Prawo, polityka

Choć polska gospodarka zaliczana jest do szóstej pod względem wielkości PKB w UE i pod względem obrotów handlu zagranicznego, to znajduje się dopiero na 14. miejscu w zestawieniu przeładunków w portach morskich. Żaden z naszych portów nie jest też wymieniany jako kluczowy dla UE - wynika z opublikowanej przez Eurostat informacji "Maritime port activity in the EU", z danymi za 2012 rok. Równie odległe miejsca zajmujemy pod względem liczby pasażerów, korzystających z transportu morskiego. W 2012 roku w UE w portach przeładowano 3732,5 mln ton towarów, o 1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Ponad 52 proc. tego wolumenu przypadło na cztery kraje: Holandię (543,2 mln t), Wielką Brytanię (500,9 mln t), Włochy (476,8 mln t) i Hiszpanię (422,2 mln t). Doliczając ponadto trzy kolejne: Francję (303 mln t), Niemcy (298,8 mln t) i Belgię (224 mln t), ta ósemka miała blisko 75 proc. łącznych przeładunków w portach unijnych.

W zestawieniu tym, w 2012 r. Polska (z przeładunkami 58,8 mln t) plasowała się na 14 miejscu. Bezpośrednio wyprzedzały nas m.in. Portugalia (67,9), Łotwa (72,7 mln t) i Dania (87,8 mln t), a za nami były m.in. Irlandia (47,6 mln t), Estonia (43,5 mln t) i Litwa (41 mln t).

Także pod względem dynamiki przeładunków r/r (1,9 proc.) nie wyróżnialiśmy się na unijnym tle, bowiem np. Łotwa zwiększyła je o 8.5 proc., Irlandia o 5,7, a Grecja - o 13,1 proc.

Wśród 10 najlepszych portów towarowych w UE zaszły niewielkie zmiany, tylko na dalszych pozycjach. Numerem 1 w Europie był port w Rotterdamie, gdzie przeładowano 396 mln ton masy towarów (-0,2 proc.), a następnie w Antwerpii (165 ton mln, -2 proc.), Hamburgu (114 ton mln, -1 proc.), Marsylii (82 ton mln, -3 proc.) oraz Algeciras (Hiszpania - 75 ton mln, +8 proc.).

Szóstym w tym zestawieniu portem był Amsterdam (71,2 mln t, +6,1 proc.), siódmym Immingham (wielka Brytania - 60,1 mln t, +5 proc.). Kolejne miejsca zajęły porty: Le Havre (Francja), Bremerhaven (Niemcy) i Walencja (Hiszpania - 54,2 mln t, bez zmian).

Dla przypomnienia, w 2012 r. w Polsce najwięcej przeładował port w Gdańsku - prawie 26,9 mln t (+6,3 proc.). Rok 2013 był jeszcze lepszy, bowiem przy wzroście o 12,5 proc., port ten przeładował prawie 30,3 mln ton.

Także pod względem obsługi pasażerów (2,36 mln w 2012 r.), polskie porty zajmowały 14 miejsce w UE. Przodowały w 2012 r. pod tym względem Włochy (76,7 mln) i Grecja (73,4 mln), a na trzecim miejscu była Dania (41 mln). 

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter