Stocznie, Statki

W listopadzie 2015 roku producent wyposażenia okrętowego Palfinger Marine ujawnił, prestiżowy - jak podkreślał, kontrakt zdobyty od Norside na dostawę żurawia offshore o unosie 100 ton z funkcją kompensacji nurzania - active heave compensated (AHC) crane. Zamówiony żuraw przeznaczony był do instalacji na statku Vestland Cygnus. Zarówno budowę żurawia, jak i jego instalację na statku i rozruch zrealizowano w Polsce. Żuraw zmontowano w zakładzie Palfinger Dreggen Poland Sp. z o.o. w Gdyni.

Vestland Cygnus spodziewany był dzisiaj (w czwartek, 15 grudnia) w brytyjskim porcie Great Yarmouth. Po instalacji, rozruchu i próbach zbudowanego w Gdyni żurawia pokładowego, wyruszył z Gdyni wieczorem, 11 grudnia. Great Yarmouth to port wybrany przez Dudgeon Offshore Wind Ltd. jako baza operacyjna i obsługowa dla farmy wiatrowej Dudgeon Offshore Wind Farm u wschodnich brzegów Wielkiej Brytanii.

Wcześniej już informowaliśmy o lądowym transporcie ciężkiego dźwigu przeznaczonego dla Vestland Cygnus.

Czytaj także: Ulicami Gdyni transportowano dźwig

Żuraw został przetransportowany z zakładu produkcyjnego Palfinger Dreggen / Palfinger Marine przy ulicy Kontenerowej w Gdyni do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Tam został wstępnie zamontowany (osadzony na kolumnie dźwigowej - podstawie) na statku. Dokończenie prac montażowych, a także rozruch i próby, miały miejsce przy nab. Kutrowym gdyńskiego portu (przy "pirsie Dalmoru").

Vestland Cygnus, to statek zbudowany według wyjściowego projektu zaopatrzeniowca (PSV) VS485 MKIII autorstwa Wärtsila Ship Design.

Statek został przekazany przez stocznię Fjellstrand AS z Omastrand w Norwegii (kadłub zbudowała turecka Ada Denizcilik ve Tersane Isletmeciligi AS z Istambułu) pod koniec marca 2015 roku, ale wkrótce potem, w tej samej stoczni, rozpoczęto jego przebudowę i adaptację pod wymogi rynku offshore wind (morskiej energetyki wiatrowej).

W październiku ubiegłego roku Fjellstrand AS zdobyła kontrakt o wartości około 18 mln USD na przebudowę jednostki typu PSV na statek do obsługi morskich farm wiatrowych (wind farm support vessel ). Na statku Vestland Cygnus zainstalowano blok mieszkalny dla 134 osób i nowy system transferu pracowników ze statku na wieże wiatrowe lub platformy towarzyszące "wiatrakom" (np. stacje transformatorowe), czyli tzw. walkway system, a konkretnie trap z kompensacją ruchu produkcji Safeway z Holandii (typu Seagull).

Dodano także sponsony powiększające szerokość statku po 1,2 m na obu burtach. Statek po przebudowie otrzymał notację klasy SPS (special purpose ship).

W ramach przebudowy zamówiono także instalację żurawia typu offshore o unosie 100 t, ale zadanie to zrealizowano już nie w stoczni Fjellstrand, a w Polsce, gdzie powstał ten dźwig.

Projekt przebudowy (podobnie, jak projekt statku w pierwotnej postaci - PSV) opracowała Wärtsilä, która dostarczyła także kompletny spalinowo-elektryczny napęd statku oparty na koncpcji Low Loss, m.in. z czterema silnikami Wärtsilä 20 oraz zintegrowanym systemem automatyki.

Przebudowa została zlecona w związku z zawarciem przez norweskiego operatora Vestland Offshore umowy czarterowej na dziewięć miesięcy (z opcjami przedłużenia), na mocy której, począwszy od bieżącego miesiąca, Vestland Cygnus realizować będzie dla Statoil wsparcie dla farmy wiatrowej Dudgeon, należącej do koncernu Statoil, zapewniając zakwaterowanie i transfer dla techników i inżynierów, czyli będzie pełnił funkcję statku walk-to-work.

