Stocznie, Statki

Pogłębiarka Vox Amalia 21 października br. po zakończeniu remontu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA popłynęła do Szczecina, gotowa do podjęcia prac przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin.

W stoczni jednostka przeszła remont dokowy, na który składały się m.in. modyfikacje systemu głównych rurociągów i systemów pogłębiarskich. Po wypłynięciu z Remontowej Vox Amalia obrała kurs na Świnoujście i po dopłynięciu oczekiwała na redzie portu.

W sobotę 24 bm. w godzinach popołudniowych pogłębiarka znajdowała się już na wodach Zalewu Szczecińskiego, m.in. w pobliżu sztucznej wyspy Chełminek, na północny zachód od Stepnicy, w sąsiedztwie Wyspy Refulacyjnej koło portu w Trzebieży.

Vox Amalia, to jedna z 24 pogłębiarek typu TSHD (trailing suction hopper dredger – ssąco nasiębierna ze smokiem wleczonym), należąca do holenderskiego armatora Van Oord. Ma długość 158 metrów, szerokość 36 metrów, a w swoich ładowniach może pomieścić 19 tys. metrów sześciennych urobku. Została zbudowana w Hiszpanii i ochrzczona w grudniu 2018 roku przez Jej Królewską Mość, królową Maximę w Rotterdamie, w obecności 1400 pracowników firmy i gości. Uroczystość zbiegła się z jubileuszem 150-lecia działalności przedsiębiorstwa Van Oord.

W kolejnych miesiącach, na jednostce uruchamiane były stopniowo kolejne systemy i instalacje. Jak zaznacza armator, statek należy do nowej generacji pogłębiarek, które charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną i minimalnym negatywnym wpływem na środowisko naturalne.

Vox Amalia służy przede wszystkim do rekultywacji terenu, budowy lub rozbudowy infrastruktury portowej i wzmocnienia nabrzeży.

Jej pierwszym zadaniem w marcu 2020 roku było wzmocnienie linii brzegowej w holenderskim Den Helder. Prace polegały na umieszczeniu ponad 3,5 miliona metrów sześciennych piasku w głębokim wykopie tuż przy wybrzeżu. Kontrakt został przyznany przez Rijkswaterstaat, jednostkę podległą holenderskiemu Ministerstwu Infrastruktury i Gospodarki Wodnej.

Holenderski armator Van Oord, podobnie jak Royal Boskalis Westminster N.V., a także belgijskie przedsiębiorstwa Jan De Nul i DEME, to stali klienci Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy Remontowa Holding, w której od kilkunastu lat odnawiają swoją flotę.

Szczegółowy raport nt. pogłębiarek – ich rodzajów, rynku i armatorów można przeczytać w numerze 7 miesięcznika POLSKA NA MORZU.

Ogólna charakterystyka Vox Amalia:

  • Numer IMO: 9768588
  • Typ statku: TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger)
  • Bandera: Holenderska
  • Właściciel: Koninklijke Van Oord NV
  • Operator: Koninklijke Van Oord NV
  • Rok budowy: 2018
  • Stocznia: Construcciones Navales del Norte S.L. (CNN)
  • Stoczniowy numer budowy: 346
  • Projekt: C-JOB architekci / inżynierowie marynarki wojennej

Główne parametry:

  • Długość: 158,85 m
  • Długość: 143,25 m
  • Szerokość: 36 m
  • Głębokość: 14,5 m
  • Projekt (załadowany): 10,25 m
  • Liczba silników: 7
  • Moc całkowita: 23680 kW
  • Pojemność zbiornika: 18000 m3

Sławomir Lewandowski

Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL, Vanoord.com

Nz. Poniżej – Vox Amalia w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, a także podczas realizacji jej pierwszego zadania - wzmocnienie linii brzegowej w Den Helder.

+3 Piękna pogłębiarka
Jeszcze pachnie nowością
25 październik 2020 : 08:51 tomm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter