Stocznie, Statki

Gazowiec Coral Methane, zbudowany i zaadaptowany do funkcji bunkierki w Polsce, bezproblemowo przeprowadził operację bunkrowania (dostawy paliwa) na statku Costa Smeralda, wycieczkowcu napędzanym LNG. Jak informuje operator statku, Costa Cruises, była to pierwsza operacja bunkrowania LNG we Włoszech.

Załadunek paliwa na statek zakończył się 25 października w porcie La Spezia. Akcję wspierały: włoska straż przybrzeżna, zarząd portu, a także władze lokalne i firma Shell, będąca dostawcą LNG dla Costa Group i jej spółki dominującej, Carnival Corporation & plc.

Costa Smeralda to drugi statek wycieczkowy na świecie, po AIDAnova, wykorzystujący to paliwo, zarówno w porcie, jak i na morzu, i zarazem pierwszy we flocie tego armatora. Statek został zbudowany w stoczni Meyer Turku w Finlandii, ma długość 337 m, szerokość 42 m i oferuje rejsy w zachodniej części Morza Śródziemnego. Na pokładzie może przebywać łącznie 6554 pasażerów i 1646 członków załogi. Nazwa statku nawiązuje do wybrzeża Costa Smeralda, głównej, turystycznej części Sardynii. Siostrzany statek - Costa Toscana - ma być dostarczony pod koniec 2021 roku.

Warto zaznaczyć, że pierwszą we Włoszech operację bunkrowania LNG wykonano z udziałem Coral Methane zbudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku (dawniej Stocznia Północna) w 2009 roku jako uniwersalny gazowiec. Statek przebudowano dwa lata temu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA na zbiornikowiec bunkrowy. Obie firmy należą do grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Coral Methane zapewnia bezpieczne i zrównoważone operacje bunkrowania. Projekt modyfikacji gazowca do funkcji bunkierki, przeprowadzony przez Anthony Veder, zajął 12 miesięcy. Wymagał projektowania i stoczniowych prac polegających na przebudowie i montażu odpowiedniego wyposażenia - co wykonano w stoczni Remontowa SA w Gdańsku, a także uzyskania pozwoleń na bunkrowanie (dostawy paliwa na statki) w poszczególnych portach.

AL, z mediów

Fot.: Costa Cruises / Twitter

1 1 1 1

Newsletter