Typoszereg żurawi AHC (z systemem kompensacji nurzania) Palfinger Marine został opracowany w ścisłej współpracy między Palfinger Dreggen i Norwegian Deck Machinery (NDM). NDM została wcześniej przejęta przez Palfinger Marine, która skorzystała na technologii i know-how NDM w zakresie wciągarek AHC, przy opracowywaniu linii produktowej żurawi AHC.

Palfinger Dreggen to znany dostawca żurawi offshore, a NDM jest renomowanym producentem wciągarek na statki offshore.

Technologia AHC, wykorzystywana w urządzeniach dźwignicowych, umożliwia dokładniejsze i bezpieczniejsze manewrowanie ładunkami pod/nad wodą nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Żuraw zainstalowany na pokładzie Vestland Cygnus, to żuraw z wysięgnikiem łamanym (przegubowym), tzw. knuckle boom crane, o udźwigu sięgającym 100 ton przy wysięgu 20 metrów i 20 ton przy wysięgu 37 metrów. Główna wciągarka dostarczona w tym żurawiu wyposażona została w linę stalową o długości 1000 metrów, chociaż została zaprojektowana i przygotowana do nawinięcia liny o długości nawet do 3000 metrów. Dodatkowo główna wciągarka wyposażona będzie w pomocniczą wciągarkę z systemem AHC o udźwigu 10 ton i wysięgu 40 metrów, z liną o długości 500 metrów.

Główne zalety żurawia, to wysoka sprawność systemu AHC oraz przyjazny dla użytkownika interfejs obsługi. Żuraw został zaprojektowany z pełnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa dla ładunku, sprzętu, personelu oraz środowiska i posiada system magazynowania i odzyskiwania energii.

- Głównym powodem dla którego wybraliśmy żuraw Palfinger Marine była niska masa w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości, co umożliwiło użycie żurawia o znacznie większym udźwigu niż początkowo planowano - powiedział Hans Martin Gravdal, właściciel statku i właściciel Norside.

Realizacja ta jest ważnym kamieniem milowym dla firmy Palfinger Marine, gdyż oznacza wejście na rynek wysokiej klasy żurawi typu offshorez systemem AHC przeznaczonych do montażu na statkach konstrukcyjnych i innych statkach wsparcia w branży offshore.

PBS, rel (Palfinger, Vestland Offshore)

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Wartsila, Palfinger 

Vestland Cygnus - charakterystyka podstawowa (przed przebudową):  nr IMO - 9714214, stoczniowy nr budowy - 1689; stocznia (nowa budowa + przebudowa/adaptacja) - Fjellstrand AS, Omastrand, Norwegia; armator zarejestrowany - Norside Supply II AS; operator - Vestland Offshore; długość całkowita - 85,60 m, długość między pionami - 77,70 m, szerokość na wręgach - 20,00 m, wysokość boczna - 8,60 m, nośność - ok. 4260 t, zanurzenie - 6,50 m, tonaż pojemnościowy brutto - 4552 (przed przebudową 3022), tonaż pojemnościowy netto - 1839 (przed przebudową 1138), powierzchnia pokładu - 800 m², ładowność pokładu - ok. 2500 t, silniki napędu głównego - 4 × Wärtsilä 9L20 o mocy 1665 kW każdy, zespoły prądotwórcze - 4 ×1580 kW; pędniki - 2 × Steerprop SP 35 CP przenoszące moc po 2200 kW; prędkość eksloatacyjna - ok. 12 w., prędkość maksymalna - 14,5 w.; awaryjny zespół prądotwórczy - Volvo Penta D9 (175 kW); stery strumieniowe dziobowe - tunelowe 2 ×1000 kW Brunvoll (typ FU80) + pędnik azymutalny 1 × 880 kW Brunvoll; miejsca dla załogi stałej - 22; klasyfikacja - DNV GL, notacja klasy - ✠1A1 ICE C, OILREC, SF LFL * COMF-V (3) C (3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV (A), CLEAN DESIGN , DK (+), HL (2.8), COAT-PSPC (B).

 

1 1 1 1