Żegluga

BIMCO (jedna z największych organizacji na świecie reprezentującej interesy armatorów) ogłosiła ostatnio swój raport dotyczący rynku przewozów masowych.

Wg specjalistów, na rynku wciąż występuje nadwyżka tonażu w stosunku do zgłaszanego zapotrzebowania, co odwzorowują indeksy masowe. Szczególnie segment panamaxów oraz supramxów będzie najbardziej odczuwał spadki indeksów.

W drugiej połowie 2013 roku powiało optymizmem, gdy indeksy masowe drgnęły i delikatnie poszły do góry, jednak obecnie już dawno o tym zapomniano. Eksperci BIMCO przewidują, że indeksy te także w drugiej połowie tego roku znacznie wzrosną, choć nadal na rynku będzie występowała nadpodaż tonażu masowców.

Od stycznia tego roku nie buduje się zbyt wielu masowców. Obecnie światowy portfel zamówień na masowce zawiera 1989 statków o łącznym tonażu 163,4 mln DWT i dotyczy to przede wszystkim segmentu panamaxów.

Z drugiej jednak strony, od stycznia do końca maja bieżącego roku zezłomowano już 106 masowców o łącznej nośności 6,6 mln DWT, podczas gdy rok wcześniej w tym samym okresie zezłomowano w sumie 12,2 mln DWT. BIMCO przewiduje, że do końca 2014 roku zezłomowane zostaną jeszcze masowce o nośności 14 mln DWT.

 

1 1 1 1

Newsletter