Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA 15 maja 2018 r. zakończyła się operacja wodowania dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych budowanych na zamówienie brytyjskiego armatora - Transport for London.   

Po raz pierwszy w tej stoczni z jednego doku pływającego wodowane były równocześnie dwa statki. Operacja wymagała bardzo starannych przygotowań i dokładnych obliczeń. Była możliwa dzięki zbliżonemu zaawansowaniu budowy obu promów, przekładającemu się na prawie identyczną masę, a co za tym idzie podobną pływalność jednostek.

Pierwszym etapem operacji było przesunięcie obu jednostek z placu montażowego na lądzie na dok pływający.  Przemieszczenie statków na dok jest procesem skomplikowanym i czasochłonnym. Wymaga m.in. precyzyjnego kompensowania stopniowego obciążenia doku.  

Po zakończeniu przesuwania promów, dok przeholowano na głębię, gdzie został zanurzony, a po sprawdzeniu szczelności obu kadłubów i ich armatury denno-burtowej - jednostki zostały wydokowane. 

Obecnie stocznia rozpoczyna etap przygotowań do uruchomienia zamontowanego wcześniej wyposażenia oraz systemów.  Jednym z nich jest nowoczesny katalityczny system oczyszczania spalin - szczególnie ważny biorąc pod uwagę planowane zatrudnienie promów praktycznie w mieście - w przeprawie przez Tamizę łączącej dzielnice Woolwich i North Woolwich.

Przypomnijmy, że kontrakt między stocznią Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding i Transport for London, zawarty został 30 września 2016 roku.

Transport for London jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego Londynu powołaną w 2000.  Odpowiada za kwestie transportu, w tym komunikacji publicznej. Zajmuje się zarówno bieżącym zarządzaniem infrastrukturą transportową jak i wdrażaniem strategii długoterminowych. 

Armatorem zarządzającym statków będzie firma Briggs Marine Contractors, która jest operatorem przeprawy promowej Woolwich Ferry service na mocy długoterminowej umowy z Transport for London (TfL). Briggs Marine Contractors, wspierana przez Keel Marine, pełni też funkcję podmiotu zatwierdzającego plany budowy w imieniu właściciela (TfL) i prowadzi armatorski nadzór budowy statku w polskiej stoczni.

Każdy z promów, dysponujący 210-metrowym pasem ładunkowym ro-ro, będzie mógł jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 45 samochodów osobowych. Rowerzyści otrzymają swój oddzielny obszar na pokładzie ładunkowym w strefie pojazdów kołowych, odseparowany od dróg poruszania się pasażerów pieszych. Przewiduje się, że oba promy przewozić będą łącznie ponad milion samochodów i 2,6 miliona pasażerów rocznie.

Promy wyposażone zostaną w napęd hybrydowy zapewniający wiele korzyści, a przede wszystkim niższe koszty eksploatacji oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Na każdym ze statków zainstalowane zostaną dwa zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi, ale w normalnych warunkach pracować ma tylko jeden z niemal stałym obciążeniem, podczas gdy chwilowe, szczytowe zapotrzebowanie na moc będzie zaspokajane dzięki energii elektrycznej z baterii.

Ponadto, zespoły prądotwórcze zostaną wyposażone w dodatkowe systemy oczyszczania spalin. Będą to: katalizatory - SCR (Selective Catalytic Reduction) i filtry cząstek stałych - DPF (Diesel Particulate Filter), które mają uczynić promy z Remontowej Shipbuilding, najczystszymi, najbardziej przyjaznymi środowisku na Tamizie.

Każdy ze statków będzie napędzany czterema pędnikami azymutalnymi napędzanymi bezpośrednio zamontowanymi w pozycji pionowej silnikami elektrycznymi ze stałymi magnesami.

Układy napędowe promów będą miały "wbudowaną" redundancję (czyli nadmiarowość dla bezpieczeństwa lub dublowanie systemów).

Kontrakt realizowany jest w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego w 2015 roku przez Transport for London i przeprowadzanego według zasad i procedur Unii Europejskiej. Wśród konkurentów znalazły się renomowane stocznie z Hiszpanii, Niemiec, Finlandii i Holandii. O wyborze Remontowej Shipbuilding SA zadecydowało wieloletnie doświadczenie w budowie promów pasażersko-samochodowych. W ciągu ostatnich 15 lat gdańska stocznia dostarczyła klientom m.in. z Norwegii, Wielkiej Brytanii, Danii, Estonii i Kanady około 35 jednostek tego typu.

Budowa promów dla Londynu ma zakończyć się w IV kwartale 2018 roku.

Nowe promy zajmą we flocie armatora miejsce trzech ponad 50-letnich jednostek, które zostaną wycofane z użytku.

Promy zaprojektowane zostały przez norweskie biuro projektowe LMG Marin i spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora tj. Lloyds Register of Shipping, pod którego nadzorem zostaną zbudowane oraz agendy rządowej tj. Maritime & Coastguard Agency.

PBS, rel (Remontowa Shipbuilding)

Fot.: Remontowa Shipbuilding, Piotr B. Stareńczak

Prom hybrydowy dla Transport for London na płycie montażowej
Prom hybrydowy dla Transport for London przesunięty na dok pływający
Na doku pływającym przed wodowaniem
Promy na doku pływającym, przed wodowaniem
Przeholunek doku z promami na głębię dokową
Wodowanie i wydokowanie promu
Wodowanie i wydokowanie promu
Jeden z promów zwodowany
Prom hybrydowy dla Transport for London na płycie montażowejProm hybrydowy dla Transport for London przesunięty na dok pływającyNa doku pływającym przed wodowaniemPromy na doku pływającym, przed wodowaniemPrzeholunek doku z promami na głębię dokowąWodowanie i wydokowanie promuWodowanie i wydokowanie promuJeden z promów zwodowany
1 1 1 1

Newsletter