Żegluga

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po raz kolejny odroczyła rozstrzygnięcie ws. odwołania od decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej; nowy termin to 28 lutego 2020. Powodem odroczenia jest skomplikowany charakter sprawy - podała PAP rzeczniczka GDOŚ Beata Golz.  

Chodzi o zakończenie prawomocne postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej dla nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie decyzję, pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy, zaskarżyły zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Beata Golz, w poniedziałek 30 grudnia br. "GDOŚ wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy na dzień 28 lutego 2020 r. z uwagi na skomplikowany charakter przedmiotowej sprawy, który wynika w szczególności ze specyfiki inwestycji oraz jej lokalizacji w granicach obszarów Natura 2000 a także z obszernych i złożonych zarzutów podniesionych przez strony skarżące decyzję RDOŚ w Olsztynie".

Pomorscy samorządowcy przypomnieli we wtorek, że 28 grudnia minął rok, kiedy złożyli odwołanie od decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei wydanej przez RDOŚ w Olsztynie.

"Przedłużający się już o ponad rok brak odpowiedzi GDOŚ na odwołanie od decyzji środowiskowej jest niepokojący. W państwie prawa tak poważna i budząca kontrowersje inwestycja, jaką jest przekop Mierzei, powinna być realizowana na podstawie decyzji środowiskowej, która jest prawomocna, a nie jedynie posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności. Powinien mieć to na względzie zarówno inwestor, jak i sami wykonawcy" - napisał w komunikacie przesłanym we wtorek PAP rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski.

Samorządowcy z Pomorza wskazali, że "wydaniu decyzji środowiskowej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie nadała rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwoliło inwestorowi, czyli Urzędowi Morskiemu w Gdyni, podejmować kolejne działania, bez czekania na rozstrzygnięcie procedury odwoławczej". Podkreślili, że również zgoda wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha na realizację inwestycji, w tym wycinkę drzew na Mierzei (wydana 15 stycznia br.) miała rygor natychmiastowej wykonalności. W efekcie pilarze zaczęli ścinać drzewa już kilka godzin po wydaniu tej decyzji - zaznaczyli.

Od kilku tygodni w miejscu planowanego przekopu generalny wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze.

Niedawno wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski mówił PAP, że w pierwszym etapie budowy przekopu Mierzei Wiślanej zostaną przygotowane stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak by wywozić ziemię z urobku i sprowadzać wielkogabarytowe elementy stalowe. Wskazał, że prace będą tak prowadzone, by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Mierzei. Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni zaakceptował harmonogram prac budowlanych przedłożony przez wykonawcę.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Resort gospodarki morskiej przekonuje, że budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Agnieszka Libudzka

Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

 

 
-22 Nestor
Beda wywozic metale ziem rzadkich.rudy w suwalk
31 grudzień 2019 : 22:26 Rafalł Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 Kopać
I nie zwracać uwagi na ruskich i niemieckich agentów.
01 styczeń 2020 : 09:29 Marek 50+ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kopać
Można kopać, ale jaki statek wpłynie do Elbląga, jeśli nie pogłębi się portu ? A już w zeszłym roku rząd zapowiedział, że kasy na to nie da...
02 styczeń 2020 : 10:19 peperon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 Kopać i jeszcze raz kopać
Biurokracja nas zrzera. Prowadzić prace w przyszspieszonym tempie. KOPAĆ.
01 styczeń 2020 : 10:50 Jaca Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Przekop
Gdyby na Warmii i Mazurach był przemysł np kopalnie i huty ( a mogły by tu być ) to można by wykonać przekop i uruchomić pory Elbląski. Lecz wykonanie kanału moim zdaniem dziś jest zbędne. Państwo poniesie duże koszty 1,5. _ 2,0 mld zł tyle że nic z tego nie będzie. A co do środowiska to nie wiem powinno się wypowiedzieć specjaliści byłe nie politycy.
01 styczeń 2020 : 14:39 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 A statki
A kiedy zbudujecie statki.
Takie statki posiadają Rosjanie.Flota Polska nie posiada żadnego takiego statku.
01 styczeń 2020 : 15:00 Ryszard stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Kopać !!!!
Kopać, a potem zobaczymy....
01 styczeń 2020 : 17:03 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Minister GM i ZS
KARA JEST KARA -To za " udupienie" budowy portu w Kozlu, ten przekop wam sie slimaczy!!
01 styczeń 2020 : 17:36 Dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Mierzeja
Proszę spojrzeć na Hamburg jak liczne ma kanały po których wpływają statki pełnomorskie, kontenerowce
Tak więc kopać kopać kopać nie oglądać się na kacapow Bonifacy
01 styczeń 2020 : 19:06 Bonfacy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 litości....
Proszę spojrzeć na Hamburg, nad jaką rzeką leży i "jak liczne ma kanały". I na Elbląg. Jaka rzeka, takie kanały.
02 styczeń 2020 : 13:26 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Odroczyc
Bzdurny pomysl, typowa gigantomania nadetego pislamu. Elblag nie bedzie juz portem morskim od tego jest Gdansk i Gdynia. Zamiast inwestowac w rozwoj turystki w tym rejonie to robicie sabotaz.
02 styczeń 2020 : 09:28 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Przecież:
...ta inwestycja jest idealna dla turystyki... i niczego więcej ;-(
02 styczeń 2020 : 15:21 MJS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 master mariner
Cztery metry zanurzenia?
Sto metrów długości??
To mają być maksymalne parametry statku w porcie... morskim?
Powiedzcie, że to żart...
04 styczeń 2020 : 18:45 kk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 parametry ?
Wola PREZESA ważniejsza niż jakieś tam PARAMETRY !
05 styczeń 2020 : 12:34 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Morski to jeszcze nie oceaniczny
Takie statki pływają po Bałtyku i morzu Polnocnym. Wożą kruszywo, drewno, złom, rudę, pasze...
28 styczeń 2020 : 20:39 Krzyś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: