Bezpieczeństwo, Granice

W poniedziałek 16 bm. siedmiu uzbrojonych piratów napadło na mały drobnicowiec z Ghany, operujący w żegludze przybrzeżnej na Zatoce Gwinejskiej. Do niewoli zabrali pięciu członków załogi.

Niewielki drobnicowiec AM Delta (IMO9015929, zbudowany w 1992 r.) o nośności 1,7 tys. ton został zaatakowany we wczesnych godzinach rannych - jak podało źródło Dryad Global. Statek znajdował się w odległości 44 mil morskich (81 km) na południe od Brass w Nigerii.

Na pokład coastera weszło sześciu lub siedmiu uzbrojonych napastników. Wszyscy uprowadzeni członkowie załogi to prawdopodobnie marynarze z Ghany. Piraci uszkodzili sprzęt komunikacyjny i nawigacyjny na statku, który po ataku dryfował z dwoma załogantami pozostawionymi na pokładzie.

Wg danych VesselsValue, statek jest eksploatowany przez Adom Mbroso Water Transport, a zarząd nad jednostką sprawuje Prime Ship MGMT & Consulting z Temy w Ghanie.

To już dziewiąty atak piratów na statek w listopadzie. W tym roku w rejonie Zatoki Gwinejskiej były łącznie 22 incydenty, w trakcie których uprowadzono w sumie 115 marynarzy. Dryad Global zauważa, że piraci zmienili taktykę. W związku z nieudanymi atakami na duże statki płynące w głębi akwenu, polują teraz coastery, będące łatwiejszym celem.  

"Ten atak miał miejsce w strefie przybrzeżnej, inaczej niż większość w 2020 roku, przeprowadzonych do tej pory w odległości ponad 80 mil morskich. Również w 2018 i 2019 roku przeważająca liczba incydentów miała miejsce w rejonie o dużym natężeniu ruchu statków" - wyjaśnia Dryad Global.

W ciągu ostatniego tygodnia, zanim z chińskiego ciężarowca Zen Hua 7 porwano w ub. piątek 14 członków załogi, piraci podpływali lub weszli na pokład 7 innych jednostek, dwukrotnie uprowadzając marynarzy w ciągu ostatnich 4 dni.

Dryad podkreśla, że incydenty te wskazują na krytyczny poziom ryzyka żeglugi w Zatoce Gwinejskiej, po zakończeniu sezonu monsunowego.

"W wyniku geograficznego rozprzestrzenienia się ataków na statki w listopadzie można realnie założyć, że działanie te są prowadzone przez więcej niż jedną grupę uderzeniową (PAG – pirate action group), a ściślej przez dwa zespoły, działające w ramach tej samej grupy" – wyjaśnia Dryad Global, firma konsultingowa z Londynu, działająca w obszarze bezpieczeństwa morskiego.

GL

1 1 1 1

Newsletter