Stocznie, Statki

Jednego dnia - w sobotę 10 bm. na próby morskie wypłynęły Coey Viking oraz Planeta I. Oba statki budowane są w ramach programu produkcyjnego stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding.

Jako pierwszy wypłynął Coey Viking (B856/3) – z Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. To jedna z dwóch nowoczesnych jednostek typu Platform Supply Vessel, powstających dla armatora Viking Supply Ships AB.

- Próby morskie statku rozpoczęto zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji projektu. Są ostatnim etapem budowy, mającym na celu sprawdzenie w warunkach morskich wszystkich systemów ogólnookrętowych na jednostce z naciskiem na te, które odpowiadają za sprawność oraz bezpieczeństwo – wyjaśnia Bartosz Znyk, dyrektor projektu z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Dodaje, iż w początkowej fazie zaplanowano wykonanie testów silników głównych sprzężonych z pędnikami. W związku z tym, że Coey Viking może pracować zarówno na paliwie konwencjonalnym jak i na LNG lub bateriach, testy składają się z kombinacji wartości obciążenia silników, przy różnych źródłach zasilania. Wraz silnikami zostanie sprawdzona sprawność pędników, a także zmierzony czas reakcji jednostki na polecenia wydawane z mostka.

W związku z wyposażeniem statku w system DP (pozycjonowania dynamicznego), cykl testów mają przejść także stery, zarówno pod kątem zarządzania ich pracą, jak i pozycjonowania jednostki. Próby sprawności morskiej połączone są z całym zestawem testów i pomiarów np. wibracji, poziomu i częstotliwości dźwięków w przestrzeni roboczej jak i życiowej. W zakresie jest także m.in. sprawdzenie działania wciągarek, wykonanie zrzutu i podniesienia tratw oraz łodzi ratunkowej.

Poza próbami sprawności morskiej, w związku z zadaniami, które będzie pełnić, jednostka wymaga także sprawdzenia systemu gaszenia pożarów obiektów zewnętrznych wraz z ich oświetleniem, a także weryfikacji własnego bezpieczeństwa (systemy alarmowe oraz ppoż.). Próby zwieńczą testy łączności zewnętrznej i wewnętrznej w warunkach morskich wraz z prowadzeniem zapisu wszelkich operacji jak i wyników.

Jak podkreśla Bartosz Znyk, wszystkie testy są wykonywane przez stocznię w asyście głównych serwisów (w celu synchronizacji i kalibracji urządzeń), pod nadzorem inspektorów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV-GL oraz administracji morskiej (NOR) i armatora.

Kilka godzin po jednostce PSV Coey Viking, w próby morskie wypłynęła także Planeta I ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Drugi z serii statków powstających w ramach projektu NOSTRI MARIS: „Budowa Dwóch Jednostek Wielozadaniowych”, przeznaczony jest dla Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Pierwsza z wybudowanych w tej stoczni jednostek - Zodiak II – została już przekazana i obecnie realizuje zadania dla Urzędu Morskiego w Gdyni.

Próby morskie Planety I przebiegają dwuetapowo. Podczas pierwszego, zaplanowanego na 5 dni, sprawdzone i przetestowane zostaną wszystkie urządzenia i systemy, w które jednostka została wyposażona. Drugi etap, to kalibracja i testy urządzeń hydrograficznych.

Początek prób to ustawienia i synchronizacja napędu, przeprowadzone w obecności inżynierów serwisowych producentów urządzeń, zespołu automatyków stoczni oraz spółki Remontowa Electrical Solutions, odpowiadającej za kompleksowe wyposażenie elektryczne statku.

- W kolejnych dniach prezentujemy Zamawiającemu funkcjonalność i możliwości wyposażenia pokładowego statku, systemy radionawigacji i radiokomunikacji – mówi kierownik prób Piotr Paczuszka ze stoczni Remontowa Shipbuilding, odpowiadający za koordynację prac i zgodną z harmonogramem realizację programu testów.

- Zarówno Planeta I, jak i Zodiak II, to nowoczesne jednostki wielozadaniowe, przeznaczone do realizacji zadań statutowych Urzędów Morskich, wpisujące się w strategie Zamawiającego, przyczyniające się do podniesienia standardów i jakości pracy oraz bezpieczeństwa załóg realizujących codzienne zadania – podkreśla kierownik projektu, Krzysztof Radzikowski.

Jak dodaje, zarówno Zodiak II jak i Planeta I są polskim produktem, wykonanym nakładem polskich firm. Statki budowane w stoczni Remontowa Shipbuilding, zaprojektowane zostały przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting. Wyposażenie wnętrz dostarczył FAMOS, zakres elektryczny wraz z dostawą urządzeń powierzono spółce Remontowa Electrical Solutions, a dostawcą systemów wentylacji i klimatyzacji jest CLIMAREM.

