Porty, logistyka

Po pogłębieniu toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia możliwości przeładunkowe portu w Szczecinie wzrosną dwukrotnie – powiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to niezwykle ważna inwestycja dla gospodarki morskiej – podkreślał w Trzebieży Gróbarczyk. - To jest ogromna szansa dla portu w Szczecinie. Zakładamy, że podwoimy możliwości przeładunkowe Szczecina. W ten sposób wpisujemy się w cały program rozbudowy gospodarki morskiej w zakresie eksploatacji portów, a przede wszystkim zwiększania możliwości przeładunkowych portów polskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami.

Jak zauważył pogłębienie toru wodnego to jeden z elementów dużych inwestycji w zakresie polityki portowej.

Łącznie to jest blisko 25 mld (zł-PAP), które będą wydatkowane właśnie w ramach realizacji inwestycji w zakresie naszego całego wybrzeża. Gros tych środków będzie wydatkowanych również na Pomorzu Zachodnim. Przed nami kolejna inwestycja, która zbliża się wielkimi krokami, a więc wyłonienie wykonawcy na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu – powiedział.

Zauważył, że po zrealizowaniu tych inwestycji port Szczecin-Świnoujście będzie jednym z największych portów na Morzu Bałtyckim. "Mam nadzieję, że w całej Europie będziemy (...) odgrywać rolę lidera. Rzecz niezwykle ważna pod kątem (...) przekierowania ładunków, a przede wszystkim stworzenia możliwości przyjmowania dużych kontenerowców transoceanicznych, co jest naszym celem" – powiedział.

Minister zapewniał, że prace przy pogłębieniu idą zgodnie z harmonogramem. "Marzec 2022 r. to termin zakończenia budowy. Ten termin nie jest zagrożony" – zapewnił.

Zaawansowanie projektu, jeśli chodzi o prace pogłębiarskie jest na poziomie 25 proc.; już ponad 6 mln metrów sześciennych urobku zostało wydobyte z planowanych około 24 mln metrów – powiedział z kolei dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Jak dodał, "w tej chwili na torze wodnym pracuje jedna pogłębiarka, która odkłada urobek, budując dwie planowane wyspy na Zalewie Szczecińskim. Już za tydzień planowane jest przybycie kolejnej pogłębiarki, a za miesiąc trzeciej. Ten sprzęt będzie pracował tutaj do końca inwestycji" – poinformował Zdanowicz.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra, maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m. Oznacza to, że będą mogły wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r.

autor: Kacper Reszczyński

+1 ach Stetin
Zaczynam podejrzewać ze Szczeciniacy albo są łatwowierni albo jeszcze gorzej....

Następna inwestycja po promie....ponoć Pan minister zmieni resort ( na rolniczy)..tam można więcej głupot opowiadać i potem zwalić na klimat....
10 wrzesień 2020 : 04:36 mm.. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 chyba jednak nie są tak łatwowierni
odnoszę wrażenie, że ta pusta gadka jest skierowana do odbiorców gdzieś na Podlasiu, Roztoczu czy Podkarpaciu, bo nikt tam nie sprawdzi efektów działań ministra. Można im bezkarnie kit sprzedawać, a "ciemny lud to kupi" (cyt. Kurski). Tu, w Szczecinie, większość ludków może namacalnie sprawdzić "efekty" (a raczej ich brak) działań "pana ministra"
20 wrzesień 2020 : 08:49 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tor wodny
Może by tak mniej propagandy a więcej faktów. Po pierwsze ,to jest III (słownie : trzeci) etap modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin ( w żegludze obowiązuje nazewnictwo od MORZA) . Realizacja projektu to nie ostatnie lata ale 20 lat. Po drugie mówienie o budowie Terminala Kontenerowego im. Jarosława Kaczyńskiego w Świnoujściu mimo zerowego zainteresowania inwestorów jest szukaniem na siłę poparcia dla tej wielce wątpliwej inwestycji. Kolejne zaproszenia ZMPSiŚ do "wybudowania przez inwestora na jego koszt i ryzyko" pozostają bez echa. Po trzecie, a co z nabrzeżami z głębokością 12,5m w Szczecinie, które ma zbudować ZMPSiŚ do 2023 r. . Oby nie było tak jak z terminalem promowym. Terminal jest a promów dużych brak.
10 wrzesień 2020 : 08:42 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: