Stocznie, Statki

Na złom do Indii sprzedany został ostatni z większych statków we flocie Euroafrica Shipping Lines - Alexander 1 (nr IMO 8302260). Wcześniej Euroafrica miała jeszcze bliźniaczą jednostkę o nośności ok. 13 900 t o nazwie Magdalena.

18 października Alexander 1, udźwigowiony drobnicowiec wielozadaniowy (semikontenerowiec), o masie własnej 6876 ton, dotarł do hinduskiego portu Vishakhapatnam. Wcześniej eksploatowany był przez Euroafrikę pod nazwą Alexander. Osiągnął cenę ok. 3,09 mln USD (ok. 450 USD za tonę masy statku pustego). 

Jednostka o długości całkowitej 148,99 m, szerokości 22 m, zanurzeniu 9,15 m, nośności 13 864 t i tonażu pojemnościowym brutto 11 572 oraz ładowności 302 TEU, zbudowana została w 1990 roku w Stoczni Gdynia dla Polskich Linii Oceanicznych jako Radom (stoczniowy numer budowy B354/08). Od roku 2003, u różnych armatorów i czarterujących, nosiła nazwy Unisierra, Venus, Quarry Bay i Golden Trader, aż została kupiona - w roku 2004 - przez Euroafrica Shipping Lines ze Szczecina i przemianowano ją na Alexandra.

Po sprzedaży Alexandra, flota eksploatowana na linii Afryki Zachodniej jest jednolita - składa się z bliźniaczych udźwigowionych statków klasy "L-Gracht": Azuryt, Malachit, Szafir, Granat, Emerald, Nefryt i Onyx - każdy o nośności ok. 9600 ton i długości 113 m, zbudowanych w latach 1989-1992.

Fot. Piotr B. Stareńczak

1 1 1 1