Luandy....w tym czasie w Angoli przebywał Rysiu Kapuściński .którego spotkałem w dniu wyboru JPII na papieża. W Ambasadzie w Caracas. Był bardzo zainteresowany wydarzeniami w Luandzie umówiliśmy się że podczas urlopu spotkamy się w Polsce i przekaże mu całą historię.......niestety nie doszło do tego spotkania gdyż Rysiu poleciał do Iranu gdzie przybywał Ajatollah Chomeini...... dalszą doklaną Historię ufostepnie gdy podpiszemy umowę na publikację .w której główną rolę będzie Grała Jolanta roman-Stefanowska. pozdrawiam i czekam na kontakt.
16 sierpień 2020 : 09:56 Ali ihsan Evirgen Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Pojemność portu/miasta dla UN/ADR
Każde miasto i port musi nie tylko skontroliwać,ale też określić ilość jaką można składować. BCT od dawna ma limity i kontenery stoją w Ham/Bre czeają na zgodę. Masowe dłużej leżą, ale jak pokazał Bejrut mogą kilka lat czekać nie wiadomo na co, port ma robić obrót a nie składować latami. Teraz panika pokazuje, że wszyscy sprawdzają i się uczą.
17 sierpień 2020 : 08:16 Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter