Żegluga

Przekop Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem - zapewnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Przystąpiliśmy do drugiego etapu przetargu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję; przetarg w tym roku będzie rozstrzygnięty - dodał.

Nie mamy żadnych opóźnień w zakresie realizacji terminów wykonania, realizujemy to zgodnie z harmonogramem - powiedział Gróbarczyk we wtorek w Polskim Radiu 24.

Jak wyjaśnił minister, obecnie jesteśmy na etapie rozpoczęcia wykopów pod śluzę, zostały wykończone przyczółki pod układ mostowo-drogowy oraz rozpoczęto budowę falochronów od obu stron.

Przystąpiliśmy do drugiego etapu przetargu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - dodał Gróbarczyk, zapewniają, że ten przetarg na pewno w tym roku będzie rozstrzygnięty.

Gróbarczyk stwierdził też, że inwestycja spotyka się z krytyką ze strony Rosji, ponieważ kraj ten obawia się konkurencji, jaka pojawi się po zakończeniu przekopu. Jak mówił, „dla nas jest oczywiste”, że Rosja dąży do zahamowania wszelkich tego typu inwestycji, aby umożliwić swoim portom „wycięcie wszelkiej konkurencji w ramach rozwoju dróg nie tylko wodnych, ale i też lądowych”.

Tymczasem, jak wskazał Marek Gróbarczyk, przekop Mierzei to „stworzenie alternatywy dla krajów, które znajdują się za wschodnią granicą” i „domkniecie Via Carpatia, której jedna z odnóg będzie wykorzystywała port w Elblągu”.

Urząd Morski w Gdyni informował niedawno, że w toku są przetargi na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - umocnienie brzegów rzeki Elbląg, a także na pogłębiarkę, która będzie dedykowana utrzymaniu nowej drogi wodnej, a prawdopodobnie również wykona część prac przy trzecim etapie budowy, tj. pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.

Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji - konsorcjum firm NDI/Besix.

wkr/ pad/

-2 SUKCES
Realizacja Kanału Suskiego zgodnie z harmonogramem to PIERWSZY OD PIĘCIU LAT SUKCES MINISTRA GRÓBARCZYKA. Inne jego projekty poległy na etapie gadaniny, np budowa promów morskich dla PŻM (4 statki) i dla PŻB (2 statki), Program dla Odry (miał być gotowy w styczniu br), uruchomienie państwowych stoczni produkcyjnych, polska bandera na polskich statkach, Port Centralny w Gdańsku, Program Wisła, itd.
Panie Ministrze szczere gratulacje mimo, że sukces dotyczy inwestycji kompletnie bez sensu i niesamowicie drogiej a te konieczne dla gospodarki państwa poległy w starciu z Wielkim Rowem Poprzecznym.
04 sierpień 2020 : 09:18 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 *
Andy to burak.
04 sierpień 2020 : 12:33 WD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 GIOŚ
A czy GIOŚ odpowiedział w końcu na wątpliwości pomorskich samorządowców ? A może znowu przesunie termin odpowiedzi z powodu wysokiej komplikacji sprawy ?
A co do prac zgodnie z harmonogramem... Dlatego idą zgodnie z planem, bo Jarosław pilnuje przekopu jak oka w głowie.
04 sierpień 2020 : 16:07 Peperon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Trole
WD . To w sumie jest bardzo smutne , że na specjalistycznym, morskim portalu są takie osoby jak ty, nie potrafiące czytać ze zrozumieniem, nie potrafiące sklecić jednego sensownego zdania w ojczystym języku, mające straszne kompleksy z powodu swojej zawinionej głupoty i nie tylko ale za to potrafiące ubliżać tym, którzy mają własne zdanie na dany temat. Zapewne jesteś dumny, że nazwałeś mnie burakiem, ale w takim razie kim ty jesteś?
04 sierpień 2020 : 15:01 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 smutny jesteś
twoje wypowiedzi to inspiracja dezinformacją gw/tvn/onet, brzmisz jak propagandowe "PO i PiS to takie same zło"
24 listopad 2020 : 19:27 Anka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 MGWi ZS
Zatrzymana buudowa portu w Kozlu, do bani z takim ministerstwem!!
05 sierpień 2020 : 04:32 Chlopek roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Dezinformacja
(...)Gróbarczyk stwierdził też, że inwestycja spotyka się z krytyką ze strony Rosji(...) Tylko ze nie informuje sie nas ze Rosja juz rozpoczela olbrzymia inwestycje w budowie kompleksu turystyczno-wypoczynkowego po swojej czesci granicy i bedzie ona de facto czerpala korzysci z naszego przekopu bo jej statki beda korzystac z przekopu a Elblag to moze sie najwyzej oblizac. Kompleks ten zapewne bedzie tez przykrywka dla instalacji rownych instytucji wywiadowczych a my dalismy im wspaniala przykrywke ,Niewykluczone ze istnieje tez tajne porozumienie miedzy PiSuarem a Putinem poprzez Antka Smolenskiego, bo ten Pan wykazuje nadzwyczajna aktywnosc w spotkaniach z roznymi "przedstawicielami handlowymi" naszego sasiada.To cynik i znakomicie gra role wariata co opisal Tomasz Piątek w swojej ksiazce o Antonim
05 sierpień 2020 : 06:45 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 *****
dezinformacja to te twoje marne wyPOciny, *****ze.
24 listopad 2020 : 19:24 Anka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 droga?
Powtarzam to jest bardzo droga droga donikad. Precz z kaczyzmem!
05 sierpień 2020 : 07:45 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 i-d-i-o-t-a?
i-d-i-o-t-a!
24 listopad 2020 : 19:38 Anka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Budowa promu w Szczecinie
zgodnie z planem
06 sierpień 2020 : 10:14 fin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 BOLI NIEKTÓRYCH
Boli niektórych ta mądra i potrzebna gospodarce inwestycja Polski. Tacy "niektórzy" próbują obniżać rangę budowy kanału prze Mierzeję Wiślaną - ale nasza polska racja stanu ma takich "niektórych" w ... PO-ważaniu.
24 listopad 2020 : 19:22 Anka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter