Żegluga

Na początku 2014 r. flota handlowa kontrolowana przez kraje UE składała się z 23 tys. statków o nośności 660 mln ton (DWT) i pojemności 450 mln ton (GT). Obejmowała ona jednostki, których ostatecznym właścicielem był jeden z krajów UE lub kontrolował je, choć nosiły obcą banderę.

Łączny tonaż statków zarejestrowanych w krajach UE wzrósł od 2005 roku o 70 proc. – wynika z opracowania Oxford Economics dla Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).

Liczba statków pływających pod flagą kraju unijnego wzrosła w wolniejszym tempie, co odzwierciedla tendencję do eksploatacji jednostek o większej pojemności, w celu poprawy efektywności transportu.

Na początku br. UE kontrolowała ok. 40 proc. światowego tonażu brutto i 39 proc. światowej nośności. Jest to nieco mniej w porównaniu z poziomem 41 proc. w 2005 r. (w obu przypadkach) i z kolei odzwierciedla silną ekspansję konkurencji z krajów Azji i Środkowego Wschodu.

Największą flotę handlową w Europie ma Grecja – 36 proc. udziału w łącznym tonażu brutto i 43 proc. pod względem nośności. Niemcy mają odpowiednio 21 i 19 proc. udziału.

Flota UE zdominowana jest przez trzy rodzaje statku: masowce (28 proc. pojemności brutto), tankowce (25 proc.) oraz kontenerowce (25 proc.), które zarazem mają 60 proc. udział w światowej flocie kontenerowców.

Żegluga morska wnosi do gospodarki unijnej ok. 145 mld euro przychodów (199,7 mld USD). W 2012 r. przemysł żeglugi morskiej zatrudniał w UE 590 tys. osób. 

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter