Porty, logistyka

- Skrócenie długości odpraw towarów realnie podniesie naszą konkurencyjność – uważa Maciek Kwiatkowski, prezes terminala kontenerowego DCT Gdańsk, odnosząc się do trwających właśnie konsultacji tzw. ustawy deregulacyjnej, która ma doprowadzić m.in. do skrócenia czasu odpraw kontroli granicznych w polskich portach morskich.

Od połowy października trwają konsultacje IV ustawy deregulacyjnej. Zakłada ona m.in. skrócenie czasu odpraw granicznych maksymalnie do 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej. W uzasadnionych przypadkach czas kontroli może się wydłużyć do 48 godzin. Ustawa ma także wydłużyć czas na rozliczenie VAT w imporcie: nastąpić ma odejście od restrykcyjnego terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni na rzecz rozliczenia tego podatku wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.

Zwolennicy zmian argumentują, że ich wprowadzenie podniesie konkurencyjność polskich portów i sprawi, że zmniejszy się wskaźnik towarów importowanych do Polski, które przechodzą przez bałtyckie porty znajdujące się w innych krajach. Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Gospodarki, tylko w porcie w Hamburgu przeładowywanych jest rocznie ok. 600 tys. TEU kontenerów docelowo przewożonych do Polski.

Maciej Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk (jest to największy terminal kontenerowy w Polsce – wskaźnik przeładunków w pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wyniósł 856 tys. TEU), zwraca uwagę, że to właśnie DCT był jednym z inicjatorów zmian w polskim prawie.

– Dzięki naszym działaniom i bliskiej współpracy z władzami centralnymi, udało się wypracować model będący kompromisem między oczekiwaniami klientów terminali kontenerowych, przepisami unijnymi i dotychczasowymi wymogami służb granicznych. Wejście w życie usprawnionych przepisów pozwoli polskim portom wyrównać szanse w stosunku do portów północnoeuropejskich, które do czasu powstania DCT Gdańsk stanowiły główne zaplecze dostawcze dla Polski, pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji. Skrócenie czasu odprawy towarów realnie podniesie naszą konkurencyjność, a importerom korzystającym z usług Gdańska zapewni sprawniejszą obsługę – powiedział Maciej Kwiatkowski.

Konsultacje ustawy deregulacyjnej zakończą się w przyszłym tygodniu.

Fot.:DCT

+1 POZWOLENIE DLA PRZEMYTU
SKROCENIE ODPRAW TO ZIELONE SWIATLO DLA PRZEMYTU.
KONTENERY TO JEDEN WIELKI KRYMINAL . TZW. BIZNESMENI ROBIA
PRZEMYT NA WIELKA SKALE.
O CO TAK NAPRAWDE CHODZI PREZESOWI KWIATKOWSKIEMU ?
07 listopad 2013 : 13:37 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter