Stocznie, Statki

Fiński koncern Wärtsilä, armator Stena Line oraz kanadyjski dostawca metanolu Methanex Corporation świętują pięć lat pomyślnej eksploatacji promu napędzanego metanolem, przebudowanego w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Stena Germanica, prom typu ro-pax obsługujący linię Göteborg – Kilonia, to pierwszy statek na świecie napędzany nowoczesnym, ekologicznym paliwem - metanolem. Przebudowa jednostki przebiegała w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA w pierwszym kwartale 2015 roku. 

Metanol jeszcze wtedy używany był głównie w specyficznych zastosowaniach, głównie tam, gdzie wymagane było uzyskiwanie dużych mocy z silników o relatywnie małej masie i gabarytach, m.in. w motocyklach z wyścigów na żużlu, samochodach biorących udział w pokazach i wyścigach monster-truck'ów i w niektórych formułach wyścigów samochodowych, a także samolotach akrobatycznych.

Międzynarodowy projekt

Od marca 2015 roku silniki 240-metrowego promu Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo. Metodę adaptacji silników do nowego paliwa opracowały wówczas firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Przy projekcie tym ściśle współpracowały Methanex, Stena Line, Wärtsilä oraz porty w Göteborgu i w Kilonii. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską i przeprowadzany pod nadzorem Lloyd's Register.

Przebudowę promu wielokrotnie nagradzano. Armator Stena Line odebrał już m.in. nagrodę "Armator roku" wręczoną podczas konferencji Green Ship Technology (GST) w Kopenhadze, Eco Award wręczoną na Ferry Shipping Conference oraz laur dla statku, który został przyznany w czasie European Marine Engineering Conference and Awards.

Metanol dostępny w ponad 80 portach na świecie

W ciągu pięciu lat od wprowadzenia do żeglugi promu Stena Germanica zasilanego metanolem, rynek statków napędzanych tym paliwem stale się rozwija. Metanol pozwala na redukcję emisji tlenków siarki (SOx) o około 99 proc. Jako paliwo okrętowe jest już dostępny w ponad 88 ze 100 portów na świecie. Korporacja Methanex, poprzez należącą do niej w całości spółkę zależną Waterfront Shipping, eksploatuje największą na świecie flotę zbiornikowców na metanol, dysponującą jedenastoma statkami.

Gdańska Stocznia Remontowa SA przebudowywała już ten prom na przełomie lat 2010/11. Wówczas była to duża, ale konwencjonalna, przebudowa. W jej ramach m.in. dobudowano wtedy nowy pokład i 100 nowych kabin pasażerskich, zmodernizowano przestrzenie publiczne, między innymi restauracje i bary.

AL

Na zdjęciach: Stena Germanica podczas przebudowy w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Fot.: Jerzy Uklejewski

0 Mam pytanko
Czy szanowna redakcja mogłaby zamieścić informację o ilości spalonego metanolu od czasu zakończenia przebudowy jednostki, czyli przez blisko 10 lat?
Poznalibyśmy je z chęcią...
21 kwiecień 2020 : 04:47 Pytak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1