Stocznie, Statki

Gdańskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design and Consulting Ltd. (RMDC), a także szczeciński Midcon Designer, biorą udział w projektowaniu nowoczesnych statków wiertniczych dla Brazylii. To pierwszy w historii polskiego okrętownictwa przypadek tak szerokiego zaangażowania polskich projektantów w prace nad jednostką offshore tego typu.

Na mocy umowy podpisanej 2 maja br. z renomowanym, norweskim biurem projektowo-konsultingowym Lund Mohr & Giaever-Enger Marin S/A (LMG Marin) z Bergen, biuro projektowe RMDC z Grupy REMONTOWA opracuje, jako podwykonawca, ważną, obszerną część projektu statku wiertniczego typu Espadon 200 EAS.

Statek wiertniczy LMG Marin i RMDC będzie miał 202,20 m długości całkowitej i szerokość 40 m. Projekt systemu wiertniczego opracuje i dostarczy wyposażenie funkcjonalne składające się na ten system, National Oilwell Varco.

LMG Marin odpowiedzialne jest za projekt koncepcyjny, wstępny i klasyfikacyjny, podczas gdy RMDC przekaże kompletną projektową dokumentację klasyfikacyjną systemu elektrycznego i cały projekt roboczy statku, z wyłączeniem części wiertniczej (szczegółowy projekt wszystkich systemów ogólnookrętowych i konstrukcji).  

Brazylijska stocznia Estaleiro Atlantico Sul (EAS) ma zbudować siedem takich statków dla brazylijskiego armatora SETE, należącego częściowo do koncernu energetycznego Petrobras. Jest to część szerszego programu inwestycyjnego, w ramach którego powstanie aż 28 statków wiertniczych na potrzeby Petrobras, we wspomnianej stoczni brazylijskiej oraz w stoczni Jurong w Singapurze.

RMDC ma już doświadczenie w branży offshore i na koncie m.in. udane projekty serwisowców AHTS budowanych w Stoczni Północnej (obecnie REMONTOWA Shipbuilding), a także świadczyła usługi projektowo-konsultingowe dla Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, w związku z jej kontraktami na przebudowy i modernizację platform offshore, czy przebudową zbiornikowca na pływający system wydobywczo-magazynowo-terminalowy (FPSO), zwykłych zbiornikowców na specjalistyczne zbiornikowce wahadłowe oraz statku pasażerskiego na statek konstrukcyjny offshore.

W pracach nad projektem statków wiertniczych typu Espadon, zarówno tych ze stoczni EAS, jak i singapurskiej Jurong, bierze udział w Polsce także szczecińskie biuro projektowo-konsultingowe Midcon Designer Ltd. (od 2007 roku głównym udziałowcem Midcon Designer jest LMG Marin - 46 proc. udziałów).

Charakterystyka podstawowa statku wiertniczego typu Espadon 200
długość całkowita:  202,2 m
długość między pionami:  190,0 m
szerokość:  40,0 m
wysokość boczna:  19,5 m
zanurzenie:  12,0 m
klasa:  ABS +A1 Drillship, +AMS, +ACCU, +DPS-3, +CDS, CRC, HELIDK, UWILD Rys. LMG Marin

+2 Szkoda, że jest to tylko projekt roboczy.
Jest to tylko projekt roboczy, czyli nie polska myśl techniczna. A szkoda, bo jesteśmy w stanie sami zaprojektować od początku taki statek. Mamy uczelnie kształcące w tym kierunku, są fachowcy, biure projektowe, jest CTO, wieć dlaczego my się tym nie zajmujemy??? Brakuje wspólnej platformy do kooperacji, pieniędzy na projekty koncepcyjny, a przede wszystkim brakuje specjalistów od i pieniędzy na zagraniczny marketing.
26 październik 2012 : 12:52 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 POwskie dziadostwo
Zobaczcie jak Brazylia odbudowała swój przemysł stoczniowy po okresie zastoju zbudowano nowe stocznie ,a statki które budują to sa statki o których mozemy tylko pomazyć w tej dziadowskiej Tuskolandi made in UE
27 październik 2012 : 07:38 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Sam jesteś dziad
Po pierwsze w wodach należących do Brazylii odkryto wielkie źródła gazu i ropy,
Po drugie to Korea inwestuje w stocznie w Brazylii ,
Po trzecie w Brazylii jest tania siła robocza,
Po czwarte to czemu PIS nie zrobił nic dla stoczni gdyńskiej i szczecińskiej za swoich rządów !!??
27 październik 2012 : 14:06 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 jestes mentalnym zlodziejem
kazdy taki kontrakt, to sa pieniadze dla polskiej gospodarki, to sa miejsca pracy, to jest mniejszy lub wiekszy sukces dla polskiej firmy. sukces, czyli cos czego nigdy nie doswiadczysz. stac cie tylko na to zeby zanegowac wszystko co sie da, zdeptac i zmielic w swoim wlasnym propisowskim sosie. wypowiadasz sie z pozycji ofiary losu, sam nic nie wymyslisz a pociagniesz na same dno za soba tych co im sie cos chce.
Dla mnie sukcesem jest ze nawet to ze tak ograniczone osoby twojego pokroju potrafia obslugiwac komputer i internet.

zycze powodzenia bo widze ze ci go w zyciu brakuje
01 listopad 2012 : 14:11 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 do antypopis
Człowieku tania siła robocza jest w polandi byłem to wiem
27 październik 2012 : 17:23 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 A ja myślę...
...sobie, że nie ważne, czy to polska myśl, czy nie polska. Ważne, że polskie biuro uczestniczy w projekcie, a niechby i nawet jako podwykonawca, to co, ujma jakaś na honorze Polaka? Przy okazji podpatrzą, co i jak i nauczą się tego statku. Następne już będą samodzielnie projektować i wtedy zobaczymy, czy ktoś im podskoczy ;-)
28 październik 2012 : 18:31 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Gwoli wyjasnienia
Panowie, RMDC wiodącą siłą calego przedsiewziecia. Projekt koncepcyjny to wspolne dziecko LMG i RMDC, wszystkie Grupy Projektowe, natomiast ta nsjbardziej skomplikowana, czyli elektryka, to juz wylaczne dziecko RMDC. Po drugie nie mieszajcie polityki do tego przedsiewziecia, please!!! Dziekuje.
02 listopad 2012 : 06:45 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1