Bezpieczeństwo, Granice

Po raz pierwszy w 20-letniej historii statku, praktyki morskie na statku szkoleniowo-badawczym UMG Horyzont II, przechodzą przyszli oficerowie polskiej Marynarki Wojennej.

Na Horyzonta II zamustrowało 24 podchorążych II roku Akademii Marynarki Wojennej. Kadrę praktyki tworzy dwójka instruktorów oraz trzech oficerów - wykładowców AMW, z kierownikiem praktyki kmdr por. Dariuszem Żołnierukiem. Jest to programowa praktyka specjalistyczna nawigacyjno-astronomiczna. Wszyscy uczestnicy, przed wejściem na pokład, przeszli obowiązkowe testy medyczne, eliminujące zagrożenie epidemiczne. W programie praktyki przewidziano, po wyjściu na Bałtyk, dwukrotne przejście w Cieśninach Duńskich przez Sund i Wielki Bełt, także zawinięcie do Szczecina, gdzie Horyzont II z podchorążymi zapowiadany jest na 29 września.

Horyzont II, dowodzony przez kpt. ż. w. Andrzeja Kardasia, przyjął podchorążych bezpośrednio po powrocie z 46 podróży na Spitsbergen. Planowany powrót opóźnił się o 2 dni ze względu na sztormową pogodę, która dopadła statek dwukrotnie - podcza przejścia przez Cieśniny Duńskie i na Morzu Arktycznym poraz w drodze powrotnej także przed wejściem na Bałtyk. Kłopoty wystąpiły także u brzegów fiordu Hornsund, gdzie znajduje się Polska Stacja Polarna. Przeładunek zaopatrzenia utrudniał nawiany na wody fiordu lód. Także przyjęcie na pokład wracających do kraju polarników napotkało trudności. W ładunku przywiezionym do kraju był m.in. pływający transporter, zatopiony przed laty i wydobyty z dna fiordu. W związku z przestrzeganą przez Norwegów ekologiczną praktyką skorodowany wrak transportera, musiał zostać z wyspy wywieziony.

Podchorążowie spędzą na Horyzoncie II trzy tygodnie. Spodziewany powrót statku do Gdyni zaplanowano na 9 października. Jest to ostatnia podróż szkoleniowa Horyzonta II w sezonie 2020.

Statek zbudowano w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Wodowanie odbyło się dnia 22 czerwca 1999 roku.

rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)

Fot.: Piotr Lewandowski

+1 Nawigatory
Cieśnina Duńska znajduje się między ISLANDIĄ i GRENLANDIĄ . To należy uwzględnić przy planowaniu trasy szczególnie "rejsu nawigacyjnego". Starzy oficerowie MW wstydzą się za was.
21 wrzesień 2020 : 18:04 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1