Prawo, polityka

Władze Republiki Południowej Afryki twierdzą, że kapitanowi i armatorowi statku grozi postawienie zarzutów usiłowania zabójstwa. Republika Południowej Afryki bada, czy załoga chińskiego masowca rzeczywiście wyrzuciła dwóch pasażerów na gapę za burtę.

Dochodzenie dotyczy załogi masowca Top Grace (zbudowanego w 2016 r., udźwigowionego, o nośności 61 458 ton), który został zatrzymany w Richards Bay już w marcu.

Policja i Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (South African Maritime Safety Authority - Samsa) twierdzą, że - według doniesień w lokalnych mediach - dwóch Tanzańczyków zostało zrzuconych z pokładu statku w pobliżu wybrzeża KwaZulu-Natal.

Władze utrzymują, że mężczyźni nielegalnie weszli na pokład statku, ale znaleziono ich, ukrywających się, po opuszczeniu przez statek Durbanu.

"Podejrzewa się, że dwóch pasażerów na gapę wsiadło na statek, który cumował w rejonie Maydon Wharf w Durbanie w poniedziałek, 23 marca 2020 r., wspinając się po linach cumowniczych i chowając w komorze łańcuchowej" - napisano w oficjalnym oświadczeniu Samsa, cytowanym przez "South Africa's Times.

Dwaj Tanzańczycy twierdzili, że otrzymali kamizelki ratunkowe i butelki wody, zanim zostali wrzuceni do oceanu. Według niektórych źródeł, otrzymali też prowizoryczną tratwę. Twierdzili też, ze spędzili dwa dni na morzu, zanim fale wyrzuciły ich na plażę w Zinkwazi.

Vernon Keller, zastępca szefa operacyjnego Samsa powiedział, że kapitan i armator są oskarżeni o usiłowanie zabójstwa, jak również o łamanie prawa morskiego RPA.

"Rozważamy także oskarżenie ich o nielegalne zatrzymanie się na wodach południowoafrykańskich. Nie było to tzw. niewinne przejście i będziemy się starać pociągnąć ich do odpowiedzialności również w związku z tym" - dodał Keller w wypowiedzi dla "Eyewitness News.

W sumie siedmiu oficerom statku grożą zarzuty kryminalne.

Armatorem, operatorem i zarządcą technicznym statku jest Fairweather Steamship Co. Ltd z Hongkongu. Masowiec jest klasyfikowany przez Lloyd's Register i ubezpieczony przez klub P&I West of England.

PBS

1 1 1 1

Newsletter