Stocznie, Statki

W poniedziałek, 9 grudnia br., w Gdyni, zwodowano częściowo wyposażony kadłub drugiego statku rybackiego zbudowanego przez własny zakład produkcyjny duńskiej stoczni Karstensens (Karstensens Shipyard Poland) zorganizowany w wynajętej hali restrukturyzowanego Vistalu. 

Jednostka o stoczniowym numerze budowy 451 i imieniu Havskjer (M-400-A) została zwodowana z użyciem sprowadzonego do Gdyni, wynajętego barko-pontonu półzanurzalnego Tronds Barge 30 (pierwsza jednostka Karstensens z jej gdyńskiego zakładu, Lunar Bow, zwodowana była na doku pływającym PGZ Stoczni Wojennej).

Statek został przemieszczony z nabrzeża Indyjskiego, gdzie znajduje się hala zajmowana przez duńską stocznię, na przycumowany prostopadle barko-ponton Tronds Barge 30, na platformie wielokołowej do ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (SPMT - self-propelled modular transporter) z Sarens Polska Sp. z o. o. Następnie barko-ponton ze kadłubem został przeholowany do nab. Rumuńskiego, przy którym odbyło się wodowanie.

Armator Havskjer AS (spółka zależna Veibust Fiskeriselskap) zamówił trawler-sejner o wartości kontraktowej ok. 300 mln NOK (koron norweskich) w Karstensens Shipyard na początku 2018 roku, z terminem przekazania jednostki do eksploatacji określanym wtedy na luty 2020 r. Z chwilą pozyskania tego zamówienia Karstensens zgromadziła w zamówieniach 15 statków do połowów pelagicznych z terminami przekazania w ciągu kolejnych trzech lat.

Napęd główny statku, z funkcją "take me home" (opartą na przekładni elektrycznej), składa się z silnika o mocy ok. 6000 kW i mechanicznej przekładni dwu-prędkościowej.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak; fot., wizualizacje: Karstensens 

Havskjer (M-400-A) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 80,00 m
szerokość konstrukcyjna - 16,00 m
wysokość do pokładu górnego - 11,50 m
stery strumieniowe - 2 × 1300 kW
system RSW - 2 × 1400 kW
system próżniowy - 4 × 66 kW / zbiorniki 2 × 4200 l 

Załadunek kadłuba na barko-ponton heavy-lift przed wodowaniem
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Karstensens NB451 we wczesnej fazie wodowania
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Havskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
Załadunek kadłuba na barko-ponton heavy-lift przed wodowaniemKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaKarstensens NB451 we wczesnej fazie wodowaniaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacjaHavskjer M-400-A (Karstensens NB 451) - wizualizacja
+3 Statek rybacki
No i dobrze że coś się buduje Polsce. Fakt że nie będzie to jednostka wyposażona w 100% ale dobre i to. Szkoda że poza holdingiem gdańskiej remontowo nigdzie w Polsce nie można ,budować kompletnie wyposażonego statku.
10 grudzień 2019 : 11:15 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 można budować kompletnie wyposażone statki poza holdingiem "Remontowa"
Np. w "Crist" takie już zbudowano, no i w Stoczni Gdańskiej parę m-cy temu, która teraz ma problemy. Wszystko 'rozbija' się o finanse.
Albo zamawiający dostarcza większość wyposażenia a my je montujemy, albo my sami kupujemy (a wtedy jest KLAPA, bo wtedy musimy to drogo kupować)!!---taka jest prawda!!!
10 grudzień 2019 : 13:02 Wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 budowanie statków ( Wacwac)
Teoretycznie masz rację. Rzecz w tym, że jeżeli brakuje firm, które mogłyby wykonać prace wyposażeniowe a w firmie budującej kadłub nie ma ludzi znających się na wyposażaniu statku
- i tu nie chodzi tylko o umiejętność montażu maszyn, urządzeń etc. - oraz gdy koszt zlecenia takich robót jest bardo duży to mimo najlepszych chęci nie zrobi się tego. Tak więc jedynie duża firma stoczniowa może podjąć się takich robót. W chwili obecnej jedynie holding gdańskiej remontówki może przyjąć i zrealizować taki projekt.
11 grudzień 2019 : 10:59 amoniusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Wodowanie
Uwagę zwracają dwa elementy. Pierwszy to sposób przemieszczania kadłuba z hali na barkę.
Podobnie to wyglądało przy pierwszym kadłubie. Widać wyrażnie jak trawler opiera się na samojezdnych,
zdalnie sterowanych podwoziach kołowych. Wszystkie osie skrętne. Wyjątkowo sprawna metoda.
SPMT (self-propelled modular transporter).
W świecie szeroko znana. W identyczny sposób przemieszczano i wodowano moduły angielskich lotniskowców
Waga najcięższych przekraczała 10000 ton + długa droga morzem.
Druga sprawa to barka. Duńczycy uznali,że lepiej sprowadzić taką jednostkę zamiast naszego doku pływającego.
Barkę zbudowano w Chinach w 2010. Mierzy 91.44x27.43 m, ma 4537 GT. Należy do znanej firmy serwisowej.
Dodatkowo proszę porównać wodowania i budowy w Gdańsku i Vistalu.Bez pochylni i lasu dzwigów, a można.
Ciekawe kto lepiej potrafi liczyć? Uczmy się.
10 grudzień 2019 : 15:13 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 "Karstensens Shipyard" w Gdyni
Ale to wszystko kosztuje! U nas przesuwało się po belkach ślizgowych a robili to "chłopcy" z siedziby "SLING" w Pruszczu Gdańskim.
Ale Karstensen nie chciał ich mimo, że kiedyś z nich korzystał. Była to tania metoda, podobnie jak tanie były kontrakty z tą duńską firmą.
Dalej przesuwano na pożyczony ponton np. z "Conrada" i wtedy go przechylano, aby zwodować.
Takie były wówczas realia. Teraz Karstensen zatrudnia ok. 180 pracowników u siebie w Gdyni. Sam buduje. Ma znacznie mniejsze zyski
niż kiedyś! a zbudował dotychczas szereg kadłubów w stoczni "CENAL" i w St. Północnej i w "Nava Shipyard" i w "STAL-REM" a ostatnie w Stoczni Remontowej "NAUTA" ( z budową na pochylni St Gdańskiej). I to się skończyło. Więc tutaj nie trzeba się od nich uczyć, tylko trzeba mieć pieniądze!!!
10 grudzień 2019 : 19:31 Wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter