Stocznie, Statki

Największy na świecie, cywilny statek szpitalny dla organizacji humanitarnej Mercy Ships zostanie niebawem przekazany przez chińską stocznię. Na czele projektu stoi Stena RoRo.

Budowa Global Mercy rozpoczęła się pięć lat temu w stoczni Tianjin Xingang w Tianjin, w Chinach i na chwilę obecną pochłonęła niemal 200 mln dolarów.

Jednostka dołączy do istniejącego już statku szpitalnego organizacji charytatywnej - Africa Mercy, promu kolejowego przebudowanego w 2007 roku. Oba statki będą wykonywać podstawowe, lecz zmieniające życie, zabiegi chirurgiczne i dentystyczne.

Global Mercy zwiększy ponad dwukrotnie możliwości medyczne Mercy Ships w zakresie darmowych usług medycznych dla ludzi w krajach afrykańskich. 174-metrowa jednostka ma sześć sal operacyjnych i pomieści do 950 pacjentów, w tym chirurgów i członków załogi. Będzie wyposażony w najwyższej klasy urządzenia szkoleniowe.

Za zaprojektowanie, wykonanie i nadzór budowlany nad statkiem, który posiada dwa pokłady sal operacyjnych i oddziałów szpitalnych w miejsce pokładów samochodowych, odpowiada Stena RoRo.

Per Westling, dyrektor naczelny Stena RoRo, powiedział, że szwedzka firma zmodyfikowała jeden ze swoich projektów koncepcyjnych ze statków pasażerskich i towarowych klasy RoPax na statek pasażerski z możliwościami szpitalnymi.

Mercy Ships zapewnia opiekę medyczną na statkach od ponad 30 lat, odwiedzając prawie 600 portów w ponad 70 krajach i pomagając ponad 2,5 milionom ludzi.

Tego typu działania stawiają bardzo szczególne wymagania dotyczące konstrukcji kadłuba i układu wnętrza statku, ale mimo że Global Mercy jest ponad dwukrotnie większy od Africa Mercy, to nadal pomieści się w ciasnych portach.

Każdego roku 16,9 mln ludzi na całym świecie umiera z powodu braku dostępu do opieki chirurgicznej, z czego 93% pochodzi z Afryki. Szacuje się, że w ciągu 50-letniej oczekiwanej długości życia Global Mercy na pokładzie zmieni się ponad 150 000 istnień ludzkich.

AL, na podst.: Trade Winds

Fot.: Stena RoRo

1 1 1 1

Newsletter