Żegluga

Tony Michaelsen, dyrektor linii utrzymywanej przez szwedzkiego operatora promowego Stena Line między Polską a Szwecją, ujawnił w wypowiedzi dla portalu informacyjnego BLT Sydöstran.se (Blekinge Läns Tidning), że w przyszłym roku może być wprowadzony na linię Gdynia-Karlskrona prom o ładowności nawet dwa razy większej od oferowanej przez każdą z bliźniaczych jednostek Stena Vision i Stena Spirit - obecnie zatrudnionych na tej trasie.

Nie ma jeszcze (również w materiale Blekinge Läns Tidning z 8 października) konkretów, ani żadnych szczegółów, ale obserwatorzy rynku promowego już spekulują, którego statku z pokażnej floty Stena Line należałoby się spodziewać na polsko-szwedzkiej linii promowej. Pada m.in. nazwa Stena Adventurer, ten jednak prom wymagałby prawdopodobnie przebudowy i dodania kabin pasażerskich.

Przypomnijmy, co pisaliśmy w "Naszym MORZU", w czerwcu 2010 roku: "Kilka lat temu, gdy Stena ogłosiła zamiar budowy "superpromów", przez krótki okres, wedle pierwszych, oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli ścisłego kierownictwa firmy, na linię z Gdyni do Karlskrony miały trafić albo nowobudowane "superferries" (co w ocenie obserwatorów rynku uważane było za mało prawdopodobne) albo niewiele mniejsze, Hollandica i Britannica."

Stena Adventurer to statek podobny do nieco mniejszych od nowobudowanych "superferries" Hollandica i Britannica - noszących te nazwy przed przebudową w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA i przeniesieniem ich na linię Niemcy-Szwecja.

Informacja o ewentualnym pojawieniu się tego promu na linii z Gdyni, to na razie czysta spekulacja, ale i tak warto mu się przyjrzeć. Tym bardziej, że podobnej wielkości promy w kontekście zatrudnienia na linii Gdynia-Karlskrona pojawiają się w, choćby tylko wstępnych, niezobowiązujących, ale jednak płynących od samego armatora sygnałach nie po raz pierwszy...

Stena Adventurer zbudowany w 2003 r. w południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries ma ok. 212 m długości, tonaż pojemnościowy brutto 43 532 jednostek i miejsce dla 1500 pasażerów, jednak tylko 364 miejsca w kabinach. Jego ładowność określa długość pasa ładunkowego ro-ro wynosząca 3517 m.Promy Stena Vision i Stena Spirit mają po ok. 175 m długości, tonaż pojemnościowy brutto 39 178 i długość linii ładunkowej ro-ro ok. 1680 m, oferując miejsca dla 1700 pasażerów każdy.

Długość statku, takiego, jak Stena Adventurer, może stanowić problem, gdyby prom miał cumować w dotychczas działającym terminalu Stena Line w Gdyni. Z kolei planowana inwestycja - budowa nowego terminalu w rejonie nab. Polskiego i Fińskiego została przełożona na niesprecyzowaną bliżej przyszłość. Jeżeli Stena Line myśli na tyle poważnie o wprowadzeniu tak dużego statku na linię "gdyńską", że w wypowiedzi dla mediów wspomina o tym jeden z dyrektorów firmy - być może zainteresowani (armator, port) myślą o jakimś innym rozwiązaniu, jeśli chodzi o możliwość cumowania większego promu z linii Gdynia-Karlskrona.

Fot.: Wikimedia

0 maja byc 3?
czy tez ktoregos z obecnych pozbedą się?
10 październik 2012 : 18:27 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter