Stocznie, Statki

Gdańska Stocznia Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. przekazała częściowo, ale w wysokim stopniu wyposażoną, nadbudówkę dużego promu zbudowaną na zamówienie niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft (FSG).  

Dwa bloki nadbudówki wyruszyły z Gdańska, holowane na barko-pontonach, w środku minionego tygodnia. Trzeci, największy, z szybem maszynowym i kominem, wyholowano w piątek, 19 stycznia. Wszystkie trzy dotarły już do Flensburga, pierwsze 20 dnia miesiąca, ostatni - w poniedziałek 22 stycznia.

Blok nadbudówki z części dziobowej statku, zawierający m.in. sterówkę, oraz rufowy, z kominem, powstały w stoczni Marine Projects na Przeróbce nad Martwą Wisłą. Natomiast blok środkowy zbudowany został, na zlecenie Marine Projects, w przedsiębiorstwie Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. na Wyspie Ostrów i stamtąd był holowany do Niemiec. Sekcje płaskie na budowę nadbudówki prefabrykowała Stocznia Gdańsk. Trzy części nadbudówki dla FSG ważyły łącznie ok. 5500 ton.

Stopień gotowości technicznej całkowicie pomalowanej nadbudówki szacuje się na ok. 70 %. Dla przykładu dwa z trzech pokładów nadbudówki zostały w Gdańsku niemal całkowicie wyposażona (poza meblami). W pomieszczeniach pasażerów i dostępnych tylko dla załogi wykonano wszystkie podłogi, sufity, szalunki i panele ścienne.
W sterówce wykonano m.in. wszystkie pulpity, w których osadzone będą urządzenia nawigacyjne, komunikacyjne, monitoringu i sterowania. Częściowo zostały one podłączone do systemu okablowania.
System klimatyzacji i wentylacji, z centralą HVAC i duktami wentylacyjnymi, został w Gdańsku ukończony w ok. 80 %.
Praktycznie w 100 % ukończono w Gdańsku wyposażanie szybu maszynowego z kominem.

Stocznia z Gdańska wyposażyłaby nadbudówkę w jeszcze większym stopniu, gdyby nie okoliczności niezależne od niej - nie odbyły się w spodziewanym pierwotnie terminie wszystkie spodziewane wcześniej dostawy "armatorskie" (w tym przypadku ze stoczni zlecającej budowę nadbudówki).

Na górnym pokładzie wszystkich trzech bloków nadbudówki zainstalowano uchwyty technologiczne dla umożliwienia podniesienia bloków. Operacja ich instalacji na zwodowanym kadłubie promu odbędzie się najprawdopodobniej na początku lutego, a przeprowadzona zostanie z wykorzystaniem dużego dźwigu pływającego typu sheerleg o nazwie Taklift 4. Zmierza on właśnie z Wysp Kanaryjskich do Flensburga, gdzie spodziewany jest ostatniego dnia stycznia lub na samym początku lutego.

Nadbudówka przekazana właśnie przez Marine Projects zostanie wkrótce zainstalowana na zwodowanym 19 stycznia, niemal całkowicie gotowym, kadłubie promu W.B. Yeats (stoczniowy nr budowy 771). Jest to statek o nośności ok. 10 000 ton i tonażu pojemnościowym brutto 50 400, budowany na zamówienie Irish Continental Group Plc (będzie pływał w barwach Irish Ferries).

Stocznię Marine Projects czekają kolejne budowy dużych nadbudówek dla stoczni z Flensburga, jednak prace przy pierwszej z nich rozpoczną się dopiero na jesieni tego roku.

Chodzi o częściowo wyposażone nadbudówki na duży prom dla Brittany Ferries - Honfleur (stoczniowy numer budowy 774) i kolejny, nie nazwany jeszcze, dla Irish Ferries (o stoczniowym symbolu budowy 777). Więcej o tych promach - we wcześniejszych materiałach opublikowanych w Portalu Morskim:

- Do floty Irish Ferries dołączy jeden z największych w świecie promów wycieczkowych  
- Nowy prom dla Brittany Ferries
   

Poza nadbudówkami na duże promy dla FSG, Marine Projects posiada zamówienia od tej samej stoczni niemieckiej m.in. na dwie nadbudówki na towarowych statków ro-ro, oraz na dwa częściowo wyposażone statki rybackie od stoczni norweskiej.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Andreas Schlatterer / Shipspotting.com

Nadbudówka na prom W.B. Yeats
Nadbudówka na prom W.B. Yeats
Nadbudówka na prom W.B. Yeats - część dziobowa

Wodowanie promu W.B. Yeats, na który przeznaczona jest nadbudówka przekazana właśnie przez stocznię Marine Projects:

Nadbudówka na prom W.B. YeatsNadbudówka na prom W.B. YeatsNadbudówka na prom W.B. Yeats - część dziobowa
+14 Projekt Batory
Dziekuję za pouczjące zdjęcie wodowanego promu. Palenie blach rozpoczeto 07.04.2017,a 01.07.2018 jednostka ma wejśc na linię.
Gabarytowo jest ona zblizona do promu ze Szczecina 202.4x30.8 m koszt 450 mln (?) złotych, predkosc 18 węzłow, linia ładunkowa 2800m. Irlandczyk IMO 9809679 ma 185 m i 54985 GT,prędkość 22 węzły,koszt 150 mln E.
W planach na 2020 jest większy prom dla tego samego operatora z linią ładunkową5610 m 67300 GT 194.8x31.6 m za 165 mln E.
W pazdzierniku 2014 stocznię przejmowała Siem Group z 750 pracownikami.
Zachęcam do porownania tej stoczni ze "Stocznią Szczecińską",ich zapleczem, mozliwościami i wydajnością.
Pragnę tez podkreślić wspolprace Flensburga z Gdańskiem, ktora funkcjonuje od dawna. Szkoda, ze nasz wkład to zwykle nadbudowki.
W swoich fragmentarycznych uwagach starałem sie porownac dwie sąsiadujące stocznie.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
23 styczeń 2018 : 16:31 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Sprostowanie
Dodajmy tylko, że Siem przejął stocznię jako jeden z głównych wierzycieli upadającego zakładu, który nie wytrzymał konkurencji. Był to ratunek dla stoczni, a dla Siema jedyna możliwość na dokończenie budowy swoich dwóch statków offshore w Niemieckiej stoczni.
Cięcie blach na nadbudówkę. Sam prom w Niemczech zaczęto budować znacznie wcześniej.

A w Szczecinie i tak nic nie zbudują...
24 styczeń 2018 : 06:42 Zdzisław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter