Porty, logistyka

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w pierwszym półroczu 2012 r. przeładował 204 660 TEU - o 17,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku.

- Cieszymy się, że nasz terminal osiąga coraz lepsze wyniki, ale zdajemy sobie sprawę, że wciąż musimy inwestować, zwiększać zdolności przeładunkowe i szybko zacząć obsługiwać połączenia bezpośrednie z Azji - mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. - Trwały wzrost utrzyma się, jeżeli Gdynia sprawnie przeprowadzi kolejne  pogłębienie kanałów portowych, zbuduje większą obrotnicę w porcie wewnętrznym i towarzyszące temu pozostałe inwestycje infrastrukturalne.

Pierwsze półrocze 2012 r. było dla BCT udane. W marcu firma podpisała finalną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i tym samym rozpoczęła największy w swojej historii program inwestycyjny. Kwota dofinansowania wyniosła 53 mln 800 tys. zł, a łączna wartość wydatków kwalifikowanych projektu BCT to ponad 153 mln zł. Dotację przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego”, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

BCT do 2015 roku zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Realizacja inwestycji jest kolejnym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej na poziomie 1,2 mln TEU rocznie.

W styczniu aż 43,7 proc. kontenerów w relacji lądowej zostało przewiezionych na torach. W kolejnych miesiącach udział przeładunków kolejowych oscylował wokół 40 proc. Z transportem intermodalnym wiąże się podpisany w maju kontrakt z firmą Baltic Rail. Umowa dotycząca obsługi kontenerów transportowanych przez tego operatora, oznacza milowy krok w kierunku realizacji koncepcji intermodalnego korytarza europejskiego Bałtyk – Adriatyk. Z BCT Gdynia dwa razy w tygodniu wyjeżdżają pociągi, którymi można wysłać towar do słoweńskiego Kopru nad Adriatykiem. Prowadzone są również starania, aby uruchomione zostało bezpośrednie połączenie kolejowe z chorwacką Rijeką. Transport intermodalny i VI Europejski Korytarz Transportowy były również promowane przez Zarząd BCT podczas IV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

W styczniu do BCT Gdynia przypłynął największy w historii gdyńskiego portu kontenerowiec - MSC Krystal, o ładowności 5762 TEU. Zarząd terminalu dąży do tego, aby w niedługim czasie móc obsługiwać statki dwu- i trzykrotnie większe.

Wydarzeniem z minionego półrocza, które odznaczy się w historii terminalu, była kolizja promu Stena Spirit z suwnicą nabrzeżową Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W efekcie suwnica przewróciła się, a druga została uszkodzona. W wypadku zostało rannych trzech pracowników BCT, których życiu i zdrowiu obecnie nie zagraża już żadne niebezpieczeństwo.

W tym tygodniu planowane jest zakończenie prac związanych z usunięciem z nabrzeża powalonej suwnicy i wywiezienie złomu z terenu terminala. Już godzinę po kolizji terminal wznowił pracę i do tej pory wszystkie operacje przeładunkowe realizowane są planowo. Obecnie przeładunki nabrzeżowe prowadzone są za pomocą czterech suwnic nabrzeżowych oraz dwóch samobieżnych dźwigów Liebherr o udźwigu 100 ton.

Czytaj także: Rozpoczęcie demontażu suwnicy

0 Lczby
Przeładunek 204 660 -TEU czytam jako 0,2 mln TEU.
Proszę o kolejne informacje przy 0,5 mln TEU i 1 mln TEU.
11 lipiec 2012 : 05:49 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter