Inne

W sobotę, 8 września okręt podwodny ORP Bielik obchodzi 15 rocznicę podniesienia biało-czerwonej bandery. Z tej okazji dzisiaj w piątek, 7 września podniesiono małą galę banderową i odbyła się uroczysta zbiórka. 

W uroczystości udział wzięli między innymi: matka chrzestna okrętu, dowódca 3. Flotylli Okrętów, dowódca dywizjonu Okrętów Podwodnych, prezes Stowarzyszenia Oficerów Marynarki Wojennej, a także kadra oraz byli członkowie załogi okrętu.

ORP Bielik to okręt podwodny typu Kobben, który polskie siły morskie otrzymały od Królestwa Norwegii. Okręty tego typu są jednym z najlepszych środków do rozpoznania sytuacji w rejonie działań wojennych, angażując wielokrotnie większe siły przeciwnika. Są trudno wykrywalne, przenoszą różne typy uzbrojenia, mogą być skutecznie wykorzystane w operacjach pokojowych (blokady morskie, wymuszanie pokoju i kontrola żeglugi), w operacjach ochrony szlaków komunikacji morskiej oraz działaniach sił specjalnych. Wyposażone są w najnowsze systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem.

ORP Bielik jest pierwszą polską jednostką, która wzięła udział w najważniejszej morskiej misji bojowej NATO (od stycznia 2005 do kwietnia 2005). Podwodniacy z Bielika spędzili na Morzu Śródziemnym blisko trzy miesiące. Przebyli ponad 10 tysięcy mil morskich. ORP Bielik powrócił na Morze Śródziemne w październiku 2006 roku i po raz drugi wziął udział w operacji antyterrorystycznej pod kryptonimem ACTIVE ENDEAVOUR. Tym razem, przez sześć miesięcy okręt przebył ponad 20 tysięcy mil morskich. W październiku 2010 roku okręt wziął udział w kolejnej misji śródziemnomorskiej z której powrócił w lutym 2011 roku. W trakcie służby pod biało-czerwoną banderą, okręt brał udział w kilkunastu ćwiczeniach międzynarodowych. 

ORP Bielik odziedziczył imię po swoim poprzedniku - pierwszy okręt o tej nazwie służył w Polskiej Marynarce Wojennej w latach 1965-1988. Dzisiejszy Bielik otrzymał numer burtowy 296, a jego chrztu dokonała pani Jolanta Banach 24 października 2003 roku w Gdyni. Obecnie obowiązki dowódcy okrętu pełni kmdr por. Robert Rachwał.

rel (3. Flotylla Okrętów)

+1 naj naj naj
No fajnie. Skoro są takie najlepsze, najnowocześniejsze i skuteczne to dlaczego pierwszy Koben został wycofany ze służby w roku 1982 - 36 lat temu. Podobno nasza armia cierpi na wszelki niedostatek a pozbywa się cytat: "Wyposażone są w najnowsze systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem." To o co tutaj chodzi?
Piszecie takie bzdury, że chyba trzeba trzeba zacząć traktować was jak portal propagandowy ewentualnie plotkarski. Nie wiem czy słyszeliście o tym że człowiek lądował na księżycu? A może o bezzałogowych łodziach US Navy?

w następnym komentarzu fakty przemówią same za siebie.
07 wrzesień 2018 : 17:54 Kobuz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 naj naj naj
numer| wej do słuz| uwagi-los
S-300 07. 05. 1965 12. 3. 1987 przemianowany na Kinn (S-316), wycof. 1992
S-301 08. 07. 1965 wycof. 1991
S-302 15. 09. 1965 wycof. 1991 – okręt-muzeum w Horten
S-303 01. 12. 1965 20. 10. 1989 → Dania Tumleren (S322), wycof. 17. 8. 2004[8]
S-304 16. 02. 1966 10. 10. 1990 → Dania "Sælen” (S323), wycof. 21. 12. 2004 → muzeum[5]
S-305 27. 05. 1966 od 1995 numer S-314, wycof. 2001
S-306 17. 08. 1966 16. 08. 2002 → Polska ORP „Sęp”
S-307 15. 11. 1966 wycof. 1987
S-308 14. 02. 1967 04. 06. 2002 → Polska ORP „Sokół”
S-309 12. 06. 1967 08. 09. 2003 → Polska ORP „Bielik”
S-315 05. 02. 1965 1992 → Dania na części, złom. 1992
S-316 08. 04. 1964 wycof. 1982
S-317 15. 06. 1964 17. 10. 1991 → Dania „Springeren”, wycof. 25. 11. 2004[8]
S-318 17. 08. 1964 wycof. 2002 → Polska Jastrząb-Kobben na części zamienne, później symulator
S-319 29. 10. 1964 20. 10. 2004 → Polska ORP „Kondor”
07 wrzesień 2018 : 17:57 Kobuz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Biało-czerwona bandera
Dobrze, że jeszcze okręty Marynarki Wojennej mają Polską banderę. O pozostałych można zapomnieć... no bo jak to niektórzy okreslają "mało znaczący rejestr". Praktycznie wszystko co ma PŻM, PŻB, EuroAfrica itd. pływa pod obcymi banderami.... Duńczykom, Szwedom, Finom, Litwinom się opłaca a u nas jak zwykle nie... Zmieniają się rządy a bandera narodowa nadal się nie opłaca... Super. Po co jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ?? Jak nie ma prawie statków pod własną banderą oraz jest znikoma żegluga śródlądowa ??
10 wrzesień 2018 : 10:13 Gutek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter