Stocznie, Statki

We wtorek, 24 listopada 2015 roku, w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA miała miejsce uroczystość nadania imienia oraz chrztu pierwszego z trzech, nowoczesnych, pasażersko-samochodowych promów   zamówionych przez armatora kanadyjskiego.

Dzień wcześniej statek został zwodowany przez zanurzenie doku pływającego, na który przesunięto uprzednio prom ze stanowiska montażu kadłubów.

Współpraca z armatorem BC Ferries rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku podpisaniem kontraktu na budowę trzech jednostek z napędem gazowym. Nowe promy zajmą we flocie kanadyjskiego armatora miejsce wycofywanych z użytku blisko 50-letnich jednostek. Będą to pierwsze, w składającej się na chwilę obecną z 36 jednostek, flocie, promy wykorzystujące silniki dual fuel, które umożliwiają pracę zarówno w trybie diesel, jak i LNG.

Wszystkie trzy promy będą mogły jednorazowo zabierać na pokład 600 pasażerów oraz 145 samochodów. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, nowe promy znacznie zwiększą możliwości transportowe armatora zapewniając równocześnie wysoki stopień bezpieczeństwa pasażerów.

W uroczystości udział wzięli liczni przedstawiciele władz armatora z Kanady. Tradycyjną butelkę szampana o burtę statku rozbiła Matka Chrzestna - Margaret McDonagh, długoletnia pracownica (chief steward) firmy będącej właścicielem zamówionych promów.

Nazwa statku - Salish Orca wybrana została w wyniku rozstrzygnięcia konkursu. Ma ona uhonorować przyszłych użytkowników promu - mieszkańców wybrzeża Salish wskazując równocześnie rejon eksploatacji - Morze Salish.

rel, PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: BC Ferries

Główne parametry statku:
długość całkowita 107,20 m
długość między pionami ok. 103,20 m
szerokość konstrukcyjna 23,50 m
szerokość maks. 24,00 m
wysokość do pokładu głównego - 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne ok. 4,65 m
maks. prędkość eksploatacyjna 15,5 węzła
liczba miejsc pasażerskich i dla załogi 600
miejsca siedzące w pomieszczeniach pasażerskich 480
ładowność samochodów osobowych 145 
ładowność alternatywna 650 t (np. 4 trailery + 10 ciężarówek +100 samochodów osobowych)
pojemność zbiornika na paliwo LNG ok. 130 m3
pojemność zbiornika na paliwo diesel ok. 37 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną ok. 15 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką techniczną ok. 15 m3
notacja klasy: LR +100 A1 Passanger and Vehickle Ferry, "Strait of Georgia Service" +LMC, GF, CCS, Environmental Protection: ECO, A, GW, NOx2, P, R, DIST, Sox, Descriptive note: IHM/Green Passport, PCAC (33)
Dual Fuel LNG and MDO diesel electric propulsion:
moc silników napędu głównego 3 x 1480 kW
zespoły prądotwórcze 3 x 1420 kW, 600 V, 60 Hz
silniki elektryczne pędników 3 x ok. 1500 kW
dwuśrubowe pędniki azymutalne 2 x ok. 1400 kW
awaryjny zespół prądotwórczy 1 x 300kW, 600 V, 60 Hz

 

+6 Myśmy dawali 900 tysięcy franków...
... ale za same kadłuby. Powiedzieli, kuźwa, że za drogo, bałty jedne! .
24 listopad 2015 : 19:47 baton mars Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Opóźnienia
Cały czas tylko słyszymy o wodowaniach, chrztach, ale jakoś cisza o przekazaniu jakiejkolwiek jednostki armatorowi. Portal robi propagandę Remontowej, zapominając o rzetelnym informowaniu, w tym o coraz częstszych i coraz większych opóźnieniach. Wodują, ale z nabrzeży nic nie ubywa. Cały kontrakt grenlandzki miał być skończony w 2015, a nie przekazano nic, pierwszy kontenerowiec jest wyposażany od roku!
24 listopad 2015 : 20:53 Rem Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Norma
Pokaż mi stocznie w Europie, a nawet na świecie, które nie mają opóźnień. Północna buduje 18 (mogłem się pomylić o jeden) statków w pełni wyposażonych. Przekazała prom Samso (duński statek roku 2015) i PSV na LNG dla Norwega - i tak niepotrzebnie, bo będzie stał na sznurku (nie ma roboty w offshorze). Pokaż mi drugą polską i europejską stocznię, która buduje tyle jednostek i w większości prototypów. A że się nie wyrabiają? A Nauta robi raptem trzy statki na krzyż i jeden spóźniony ponad 2 lata. Że o niemieckich stoczniach nie wspomnę.
24 listopad 2015 : 22:18 nie portal Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Remontowa nie lepsza
Remontowa też nie lepsza. Ile opóźnienia ma pierwszy kontenerowiec dla Grenlandii? Ile pozostałe?
25 listopad 2015 : 07:51 Nord Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 vidal
co się dziwić opóźnieniom??? Pełen wyzysk podwykonawców, jak jest czas to wypuszczają te burki z budy i rypią kary za nieprzestrzeganie bhp, jak czas goni to nie ma ani jednego bhpowca. wszystko wtedy robione na łeb na szyję. Dzień noc, nieważne, że nie ma dobrego oświetlenia, wyciągów, robota w g-nych warunkach za badziewne stawki. Gdzie wtedy jest pip?
A co z platformą FPF1???? idzie na zlom, czy jak? tam zupełnie już nic nie jest zrobione dobrze.... Taki marketing robią, jacy są boscy, a teraz wiadomo, za 800.000 euro to mozna mówić, że dali nam z estoni promy bo jesteśmy najlepsi ::)) aLe w dawaniu łapóffff!!!!!
24 listopad 2015 : 21:36 manik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 toć stoi ino nie w tej stoczni
Fpf1 stoi w gsr idz i se zobacz co stocznia zrobiła z ta kupa złomu co tu przyplynela. I nie obrazaj polskiego stoczniowca.
24 listopad 2015 : 21:53 kooperant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 tej kooperant
no właśnie kooperant, to jak jesteś taki mądry to powiedz kiedy ta platforma tak fajno odrestaurowana z tego jak to mowisz zlomu odplynie? Bo na razie moj były szef wygarnąl z niej 2 mln kasy za obsluge i sie smieje z duriow co mu protokoły pisały :)
25 listopad 2015 : 21:39 hugos Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A po ch... ma odplynac???
Skoro klient płaci, to nie se stoi jak najdluzej. przeciez remontowka nie doklada do interesu z wlasnej kasy :-) - zastanow sie chwile logicznie.
26 listopad 2015 : 12:09 kooperant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 alojzy
ty kooperant, łeb to ty masz, a jak oddałeś samochód do warsztatu to kiedy go odbierzesz? No niech mechanik zarabia, przecież za darmo nie robi??? :) Pewnie za 2 lata jak ci odda auto to pewnie potem dasz mu znowu do naprawy??? debi-l jeden :)
26 listopad 2015 : 21:46 właściciel platformy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Auto to nie platforma
Zupełnie nietrafione porównanie. Autem chcesz jeźdźić, bo ci sie spieszy, wiec chcesz odebrac, klientom z offshoru przeciwnie. Projekty offshore stoja, wydobycie spadło i klientom wcale sie nie spieszy z odbiorem, bo i tak platforma bedzie stała na sznurku, wiec wykorzystuje czas i przerabia jeszcze co sie da, nawet, to czego nie było pierwotnie w projekcie, bo jak ceny ropy pójdą w górę, to wtedy nie będzie juz czasu na ew. kolejne modyfikacje, a stocznia na tym korzysta, podobnie jak właściciel platformy, bo umie liczyć i ma w tym interes. Jak odddawal platforme do przebudowy w 2012 baryłka ropy była po 120 USD, teraz jest po ok. 50 USD.
29 listopad 2015 : 12:24 niekooperant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Panowie k...
przestańcie pieprzyć za brukowcami o tych łapówkach. Każdy średnio rozgarnięty rodak wie, że to polityczna robota w Estonii (tam się władza zmieniła i są nowi do konfitur) i i komuś nie podoba się, że Północna wzięła te promy. Z choinki się urwaliście? Dziwie się tylko gdańskim prokuratorom i CBA, że kupują te bajki (o ile to prawda, bo może ktoś tylko tak rozgrywa medialnie). Zarzuty można stawiać, ale to jeszcze nic nie znaczy, chociaż firmie może zaszkodzić. I pewnie właśnie o to chodzi...
24 listopad 2015 : 22:31 Oj naiwni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Spoko...
To nie pierwszy raz. Kilka lat temu w Szkocji tamtejsi politycy i prasa zrobili aferę, że Północna zdobyła zamówienie na promy, zamiast tamtejszej stoczni. A te promy dla Kanady? Kanadyjska stocznia też nie była zachwycona, że to nie ona, tylko jakaś polska stocznia wygrała przetarg. Na szczęście Kanada, to nie Estonia.
24 listopad 2015 : 22:49 No i co? Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Onet do sądu
A ja proponuję za te "nieoficjalne" bzdety o zarzutach, oficjalnie podać ten niemiecki portal jakim jest onet do polskiego sądu za publikowanie niesprawdzonych informacji i szkodzenie polskim firmom.
25 listopad 2015 : 07:45 dokopać szkopom Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Nie warto
Odkąd niemiecki koncern Axel Springer kupił onet, ten serwis zajął się rozrywką i publikacją plotek oraz tzw. sensacji w stylu pudelka i przestał mieć cokolwiek wspólnego z tzw. opiniotwórczością. Nie warto się w ogóle tym przejmować, bo klienci stoczni nie czytują takiego badziewia. Wyluzujcie
25 listopad 2015 : 09:48 luzik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 O łapówce 800 tyś euro cich sza
taką łapówkę dostali magistranci z miasta Tallin od stoczni aby zdobyć kontrakt na promy dla Estonii. Potwierdziła to już Polska i Estońska Policja , w sumie to nie moje pieniądze ale pamiętam jak starano się zniszczyć stocznie państwowe przez POlszewików ,gdzie wmawiano ludziom ,że to wolny rynek decyduje właśnie widać jaki mamy wolny rynek skorumpowanych urzędników i właścicieli stoczni , stocznie państwowe być może nie mogły istnieć bo trudniej było dać łapówki , w sumie to nie mój biznes ale niech nikt teraz nie pie......li ,że likwidacja stoczni była konieczna.
25 listopad 2015 : 10:14 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 G... prawda
Nikt niczego nie potwierdza, na razie są tylko NIEPOTWIERDZONE zarzuty, a raczej podejrzenia. Czy się potwierdzą - czas pokaże. Jak dla mnie - chodzi dokładnie o to, żeby uwalić kontrakt z polską stocznią na te promy, bo kogoś to boli i to kogoś bardzo wpływowego w tej poradzieckiej republice. A ta cała afera to tylko pretekst. Nazwanie kogoś przestępcą to dobry sposób. Trzeba to jeszcze TYLKO udowodnić i skazać, ale to w sumie drobiazg, jak trzeba, paragraf się znajdzie.
25 listopad 2015 : 14:31 Oficer polityczny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter