Żegluga

Od początku 2012 r. do terminalu morskiego LPG w Szczecinie, należącego do Orlen Gaz, zawinęło 8 jednostek z ładunkiem gazu płynnego. W drugim półroczu Orlen Gaz chce zintensyfikować dostawy morskie, ale plany te uzależnia m.in. od koniunktury na rynku LPG.

Orlen Gaz, spółka z grupy kapitałowej PKN Orlen, to największy polski podmiot na rynku gazu płynnego.

Jak poinformowała w czwartek PAP Agnieszka Woźniak z biura prasowego Orlen Gaz, ósmy w tym roku gazowiec zawinął do szczecińskiego terminalu morskiego 12 czerwca; siedem poprzednich statków dostarczyło tam od początku tego roku w sumie 11 tys. ton LPG.

"W drugim półroczu 2012 r. Orlen Gaz planuje zintensyfikować dostawy morskie. Będzie to jednak uzależnione od koniunktury i relacji notowań cen LPG dostarczanego z kierunku wschodniego i zachodniego. W tej chwili relacja ta jest korzystna dla dostaw morskich, ale jednocześnie na polskim rynku jest duża podaż gazu płynnego" - podkreśliła Woźniak.

W 2011 r. terminal morski LPG w Szczecinie przyjął 36 statków, z czego 6 przypłynęło tam w pierwszym półroczu. Łączny wolumen przeładunku terminalu w 2011 r. wyniósł ponad 71 tys. ton gazu płynnego i były to łącznie dostawy z morza oraz z lądu, głównie drogą kolejową. W 2010 r. terminal Orlen Gaz przyjął 11 statków, a łączny wolumen przeładunku wyniósł wtedy około 25,7 tys. ton.

"Po raz pierwszy w historii w ubiegłym roku Orlen Gaz zawarł kontrakty terminowe na transport morski LPG, co pozwoliło zdywersyfikować i uzupełnić dostawy w chwilach spadku podaży w grupie kapitałowej lub z kierunków wschodnich" - powiedziała Woźniak.

Orlen Gaz korzysta zarówno z kontraktów długoterminowych, jak i zakupów doraźnych typu spot. "Trzyletnie doświadczenie terminalu morskiego i coraz większa rozpoznawalność na rynku dostawców morskich pozwalają spółce wykorzystywać bazę w Szczecinie do bilansowania podaży i popytu na polskim rynku LPG oraz elastycznego reagowania na potrzeby klientów" - zaznaczyła Woźniak.

Woźniak zwróciła uwagę, że tegoroczny sezon dostaw morskich rozpoczął się wyjątkowo wcześnie, bo już 10 stycznia, gdy do terminalu w Szczecinie przybił pierwszy statek. "Później jednak ostre mrozy pokrzyżowały plany armatorów, a szczeciński port był nieżeglowny aż do marca" - dodała.

Największy z tegorocznych gazowców - Ennerdale - przypłynął do terminalu w Szczecinie w kwietniu, dostarczając ze Szwecji ponad 2 tys. ton gazu propan-butan. "Był to też najnowocześniejszy statek, jaki zawitał w tym roku do naszego terminalu. Choć w zbiornikach miał więcej produktu od przeciętnej dostawy morskiej o około 400 ton, jego rozładunek trwał o cztery godziny krócej niż innych jednostek gazowych" - podkreśliła Woźniak.

Na pytanie PAP o ewentualne plany Orlen Gaz, dotyczące rozbudowy terminalu morskiego LPG w Szczecinie, Woźniak odpowiedziała: "Na ten moment nie ma przesłanek przemawiających za rozbudową terminalu".

Należący do Orlen Gaz terminal morski LPG powstał w 2009 r. w portowo-przemysłowej, prawobrzeżnej części Szczecina, na terenie byłej bazy magazynowej PKN Orlen. Został zbudowany do przyjmowania, magazynowania i ekspedycji gazu płynnego.

Terminal posiada m.in. 3 zbiorniki o łącznej pojemności 4,5 tys. metrów sześc., 3 w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i 2 dla cystern kolejowych, a także 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory odstawcze dla 30 cystern kolejowych.

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter