Żegluga

Ruszył sezon żeglugowy na szlaku Kanału Elbląskiego (woj. warmińsko-mazurskie). W czwartek oddano do użytku wyremontowane śluzy: Ostródę i Małą Ruś. Rewitalizacja całego kanału powinna zakończyć się w przyszłym roku.

Pierwszy statek pasażerski przepłynął w czwartek przez śluzę w Ostródzie podczas uroczystej inauguracji tegorocznego sezonu żeglugowego na Kanale Elbląskim. Przebudowa dwóch śluz: Ostródy i Małej Rusi trwała 10 miesięcy i kosztowała niemal 4,5 mln zł. Zelektryfikowano mechanizmy otwierające wrota i zastawki, wyremontowano komory i głowy śluz, pogłębiono dno i umocniono brzegi. Inwestycja jest częścią projektu rewitalizacji Kanału Elbląskiego, realizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Do końca sierpnia powinien zakończyć się remont dwóch pozostałych śluz: Miłomłyna i Zielonej. Trwa jeszcze modernizacja pięciu zabytkowych pochylni w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Zostanie też pogłębiony odcinek między pochylniami.

Początkowo planowano, że prace zakończą się w tym roku, ale ostatecznie cały kanał zostanie udostępniony żeglarzom do maja 2015 roku. Wykonawcy natrafili na trudności. Po spuszczeniu wody okazało się, że część XIX-wiecznych urządzeń jest w gorszym stanie niż się spodziewano. W dodatku dokumentacja zabytkowego kanału była niekompletna lub rozproszona po muzeach. Dlatego w tym sezonie nie będzie możliwa żegluga na odcinku z pochylniami oraz między śluzami Miłomłyn i Zielona.

Żegluga Ostródzko-Elbląska przygotowała osiem tras rejsów turystycznych po udostępnionych odcinkach kanału i innych szlakach wodnych. Nowością jest szlak Drwęcy - statki są śluzowane w Ostródzie i wpływają na jezioro Pauzeńskie. Po rocznej przerwie przywrócono rejsy na szlaku Szeląga między Ostródą a Starymi Jabłonkami.

Po raz pierwszy turyści mogą popłynąć szlakiem tysiąca wysp, rozpoczynającym się i kończący w Iławie. Statki będą tez kursować szlakiem Wikingów, który prowadzi z Elbląga na jezioro Drużno i z powrotem, a także szlakiem Jagiellonów z Elbląga do Malborka. Szlak "Na falach historii" prowadzi z Malborka do zespołu zabytkowych śluz w Białej Górze przy ujściu Nogatu do Wisły. Zaplanowano również rejsy spacerowe po jeziorze Drwęckim i rzece Nogat.

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego ma poprawić warunki żeglugowe i bezpieczeństwo wodniaków. Prace mają kosztować ok. 115 mln zł i są dofinansowane z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Inwestycja ma zwiększyć atrakcyjność drogi wodnej, po której w minionych latach pływało statkami turystycznymi nawet 60 tys. pasażerów rocznie.

Zbudowany w latach 1845-75 Kanał Elbląski jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Jednostki pływające, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, poruszanych napędem wodnym.

Kanał łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 roku został umieszczony na liście Pomników Historii. Samorządy 11 gmin położonych nad kanałem rozpoczęły w tym roku starania o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

 

1 1 1 1

Źródło: