Stocznie, Statki

Jak stwierdziła Wärtsilä w swoim oficjalnym komunikacie wybrano jej "wysokowydajne rozwiązania napędowe dla specjalnych szybkich promów". Połączenie 16-cylindrowych silników Wärtsilä 31 i pędników strugowodnych WXJ1500SRI, zostało wybrane w celu zapewnienia mocy dla nowego, szybkiego promu armatora Molslinjen.

Grupa Wärtsilä dostarczy rozwiązania napędowe dla nowego szybkiego promu o długości 115 metrów. Statek, mający nosić nazwę Express 5, jest budowany przez australijską grupę stoczniową Austal w jej zakładzie produkcyjnym na Filipinach dla duńskiego operatora Molslinjen.

Szybki aluminiowy prom - katamaran typu Auto Express 115 o wartości kontraktowej ok. 83,65 mln euro, zamówiony przez Molslinjen dla jej oddziału Bornholmslinjen w październiku 2019 r., będzie kursował na trasie Ystad (Szwecja) - Rønne (Bornholm, Dania).

Statek wyposażony w cztery silniki Wärtsilä 31, uznane przez Guinness World Records za najbardziej wydajne czterosuwowe silniki dieslowskie na świecie, oraz cztery wysokowydajne pędniki strugowodne (wodno-odrzutowe) Wärtsilä WXJ1500SRI.
Wärtsilä dostarczy również swój najnowocześniejszy system interfejsu systemu sterowania systemu napędowego (Propulsion Control System) na mostek (pomost nawigacyjny) ProTouch.

To połączenie silnika Wärtsilä 31 i strumienia wody WXJ jest wyjątkowe dla szybkich promów, zapewniając wyjątkową oszczędność paliwa, niezawodność, jakość i wydajność.

"Jest to ekscytujący projekt i jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani, by zapewnić napęd wymaganego poziomu" - mówi Stefan Nysjö z działu rozwiązań napędów morskich w Wärtsilä Marine.

Ten duży prom będzie mógł przewieźć 1610 pasażerów i 450 samochodów osobowych lub ciężarówki / zestawy drogowe na pasach ładunkowych ro-ro o łącznej długości 617 metrów oraz 257 samochodów na dwóch pokładach samochodowych. Jego prędkość eksploatacyjna będzie wynosiła niemal 37 węzłów.
Dla pasażerów zaplanowano fotele lotnicze wyposażone w gniazda USB, sieć Wi-Fi, bary, obszar dla dzieci i liczne ekrany audio-wizualne.

"Wielkość statku, wraz z prędkością i wydajnością napędu, czyni ten projekt bardzo szczególnym. Będzie to największy prom, jaki kiedykolwiek zbudowano w naszych stoczniach i będzie on stanowił potężne, a jednocześnie ekonomiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie transportowe" - powiedział Wayne Murray, prezes zarządu Austal Philippines.

Seria Wärtsilä WXJ Waterjet została wprowadzona w 2019 roku jako następca udanej serii LJX. Jest to pierwszy raz, kiedy pędnik strugowodny serii WXJ i silnik Wärtsilä 31 zostały użyte jednocześnie na jednym szybkim promie, oferując niespotykany dotąd poziom wydajności, niezawodności i jakości - chwali się w swoim komunikacie producent.

Statek został zaprojektowany i zostanie zbudowany z silnikami kompatybilnymi z paliwem gazowym i jako przygotowany do przebudowy siłowni na napęd LNG.

Dostawa wyposażenia Wärtsilä do stoczni nastąpi od lipca 2021 roku, a przekazanie armatorowi promu planowane jest na pierwszy kwartał roku 2022.

PBS, z mediów

Rys.: Austal, Wärtsilä 

Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.
Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.
Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.
Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.Szybki prom typu Auto Express 115 ze stoczni Austal dla Molslinjen wyposażony będzie w silniki wysokoprężne LNG ready Wärtsilä 31 oraz pędniki strugowodne WXJ1500SRI.
+5 Bumerang.
Lata 90 ubiegłego wieku.Świnoujście-Malmo katamaran Bumerang robił w 3,5 godziny.
29 maj 2020 : 15:51 Rysiek ,, Siusiullaj Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 GENERAL
Tylko aby znowu nie stało się to co z Bumerangiem że na zimę wynajelismy to dla Arabi i już nie było co zbierać bo w katowniach porobiło boksy dla wielbłądów
30 maj 2020 : 07:17 Dariusz Gnarowski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Smutno czytać.
Za nasz Bumerang nikt nie odpowiedział. Przy pomocy państwa można było zakonserwować go, by poczekał na lepsze czasy, a nie sprzedawać za bezcen. Kilka złotych od każdego Polaka zmarnotrawiono przez ten statek.
01 czerwiec 2020 : 12:16 Arnie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1