Żegluga

Koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc. , co odpowiada podwyżce cen na rynku budowlanym - mówił w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pytany w poniedziałek na antenie Radia Plus, dlaczego koszty związane z przekopem Mierzei Wiślanej w ciągu ostatnich miesięcy "znacząco wzrosły" odpowiedział: "koszty wzrosły ok. 20 proc. ponieważ przetarg, który został rozstrzygnięty, to przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną i on był zakładany na kwotę 880 mln zł, natomiast cena wzrosła do ok. 950 mln zł, bodajże, niecałego 1 mld zł". Zaznaczył, że odpowiada to podwyżce cen na rynku budowlanym.

Przypomniał że oferta, która została wybrana była ofertą najtańszą, poza odrzuconą ofertą turecką, która opiewała na 1 zł. "W związku z tym prace, które zostały rozpoczęte w oparciu o konsorcjum polsko-belgijskie (NDI-Besix - PAP) z dużym doświadczeniem wskazuje, że był to dobry wybór, zgodny z kryteriami zawartymi w postępowaniu przetargowym" - wskazał. Gróbarczyk dodał, że roboty będę wykonywane w kolejnych przetargach, które "już na dniach zostaną ogłoszone", będą dotyczyć toru żeglugowego przez Zalew Wiślany i modernizacji rzeki Elbląg.

Pytany o budowę promu dla PŻB, która miała ruszyć w ubiegłym roku, odpowiedział: "w związku z tym, że terminy nam się w ostatnim czasie bardzo rozjeżdżały, pragnę tylko powiedzieć, że trwają cały czas rozmowy w ramach zakupu gotowego projektu od firmy zajmującej się projektowaniem".

Gróbarczyk dodał, że ten proces jest w fazie końcowej. Wyjaśnił, że została zawiązana spółka Polskie Promy, która ma realizować to zadanie. "Ta budowa musi się rozpocząć, tak się musi stać" - podkreślił.

autor: Magdalena Jarco

 
-18 Skąd ta wizualizacja?
Tu macie prawidłową wizualizację:
[link usunięty]
03 luty 2020 : 11:08 EmilJano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-23 a reszta?
Przekopanie mierzei nic nie daje. Jakie są koszty:
- wybudowania toru od przekopu do Elbląga
- budowy obrotnicy w Elblągu
- wybudowania nowego portu w Elblągu poniżej mostu Unii zdolnego przyjmować statki jakie przepłyną przekopem (do 100 m)? Do obecnych nabrzeży, pod tym mostem, morskie statki nie przepłyną, a nabrzeża przed mostem są za krótkie.
03 luty 2020 : 12:40 Elbling Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Pisowska logika
A o resztę Elu się nie martw. Że posłużę się telewizyjną reklamę. Cała budowa przekopu miałaby sens, gdyby w czasie jego budpwy pogłębiono tor wodny do Elbląga, a sam Elbląg przygotowane do roli portu morskiego. A o tym głucha cisza. Budowa przekopu bez tych inwestycji, to jak budowa drzwi do lasu, nie ma najmniejszego sensu.
03 luty 2020 : 14:06 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 A Gróbarczyk przecież wie co mówi....
Gdyby ktoś nie daj boże zwątpił albo się pogubił o co chodzi.:
Pokazanie Putinowii Tuskowi środkowego palca nie ma ceny i jest najwyższą racją stanu dla POLSKI.
Naród j po prostu musi ponieść taką ofiarę.
Zresztą władza mówi wprost:
>oferta, która została wybrana była ofertą najtańszą,
Jak ktoś nie daj borze używa jeszcze mózgu i w debacie publicznej waży ew. korzyści dla społeczeństwa ,
to przecież zawsze powinien liczyć na cud . Może wykopiemy jakiś skarb... Korzyść będzie jeszcze większa.

Że wiara góry przenosi, niezmiennie minister Gróbarczyk udowadnia, bo redaktor ( musiał mieć tupet...) zapytał go także o tą nieszczęsną stępkę :
>...Gróbarczyk dodał, że ten proces jest w fazie końcowej. Wyjaśnił, że została zawiązana spółka Polskie Promy, która ma realizować to zadanie. "Ta budowa musi się rozpocząć, tak się musi stać" - podkreślił.