GL

+20 Miło popatrzeć
Piękne statki. A u nas w Szczecinie tylko stępka leży i w ogóle wszystko leży. Miał być prom, miały być coastery. Nie ma nic :-(
12 październik 2020 : 07:23 Filipek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 No własnie
co z tymi coasterami bo o prom nie pytam była podpisana umowa z niemieckim armatorem a pierwszy statek miał być gotowy w październiku 2020 ,co się dzieje z tym kontraktem ktoś wie ?
12 październik 2020 : 09:16 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Silesiabene
Pozdrawiam zacną Silesię. Jak wspomnę co stało się z wielkim potencjałem stoczniowym: wysoko wykwalifikowaną kadrą, potężną infrastrukturą to zadaję sobie pytanie, kto i dlaczego doprowadził do takiej dewastacji tego dobra narodowego? Przecież stocznie Szczecina to były klejnoty w koronie naszej najjaśniejszej.
12 październik 2020 : 14:00 Bizonmłodszy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-28 Wsparcie dla stoczni
Te prywatne firmy powinny część z zysków przeznaczać na wsparcie państwowego przemysłu. Tak samo Ci co robią kasę w Niemczech i Norwegii. Jakby przeznaczyli 20% na dofinansowanie państwowych stoczni to by stocznie nie upadały.
12 październik 2020 : 12:26 Marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 Te prywatne firmy
płacą 19% podatku CIT od zysków do budżetu państwa, a to są ciężkie miliony. A co państwo robi z tymi milionami, to już inna sprawa...
12 październik 2020 : 13:11 Wacenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Piramidy
Te prywatne firmy nie płacą żadnego podatku CIT, bo to podatek od zysków firmy, a one mają same straty :-) . Jeżeli Janusze Geszeftó już coś płacą, to na pewno nie 19 % i nie w Polsce, a max. 5 - 10 %, gdzieś na rajskiej wyspie, w raju podatkowym, od dochodów z czystego "zysku bez kosztów" :-) , na swoim prywatnym koncie, gdzieś w rajskim banku :-) . W ogóle z CIT-u powinno się zrezygnować w tym chorym kraju i wprowadzić podatek od strat :-) . Wtedy może Geszefciarze, będą płacić lub będzie możliwość cokolwiek pożytecznego od tych ludzi w końcu wyegzekwować :-) .
13 październik 2020 : 18:36 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 c.d.
Na razie po kilkaset milionów strat, tak jak w państwowych i wywaleni na kasę poddostawcy i podwykonawcy :-) . Ich firmy to zwykłe piramidy finansowe jak Amber. Nabrać dużo za połowę, za tyle ile komu zbywa, a jak się będzie walić, bo w końcu musi jak to jest w piramidzie, to uruchamia się siedzących w kieszeni solidaruchów po państwowe, przewalone i nadpłacone zlecenia lub metodą na tzw. koronowirusa. I tak to przechodzi poziom wyżej włączając w piramidę Skarb Państwa. :-) . Dlaczego więc ten z Ambera garuje, a Janusze i Politruki nie ? Ano bo szkoda mu było kasy na pseudo ZZ. Jakby je miał to by "działał" do dzisiaj :-) .
13 październik 2020 : 18:37 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 c.d.
Działalność tych stoczni to tylko wypłukiwanie pieniędzy z Polski i UE. Nie tylko nie potrzebna ale bardzo szkodliwa działalność. To fikcyjna sprzedaż i obrót, że coś wpłyneło na miesiąc, dwa na konto jako zapłata. W rzeczywistości dużo więcej wypływa za zakup samych tylko materiałów i urządzeń + darmowa robocizna w czasach koronowirusa :-) . W państwowych przynajmniej ludzie się w pracy poop..ją, wódki napiją, wałków nakręcą, habir nabudują, a tu naprawdę ludzie zasuwają, a efekt końcowy w finansach ten sam lub jeszcze gorszy :-) . W prywatnych jest centralizacją wałków tylko w osobie Janusza. Janusz ma rację mówiąc że załatwia robotę.
13 październik 2020 : 18:38 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 c.d.
Wynagrodzenia za nią jednak jest są z budżetu Państwa :-) przez MON i inne zlecenia. A murzynki się cieszą, że kumplowi Janusza za darmo, z własnej przyszłej emerytury statek zafundowali :-) i będą pompki robić, żeby 500 PLN na chore dzieci uzbierać. Jak taka najlepsza stocznia w rankingach to czemu Janusze kontraktują za połowę ? ;-) . Parafrazując Misia "jego, we własnej firmie żadna łajza z kontroli nie weźmie za tyłek" :-) . On opłaca przecież kontrolę :-) .
13 październik 2020 : 18:38 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 c.d.
