Żegluga

Według International Chamber of Shipping (ICS - Międzynarodowej Izby Żeglugi), statki korzystające z Kanału Panamskiego mogą być narażone na ponad 30-procentowy wzrost kosztów związanych z korzystaniem z niego za sprawą nowego posunięcia Panama Canal Authority (Zarządu Kanału Panamskiego). 

Zarząd Kanału Panamskiego zapowiedział, że od 15 lutego nałoży na statki przez niego przepływające "opłatę za korzystanie z wody słodkiej" (fresh water surcharge). Opłatę ustalono na poziomie 10 000 USD dla każdego statku o długości ponad 125 stóp. Wprowadzona zostanie również zmienna opłata uzależniona od poziomu jeziora Gatun w momencie przepływania przez kanał.
ICS obliczyła, że ten ruch spowoduje wzrost kosztów dla statków przepływających przez Kanał Panamski nawet o 15 %.

Nowa "opłata za korzystanie ze słodkiej wody" poprzedza znaczące zmiany stawek określane jako Panama Canal Authority 2020 Tolls Modification, mające wejść w życie 1 kwietnia 2020 roku. Ta zmiana opłat może spowodować dodatkowy wzrost kosztów o nawet 17 % dla statków przepływających przez kanał.

Jeśli połączy się wspomniane dwa rodzaje opłat, okaże się, że niektóre statki przepływające przez Kanał Panamski mogą być narażone na wzrost opłat nawet o ponad 30 % od 1 kwietnia.

Okres pomiędzy ogłoszeniem nowych "opłat za korzystanie ze słodkiej wody", a datą ich wprowadzenia, to tylko miesiąc, co daje niewiele czasu na rozważenie decyzji i jej potencjalnych skutków. Wszystkie zainteresowane strony były zaangażowane w proces decyzyjny dotyczący zmiany opłat (Toll Modification) w zeszłym roku, a Urząd Kanału Panamskiego zgodził się wtedy na odroczenie podwyżek, aby umożliwić właścicielom statków uwzględnienie ich wzrostu. Natomiast opłaty "za wodę" wprowadzono bez podobnych konsultacji.

Guy Platten, sekretarz generalny ICS powiedział: "O ile współpracowaliśmy z Panama Canal Authority w celu poradzenia sobie z nadchodzącym wdrożeniem podwyżki opłat 1 kwietnia, to wprowadzenie "opłat za korzystanie ze słodkiej wody" zaskoczyło branżę żeglugową".
"Branża ta boryka się obecnie ze zwiększoną presją cenową na całym świecie, ponieważ popyt został mocno zaburzony przez koronawirus, a rynki dostosowują się do nowych przepisów dotyczących poziomu siarki" [wymagających kosztownych inwestycji lub korzystania z droższego paliwa - red].

W związku z tym jest wysoce niewskazane, aby Urząd Kanału Panamskiego dodatkowo zwiększał w tym czasie obciążenie dla branży żeglugowej i - w konsekwencji - całej gospodarki światowej. Żegluga już teraz działa na najszczuplejszych marżach. Podwyżki kosztów w tym zakresie, bez wystarczającego ostrzeżenia, wywierają nadmierną presję na przemysł w delikatnym momencie, kiedy jesteśmy proszeni o inwestowanie w przyszłość o niskiej emisji. Zachęcamy Zarząd Kanału Panamskiego, aby rozważył odroczenie wprowadzenia "opłaty za słodką wodę", by dać branży szansę na lepsze przygotowanie - konkluduje Platten.

PBS, z mediów 

-2 Oplata przez przekop mierzei
Bedzie oplata czy na koszt podatnika ??
14 luty 2020 : 08:03 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kanał
Opłaty będą na sto procent, tak jak kanał Panamski.
15 luty 2020 : 15:26 Nergal Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Opłata
Tutaj sytuacja nie jest taka jednoznaczna. Żeby to zobrazować to możemy sobie wyobrazić, że gdy cena transportu rośnie do nieskończoności to rośnie opłacalność produkcji lokalnej. Jeśli więc cena na kanale wzrośnie to wiele produktów na rynek Kalifornii będzie się bardziej opłacało produkowac w tej części USA i np. Chinach, a na wschodnim wybrzeżu odwrotnie, czyli w Europie i wschodniej częsci USA. Czasem może oznaczać to zwrost kosztów, a czasem nie.
18 luty 2020 : 12:09 Piotr Hryb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1