A Gróbarczyk przecież wie co mówi....
03 luty 2020 : 19:21 Prawdziwy Polak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 "Naród j po prostu musi ponieść taką ofiarę"
Straszna mi ofiara... sprawdź sobie jaką ofiarę poniósł naród przy sprzedaży CIECH-u Kulczykowi.
09 czerwiec 2020 : 18:33 Bonawentura Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Mierzeja
Najpierw naucz się pisać Boże nie pisze się przez rz analfabeto i z dużej litery a Elbląg jak chce się rozwijać to niech się dołoży !
26 lipiec 2020 : 17:03 Czesław Link Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 to chodzi o sukces a nie o gospodarke
Tu przeciez nie chodzi o logike i oplacalnosc. Tu chodzi o sukces politycznej inwestycji.
01 czerwiec 2020 : 15:17 Andrzej 68 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-25 "Fachofcy" z PiS
W budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną więcej propagandy jak zdrowego rozsądku, bo nie dosyć, że budowa jest realizowana wbrew polskiemu prawu, to jeszcze cena inwestycji rośnie i będzie rosła. Kto wyliczał koszty i jak to możliwe, że jeszcze przed rozpoczęciem budowy wzrosły one aż o 20% ? Niestety, propaganda kosztuje, a PiS za wszystko publicznym groszem zapłaci.
03 luty 2020 : 14:14 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Alternatywy 4
Niech Gróbarczyk nie żartuje już opowiadając o rychłym rozpoczęciu budowy promu. Panie Ministrze Grobarczyk, ten ograny żart nikogo już nie śmieszy.
03 luty 2020 : 14:17 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-16 Przekop
Dopiero rozgrzebali troche piachu a juz prawie banka pekla,docelowo dojdzie do dwoch baniek ,a moze wiecej!?
03 luty 2020 : 14:22 Dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Za Tuska koszty byłyby podwójne
A kasa popłynęła by do Niemiec
[link usunięty]
03 luty 2020 : 14:35 Jagoo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-27 Bloto po pachy
Wreszcie rozsadne koemntarze a nie trollowanie, poki co. ;) Inwestycja bez sensu i logiki, ale juz poszly lakowki wiec koszty beda rosly. Firmy kolesi juz zacieraja rece, zarabia chca zarobic trzy miliardy a nie jeden. Bardzo potrzebujemy ograniczenia suwerennosci przez Unie aby takie pomysly byly hamowane. Dla naszego wspolnego dobra.
03 luty 2020 : 14:47 Zygmunt Stary Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-26 Wiadomo
Po co komu ten ròw melioracyjny
03 luty 2020 : 17:57 Jano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-24 Kanal
Żeby PIS spuścić z innym gownem płynącym Wisla
04 luty 2020 : 05:56 K Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 Bajkopisarz
„ Gróbarczyk dodał, że ten proces jest w fazie końcowej. Wyjaśnił, że została zawiązana spółka Polskie Promy, która ma realizować to zadanie. "Ta budowa musi się rozpocząć, tak się musi stać" - podkreślił.”

Kiedy Jarosław Kaczyński otworzy oczy i pogoni tego Nikodema Dyzmę polskiego przemysłu okrętowego. Przecież od tych obietnic o „fazach końcowych” nie idzie już słuchać. Tak jest od 3 lat.
04 luty 2020 : 04:42 Piter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-17 Wzrost kosztów.
A cena mieszkań i gruntów w ciągu ostatnich lat rządów obecnej..... władzy o kilkadziesiąt procent. Wzrosły też ceny benzyny , żywności , usług i setek innych rzeczy , ale zapewne spadły ceny lokomotyw. Mam tyle lat , że pamiętam już z historii taki....rząd , taką sytuację i taką propagandę. Ceny rosną i będą rosły dopóki Polacy się nie opamiętają i nie pogonią na cztery wiatry za to odpowiedzialnych.
04 luty 2020 : 08:22 Greeg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: