Porty, logistyka

Nowa obrotnica powstaje w miejscu, gdzie kiedyś były ogrody działkowe na półwyspie Ostrów Grabowski. Część półwyspu zostanie ścięta. Obrotnica to miejsce umożliwiające statkom zawracanie.

"Jest to specjalne miejsce; statek jest tu obracany […]. Wchodzi dziobem w stronę południa, żeby po rozładunku wyjść w stronę morza, na północ. Z obecnych parametrów obrotnica zostanie poszerzona do 362 metrów, co w przyszłości pozwoli na to, że do Szczecina będą mogły zawijać statki o długości ok. 260 metrów" - tłumaczy zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, Paweł Szumny.

W miejscu, gdzie powstaje obrotnica pracuje pogłębiarka Inż. Tadeusz Wenda, która przypłynęła do Szczecina z Trójmiasta.

"To pogłębiarka czerpakowa, może już rozpocząć swoją pracę ścinania cypla. Część podwodna będzie wykonywana właśnie przez nią" - dodał Paweł Szumny.

Projektowana obrotnica (D = 362 m) wymusza ścięcie północnego cypla Wyspy Ostrów Grabowski. W punkcie ekstremalnym brzeg wyspy zostanie cofnięty o ok. 175 m. Podwodna, projektowana skarpa wyspy styka się z krawędzią projektowanej obrotnicy statkowej. Na obrotnicach występują, z natury rzeczy, intensywne ruchy wody, wywołane pchaniem/pociąganiem mas wodnych przez kadłub obracanego statku oraz silne prądy zaśrubowe (holowniki, statek). Z tego powodu umocnienie skarpy jest konieczne.

Budowa obrotnicy to część inwestycji, w ramach której pogłębiany jest tor wodny Świnoujście - Szczecin.

z mediów (Radio Szczecin) [więcej - foto, video]; rel (UMS); PBS 

Obrotnica przy wyspie Ostrów Grabowski
Obrotnica przy wyspie Ostrów Grabowski
Obrotnica przy wyspie Ostrów Grabowski
Obrotnica przy wyspie Ostrów Grabowski
Obrotnica przy wyspie Ostrów GrabowskiObrotnica przy wyspie Ostrów GrabowskiObrotnica przy wyspie Ostrów GrabowskiObrotnica przy wyspie Ostrów Grabowski
+2 obrotnica
A nie lepiej zrobić od razu RONDO na środku i będzie po nowemu? Taki nowatorski projekt na skalę światową :)
21 listopad 2020 : 19:40 art Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter