Żegluga

Przegląd zbiornikowców rozładowywanych ostatnio w gdańskim Porcie Północnym oraz zmierzających właśnie do Gdańska, do terminalu paliwowego Naftoportu, wykazuje dość dużą różnorodność źródeł dostaw ropy naftowej.  

Do Gdańska płynie zbiornikowiec Waikiki (aframax, 112 828 ton nośności, należący do greckiego armatora TMS Tankers Ltd). Wyruszył on 28 marca z pola naftowego offshore Ebok u wybrzeży Nigerii. Załadował tam ropę z "pływającego magazynu" - FSO Virini Prem zakotwiczonego na stałe w pobliżu platformy wydobywczej MOPU Veer Prem (obie jednostki - na zdjęciu) - w bloku OML 67, na akwenie o głębokości 45-50 m, ok. 25 mil morskich ma południe od zachodniego skraju delty Nigru.

21 marca PKN Orlen informował, że w drodze do Gdańska była już wtedy, zakupiona przez polski koncern, ropa z Iranu. Podawane przy tamtej okazji informacje okazały się nieścisłe. Nie ujawniono nazwy statku, którym realizowano ten transport, a który załadowano w terminalu przy wyspie Kharg. Najlepiej dopasowany - (chronologicznie, rzeczowo) do informacji podanych przez Orlen - statek (pokazujący początkowo w systemie AIS destynację - Kanał Sueski) okazał się ostatecznie nie tym, który w rzeczywistości wiezie tę partie ropy irańskiej do Gdańska.

Jak ustalił Portal Morski - transport z Iranu, o którym informował w marcu Orlen, realizowany jest statkiem Delta Kanaris. Zbiornikowiec o tonażu pojemnościowym brutto 81 360 jedn., pływający pod grecką banderą, należy do greckiego armatora Delta Tankers Ltd. 

PKN Orlen informował też, że ropa z Iranu miała być transportowana "największym tankowcem, który jest w stanie przepłynąć Kanał Sueski". Nie odpowiada to rzeczywistości. Zbiornikowiec naftowy Delta Kanaris, wiozący do Gdańska irańską ropę, charakteryzuje się nośnością 157 563 ton (oraz wypornością w stanie pełnego załadowania - 183 838 t i pojemnością ładunkową - 167 706 m³). Tymczasem największe statki, jakie mogą (od pogłębienia kanału w 2009 roku) - w pełni załadowane - przechodzić przez Kanał Sueski charakteryzują się nośnością ok. 200 000 ton.

Delta Kanaris odcumował od pirsu załadunkowego prze wyspie Kharg 16 marca. W Gdańsku spodziewany jest 13-15 kwietnia.

Jak podawał Orlen - statek transportuje 130 tys. ton ropy naftowej z irańskich złóż, która zostanie przerobiona w kompleksie rafineryjno-petrochemicznym w Płocku. 

Z kolei grecki zbiornikowiec naftowy Minerva Symphony, należący do Minerva Marine Inc. i charakteryzujący się nośnością 159 450 t, wiezie do Gdańska ropę amerykańską - z Teksasu. Wyruszył z portu Corpus Christi 17 marca. W Gdańsku spodziewany jest 9-10 kwietnia. 

W okresie świątecznym gdański Naftoport pracował. W niedzielę, 1 kwietnia, terminal paliwowy w gdańskim Porcie Północnym opuścił aframax Frankopan, który przywiózł do Gdańska, dla PKN Orlen, około 100 000 ton ropy z Sidi Kerir - bazy składowej i morskiego terminalu naftowego położonego w pobliżu Aleksandrii, z którego już wielokrotnie docierały ładunki do Gdańska.

Operatorem terminalu jest Sumed (Arab Petroleum Pipelines Company), który posiada dwa równoległe rurociągi o średnicy 42 cali i długości 320 km łączące Ain Sukhna nad Morzem Czerwonym z Sidi Kreir nad Morzem Śródziemnym. Terminal Ain Sukhna przyjmuje, maksymalnie na czterech stanowiskach jednocześnie, statki dowożące ładunki głównie z krajów będących udziałowcami Sumed, a są to Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej, SAK i Kuwait Metal Pipe Industries Co. z Kuwejtu, EGPC z Egiptu, IPIC ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Qatar Petroleum z Kataru.

Ropociąg Sumed jest de facto obejściem Kanału Sueskiego i może służyć do transportu ropy dowożonej np. z Zatoki Perskiej zbiornikowcami większymi niż te, które - w stanie pełnego załadowania - mogą przechodzić przez Kanał (operator terminalu offshore Ain Sukhna deklaruje możliwość rozładunku statków o nośności do 500 000 ton). W terminalu Sidi Kerir zbiornikowce (do pięciu jednocześnie) nie ładują ropy przy nabrzeżu czy pirsie, ale (podobnie, jak na drugim końcu rurociągu - w Ain Sukhna) na otwartym morzu - obsługiwane z boi przeładunkowych SPM (single point mooring).

Również 1 kwietnia, przy jednym ze stanowisk przeładunkowych Naftoportu zacumował zbiornikowiec aframax Rivera. Miał on opuścić gdański terminal w poniedziałek wieczorem lub w nocy, a zostawił ładunek przywieziony z rosyjskiego portu Ust Ługa.

PBS

1 1 1 1

Newsletter