Czy to normalne jest że nasze Janusze wygrywają przetargi, gdzie na 26 zapytań, po ogłoszeniu budżetu przez zleceniodawcę, tylko oni złożyli ofertę i inna firma, która dała kilka razy tyle ? I ta propaganda, że przecież on nie mógłby działać na szkodę własnej firmy bo to nie logiczne :-) . Chore to wszystko jest :-) . Na całym świecie biznes bogaci kraj w Kongo jest odwrotnie :-) . Ale tak to jest jak ktoś nie zbudował firmy, a dostał ją za darmo i wpisał że jest jego :-) . Wszystko poziomu intelektualnego Zarządu, załogi, ZZ. Jeżeli chociaż jedna z tych stron tnie w .... , to wszystko się sypie. Nie ma znaczenia czy firma jest państwowa czy prywatna.
13 październik 2020 : 18:42 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 państwowe....
mamy stępkę w Szczecinie i Port Lotniczy na łące, i w jednym i drugim przypadku 20% dofinansowania by nie pomogło, myślenie.... może ?
12 październik 2020 : 16:41 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 (Inwektywy)
Ty szurnięty lewaku, Pośrednie środki wymiany (pieniądze) są informacja dla rynku, to bardzo istotne.
A ty od tak masz zamiar pogłębiać kryzys centralizacji !?
P.S. Pierbolnii się w głowę !
13 październik 2020 : 06:20 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Stop prywaciarzom.
Sam się pierbolniij. Jak znacjonalizują Stocznie Północną i Crist to już tak nie będziesz chojraczył.
13 październik 2020 : 14:35 Marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Doki
Doki i infrastruktura Stoczni Gdynia się marnują. Naprawdę ! Tych zadłużonych dziadów pogonić na 4 wiatry razem z tą Nautą :-) .
13 październik 2020 : 18:48 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Mechanik
Mam nadzieje ze zastosowano w sea chestach box collery na systemy FW HT i FW LT...bo jak wysoki i niski sea chest plus oddzielnie filtry SW plus chlodnice plytowe...to jak statek pojdzie na Afryke lub cieple rejony to wroze problemy ...zycze powodzenia.
Pozd
12 październik 2020 : 12:27 Kamil80 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Lajby
No piękne te łajby ale nowych zamówień brak, zwolnienia na horyzoncie, problemy finansowe nie mniejsze niż w stoczniach państwowych...
12 październik 2020 : 17:08 Stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Zodiak 2
Jak zodiak 2 to porażka stoi przy kei nie nadaje się do pływania co byś chciał zrobić to chodzi na pół gwizdka cały czas stocznia coś naprawia , do tego wszystkiego już rdza zaczyna wychodzić wstyd i porażka no , ale ktoś nową ruinę odebrał . To daje do myślenia .
13 październik 2020 : 06:28 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Ale bzdury
Raczej twój komentarz daje do myślenia. I to dużo.
13 październik 2020 : 07:57 podejrzliwy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Do "Obserwatora" Zodiak 2
Nie mógłbyś sobie znaleźć jakiegoś innego Nicka ? Ja już tego długo używam.
13 październik 2020 : 19:39 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Bzdury Pan pisze
Zodiak 2 stacjonuje w BON i normalnie pływa. Obecnie towarzyszy m.in. Planecie I w jej próbach na Zatoce Gdańskiej. Nie wiem, skąd Pan czerpie te rewelacje, ale warto czasem oderwać się od hejtowania, wyjść z domu - np. na plażę w Brzeźnie i popatrzeć w morze.
14 październik 2020 : 15:08 Tedi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Do obserwatorów
A ja już mam takiego nicka, bo taki jestem. I jak czytam wasze komentarze, to myślę, że powinniście obaj trafić na obserwację :-)
13 październik 2020 : 21:11 podejrzliwy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Do podejrzliwego
Wiadomo. Jak nie po linii to na obserwację. PM to takie branżowe TVP INFO Januszy :-) . Nudne to już się dawno zrobiło i trzeba bazując na danych i faktach dać gawiedzi trochę inne spojrzenie : niż gazetka firmowa :-) . A tu zaraz na obserwację :-) . Ciekawe kiedy ocenzuruja :-) .
13 październik 2020 : 21:24 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Socjalizm ciegle zywy:)
Czyli jak zwykle.. Panstwowe sobie nie radza to wyciagaja reke do prywatnych albo budzetu. Nie tedy droga

Cytuję Marian:
Te prywatne firmy powinny część z zysków przeznaczać na wsparcie państwowego przemysłu. Tak samo Ci co robią kasę w Niemczech i Norwegii. Jakby przeznaczyli 20% na dofinansowanie państwowych stoczni to by stocznie nie upadały.
16 październik 2020 : 09:43 FFF Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Ale że tak poważnie?
Może mi ktoś przypomnieć ile lat PSV stały na północnej przy kei? Przecholowali na remontową jak 619 na wodę pędzikiem pchali
17 październik 2020 : 08:02 Marecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter