Porty, logistyka

Remont linii kolejowej poprawiającej dostęp do Portu Gdańsk prowadzony będzie w latach 2014 i 2015, zapowiada PKP PLK.

Przed kilkoma dniami przytoczyliśmy stanowisko władz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, które niepokoją się o stan linii kolejowej nr 226, zapewniającej połączenie portu z Pruszczem Gdańskim. Odwlekany w czasie remont linii (wstępnie planowany już w poprzedniej dekadzie), połączony z budową drugiego toru na moście na Martwej Wiśle, ma zwiększyć przepustowość tej linii z 55 do 105 par pociągów na dobę. Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG, mówi wprost, że mając na względzie działania, jakie niedługo nastąpią w gdańskim porcie (czyli m.in. budowę drugiego terminala przez DCT Gdańsk, co zwiększy jego przepustowość z 1,5 do 4 mln kontenerów rocznie), dalsze odwlekanie remontu linii 226 niechybnie spowoduje zakorkowanie portu.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, w rozmowie z portalem "rynekinfrastruktury.pl" sygnalizuje, że niedługo powinna jednak rozpocząć się realizacja tego przedsięwzięcia.

– Decyzja środowiskowa uzyskana została w czerwcu 2013 r. Postępowanie przetargowe na urządzenia SRK i infrastrukturę torową odbywa się w trybie przetargu ograniczonego. Umowę na SRK planujemy podpisać w I kwartale przyszłego roku. Jeśli chodzi o postępowanie na modernizację torów, to zbliżamy się do drugiego etapu, na który przygotowywana jest tzw. krótka lista wykonawców. Roboty planujemy prowadzić w 2014 i w 2015 roku – mówi Maciej Dutkiewicz.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk obejmuje modernizację nawierzchni torowej i podtorza, przebudowę przejazdów, obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i zasilania, urządzeń SRK oraz urządzeń i sieci telekomunikacji kolejowej. Zbudowany zostanie nowy dwutorowy most przez Martwą Wisłę, powstaną nastawnie lokalne do prowadzenia ruchu na odcinku objętym oddziaływaniem LCS Gdańsk Port Północny, system ERTMS/ETCS poziomu 1, ERTMS/GSM-R (GSM-R w zakresie łączności rozmownej) w ramach LCS Gdańsk Port Północny, jak również infrastruktura związana z ochroną środowiska.

Po modernizacji prędkość maksymalna na linii 226 ma wynosić do 100 km/godz., natomiast tor wodny pod nowym mostem ma mieć 8 m wysokości i 50 m szerokości. W istotny sposób poprawi to dojście do portowych nabrzeży jednostkom żeglugi śródlądowej.

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter