Stocznie, Statki

Spółki Konecranes i Chantiers de l'Atlantique, stocznia w St. Nazaire we Francji, podpisały umowę na dostawę suwnicy bramowej Konecranes Goliath. Będzie ona obsługiwać duże bloki i sekcje okrętowe przenoszone nad suchym dokiem, odgrywając kluczową rolę w montażu statków w tej znanej stoczni, jednej z nielicznych w świecie budującej duże wycieczkowce. 

Dostawa została zarezerwowana wstępnym zamówieniem złożonym w IV kwartale 2019 roku.

Lasse Merenheimo, dyrektor działu dźwignic stoczniowych w Konecranes, powiedział:

Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozyskania zamówienia od Chantiers de l'Atlantique, jednej z największych stoczni na świecie. Po wejściu do eksploatacji ta suwnica typu Goliath z wielką precyzją i niezawodnością wykonywać będzie podniesienia ciężkich obiektów, jakich potrzebuje Chantiers de l'Atlantique. Jesteśmy dumni, że Konecranes pomoże Chantiers de l'Atlantique budować przez wiele lat piękne, ultranowoczesne statki.

Suwnica bramowa typu Konecranes Goliath zostanie dostarczona przy współpracy obu stron. Będzie w całości wyprodukowana w Europie przez firmę Konecranes. Montaż dźwignicy na miejscu budowy oraz prace montażowe będą realizowane we współpracy między stocznią i firmą Konecranes. Ciężkie prace dźwigowe przy wznoszeniu suwnicy rozpoczną się latem 2021 roku, a wprowadzenie dźwignicy do eksploatacji planowane jest na wiosnę 2022 roku. Suwnica będzie miała udźwig 1050 ton, rozpiętość torów 130 m i wysokość 81 m pod dźwigarem głównym.

Bertrand Paquet, wiceprezes ds. zakipów w Chantiers de l'Atlantique, powiedział: "To zamówienie złożone w firmie Konecranes jest częścią ambitnego planu inwestycyjnego Chantiers de l'Atlantique". Nowy żuraw typu Goliath, o wysokości o dziesięć metrów wyższej niż w przypadku większej z istniejących suwnic bramowych stoczni, pozwoli nam podnieść i zamontować wszystkie części nadbudówek dużych statków, jakie będziemy budować w najbliższych latach".

Przypomnijmy, że konstrukcja stalowa wsporników ("nóg") jednej z najnowszych zbudowanych wielkich suwnic stoczniowych (wprowadzonej do eksploatacji pod koniec 2013 roku w stoczni offshore Aker Stord w Norwegii) powstała w Gdyni.

Chantiers de l'Atlantique ma długie i bogate tradycje, z historią sięgającą 150 lat wstecz. Słynie głównie z budowy dużych pasażerskich statków wycieczkowych, a także m.in. okrętów wojennych. Obecnie stocznia buduje szereg innowacyjnych statków wycieczkowych, w tym statki klasy "Oasis" i "Edge Class" dla Royal Caribbean Line oraz statki typu "Meraviglia" dla MSC Cruises. Na liście referencyjnej ma tak znane statki, jak eksploatowany obecnie Queen Mary 2 dla Cunard czy legendarną SS Normandie, która weszła do eksploatacji w 1935 roku.

rel (Konecranes), PBS (PortalMorski.pl)

Rys.: Konecranes 

Nowa suwnica zamówiona dla stoczni Chantiers de l'Atlantique
Nowa suwnica zamówiona dla stoczni Chantiers de l'Atlantique
+6 hunter
a jak tam niewidzialny prom budowany w SZCZECINIE......
11 marzec 2020 : 08:28 hunter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Prom
Twraz sa wazniejsze problemy , niz budowa czegokolwiek!!
11 marzec 2020 : 16:25 Dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 śmieszy minister
A w Szczecinie suwnica w St3 ma 1400 ton udźwigu i co z tego. Pan Gróbarczyk zamyka firme st3 offshore bo jest przestarzała he. Dodam że firma ma 5 lat.
11 marzec 2020 : 18:21 pracownik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Już dwukrotnie w Gdyni budowaliśmy nogi do Goliatha
Również nogi do suwnicy Goliath w stoczni w Turku powstały w Gdyni
11 marzec 2020 : 18:46 Viola Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Suwnica
Nie wiem czy z uwagi na udżwig i termin dostawy informacja może poruszyć?
Konecranes to szacowna instytucja, która zwróciła uwagę dostawami do Brazylii.
W 2008 do nowej stoczni Atlantico Sul (przerób stali 160000 tys ton), dostarczyli
dwie suwnice po 1500 ton o rozpiętośći 164 m i wysokości 100 m.
Stocznia w Rio Grande, głównie platformy i FPSO, otrzymała największą znaną mi suwnicę.
Nad dokiem pracuje konstrukcja 2000 ton o rozpiętości 210 m i wysokości 117 m.
Jej masa to 6506 ton. Producentów tych urządzeń jest więcej, głównie Chinczycy.
Znana też jest historia z Malme. Budowana w latach 1973-74 ma 1500 ton i rozstaw 175 m.
W 2002 sprzedana do Korei za 1$, ciągle pracuje. Znana jako "Tears of Malmoe" .
11 marzec 2020 : 21:17 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 My Polacy nie gęsi
Warto wspomnieć, że dla tej stoczni my Polacy budujemy moduły w stoczni Crist.
...czyli w sumie Pakistanczycy, Koreańczycy, Ukraińcy...
12 marzec 2020 : 06:21 Grzegorz z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter