Żegluga

Podczas kolejnego Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego temat wykorzystania największej polskiej rzeki zajmie poczesne miejsce.

Żegluga, energetyka wodna, ochrona przeciwpowodziowa, spedycja i turystyka. To tylko niektóre kierunki, w jakich może podążać zagospodarowanie Wisły. O tym co zrobić z rzeką, na siódmym Pomorskim Kongresie Obywatelskim "Energia Pomorzan" dyskutować będą przy okrągłym stole m.in. inżynierowie, samorządowcy, naukowcy i przedsiębiorcy. Dyskusja organizowana przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową odbędzie się w Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej.

Plan konferencji jest ambitny. Chodzi o to, by położyć podwaliny pod całościową i długofalową strategię uwzględniającą gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar dolnej Wisły. Rzeki, która w niewiele ponad sto lat z jednego z głównych szlaków komunikacyjnych w kraju zmieniła się w zapomniany i zaniedbany, na wpół zdziczały obszar.

- Dotąd na Wisłę patrzyliśmy przez pryzmat branżowy i sektorowy. Poszczególne środowiska widziały swoje interesy, nie dostrzegając szerszego kontekstu. Novum i wartością dodaną tego spotkania jest to, by wyłuskać interes rozwojowy dla kraju. Chcemy by spotkały się u nas różne interesy, po to by wspólnie odpowiedzieć na pytania: czy, a jeżeli tak to jak, zajmujemy się wielkim programem zagospodarowania Dolnej Wisły i dróg wodnych w Polsce - mówi Marcin Nowicki, dyrektor Obszaru Badań Regionalnych i Europejskich w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową.

Rozwój odnawialnej energii wodnej (Wisła ma w tym względzie największy potencjał ze wszystkich rzek w kraju) i transportu wodnego wydaje się koniecznością, nie tylko ze względu na ochronę środowiska, także z powodu interesów portów morskich, które na całym świecie funkcjonują również w oparciu o żeglugę śródlądową czy zobowiązań międzynarodowych - jak obniżenie emisji dwutlenku węgla.

Ideą kongresu, którego uczestnikiem będzie minister środowiska, dr Maciej Grabowski, jest przedstawienie argumentów różnych grup interesu i ustalenie zasad współdziałania marszałków województw mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i pomorskiego. W rozmowach udział wezmą także przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk czy Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Priorytetem dla dyskutantów będzie odpowiedź na pytania: Jakie interesy, szanse i zagrożenia trzeba brać pod uwagę - tworząc strategię rozwoju Dolnej Wisły?

Gdzie są interesy wspólne, a gdzie rozbieżne poszczególnych województw, co może być dobrem wspólnym z perspektywy czterech województw i kraju? Jakie przedsięwzięcia inwestycyjne są najważniejsze i jak je sfinansować?

- Wszyscy wiemy, że pilnie trzeba się też zająć zabezpieczeniem przeciwpowodziowym na Wiśle, ale przy okazji warto zadbać o transport na rzece. To kwestie techniczne, ale przy niewiele większym nakładzie inwestycyjnym można zadbać o drożność Wisły - zaznacza Marcin Nowicki.

Podkreśla, że w przyjmowanych założeniach bardzo istotne jest rozłożenie inwestycji na etapy, a gospodarka potrzebuje ograniczenia liczby TIR-ów i transportu multimodalnego, czyli opartego na żegludze, transporcie kolejowym i dopiero na ostatnim etapie - samochodach.
- Potrzeba spójnej wizji przyszłości Wisły, ekologicznej i gospodarczej, a ta nie może powstać bez szerokiego porozumienia - dodaje Marcin Nowicki.

VII Pomorski Kongres Obywatelski
Energia Pomorzan
VII Pomorski Kongres Obywatelski "Energia Pomorzan - skąd ją czerpać i jak z niej korzystać?" odbędzie się 12 kwietnia (sobota) w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej. Początek o godz. 10. Wstęp wolny. Rejestracja i więcej informacji na www.kongresobywatelski.pl

Jacek Wierciński

1 1 1 1

Źródło: