Porty, logistyka

W sobotę, 30 czerwca, na terenie budowy falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu został osiągnięty, zgodnie z harmonogramem projektu, kluczowy kamień milowy. Ukończono pierwszy odcinek kontraktowy falochronu o długości ok. 900 metrów, tj. sekcje od 99 do 138 (czyli od nasady w głąb morza) oraz dwie sekcje opaski brzegowej przy nasadzie.

Odcinek ten może już zostać udostępniony pozostałym podmiotom, budującym infrastrukturę portu zewnętrznego (nabrzeża i stanowiska rozładunkowe) i terminalu LNG (estakada pod instalacje technologiczne), jako platforma transportowo-operacyjna. Inwestycja, prowadzona przez Urząd Morski w Szczecinie osiągnęła ok. 70 proc. zaawansowania rzeczowego i finansowego. Dla przypomnienia: falochron osłonowy będzie miał długość ok. 3 kilometrów, ostroga przy istniejącym falochronie wschodnim – ok. 255 metrów, tor podejściowy - ok. 1740 metrów długości i szerokość 200 metrów, średnice obrotnicy dla statków to 1000 i 630 metrów (elipsa), głębokość techniczna akwenu – 14,5 metra, a kubatura prac czerpalnych – 8 610 000 metrów sześciennych. Wykonane zostały roboty kafarowe, obecnie wykonywane są, w różnych stadiach zaawansowania, prace narzutowe, żelbetowe, wykończeniowe i wyposażeniowe, a także pogłębiarskie. W trakcie budowy zużyto już ok. 20 tysięcy ton stali profilowej, ok. 4 tysięcy ton stali zbrojeniowej, ponad 51 tysięcy metrów sześciennych betonu, ok. 80 tysięcy metrów kwadratowych geowłókniny, ok. 1,5 miliona ton materiału kamiennego i wydobyto ponad 3 miliony metrów sześciennych urobku pogłębiarskiego. Na placu budowy pracują nowoczesne pogłębiarki, barki, pontony stalowe, barki szczudłowe, holowniki, pchacze, koparki z podwójnym systemem GPS, żurawie gąsienicowe, dźwigi i ładowarki kołowe, walce, pompy do betonu, rozściełacze do wykonywania nawierzchni itd. Z dna oczyszczanego akwenu obrotnicy i toru podejściowego wydobyto 1633 sztuki materiałów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego, w tym bomby, miny morskie dużego kalibru oraz pociski artyleryjskie. Przy inwestycji pracuje ok. 250 osób; zgodnie z harmonogramem, roboty konstrukcyjne zostaną zrealizowane do końca 2012 roku.

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter