Żegluga

Tegoroczny, 56. już, sezon żeglugowy Drogi Świętego Wawrzyńca (rzeki i kanały ze śluzami prowadzące do Wielkich Jezior Amerykańskich z Oceanu Atlantyckiego) otworzył 28 marca nowo zbudowany masowiec-jeziorowiec armatora Algoma Central - Algoma Equinox, przechodząc przez śluzę nr 3 kanału Welland Canal - poinformowała kanadyjska administracja drogi wodnej St. Lawrence Seaway Management Corporation (SLSMC). 

Statek jest pierwszym z serii ośmiu masowców klasy "Equinox", zbudowanych specjalnie do eksploatacji na Drodze Św. Wawrzyńca. Statek, o nośności 39 000 ton, przekazała do eksploatacji w 2013 roku chińska stocznia Nantong Mingde Heavy Industries, w której swoje statki budowała niedawno także Polska Żegluga Morska.

Infrastruktura tej ważnej dla USA i Kanady drogi wodnej przechodzi obecnie największą od półwiecza modernizację w ramach wartego 500 mln USD programu inwestycyjnego.

Różni amerykańcy i kanadyjscy, a także zagraniczni armatorzy (do których należy Polska Żegluga Morska) realizują obecnie lub przeprowadzali ostatnio programy inwestycyjne, budując nowe statki przystosowane do żeglugi Drogą Św. Wawrzyńca o łącznej wartości ok. miliarda USD. SLSMC inwestuje ok. 395 mln USD w latach 2014-2018 w rewitalizację śluz i innych konstrukcji hydrotechnicznych. Z kolei amerykańska U.S. Saint Lawrence Seaway Development Corporation zainwestuje ok. 92 mln USD w podobnym okresie.

Niezależnie od wspomnianej renowacji infrastruktury SLSMC prowadzi także program instalacji zautomatyzowanego systemu cumowniczego ("Hands Free Mooring") na wszystkich swoich wysokich śluzach. Inwestycja, przeprowadzana w ciągu najbliższych pięciu lat, ma umożliwić "cumowanie" w śluzach przy pomocy paneli podciśnieniowych ("przyssawek"), co zwiększy bezpieczeństwo ludzi pracujących w śluzach i marynarzy z przechodzących przez nie statków.

Prognozy przewozowe mówią o spodziewanym tonażu ładunków przemieszczanych w tym roku Drogą Św. Wawrzyńca na poziomie ponad 38 mln ton, co ma być spowodowane przez poprawiający się stan gospodarek USA i Europy. Do wzrostu wolumenu przewozów ma się też przyczynić eksport kanadyjskiego zboża na rynki światowe.

Ruch towarów przez Drogę Św. Wawrzyńca utrzymuje ok. 227 000 miejsc pracy i aktywność gospodarczą o łącznej wartości 35 mld USD.

rel (SLSMC) / JB

Fot.: Duluth Seaway Port Authority

0 PŻM Czujna
Polski Armator umie się znaleźć, a niektórzy próbują krytykować Zarząd za straty 300 mln. Co to jest w porównaniu do upadłości wielu słynnych MAREK światowego Shippingu.Jako POLAK jestem dumny z Polskiego Państwowego Przedsiębiorstwa , właśnie z tą krytykowaną Radą Pracowniczą I z tymi Związkami p Kowalskiego i wreszcie wspaniałą załogą ludzi na morzu i lądzie.Szkoda, że sam nie mogę być pracownikiem tej Firmy.
31 marzec 2014 : 19:34 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter