Wraz z wejściem Instytutu Morskiego w Gdańsku w struktury Uniwersytetu Morskiego, flota uczelni wzbogaciła się o kolejny statek - katamaran badawczy Imor. W dorobku jednostki, jego załóg i personelu naukowego, realizacja szeregu projektów naukowo-badawczych głównie na Morzu Bałtyckim.

Jedną z wyjątkowych i spektakularnych wypraw była ekspedycja poszukiwawcza wraku ORP Orzeł na Morzu Północnym. Aktualnie trwa proces integracji struktur Instytutu w ramach UMG - dotyczy to także zasad eksploatacji Imor.

Statek badawczy Imor wprowadzony do eksploatacji w pierwszych dniach lutego 2006 r. przystosowany jest do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych. Budowa była współfinansowana przez UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Swoją pracę rozpoczął od badań geofizycznych na Zatoce Gdańskiej. Już pierwsze miesiące pracy potwierdziły jego wysoką efektywność i rewelacyjne zdolności manewrowe.

Konstrukcja statku, w układzie katamaranu, przewiduje wykonywanie różnorodnych zadań, w tym:

- pomiary dna morskiego – dla potrzeb budowy farm elektrowni wiatrowych, układania podmorskich kabli i rurociągów,
- inwentaryzacji złóż kopalin morskich, szacowania objętości urobku z prac pogłębiarskich,
- oceanograficznych badań toni wodnej i po-wierzchni morza oraz badań przywodnej warstwy atmosfery,
- badań ekologicznych skutków oddziaływania różnych form działalności człowieka na środowisko i biocenozę akwenów morskich.

Szeroka nadbudówka zabudowana prawie na całej długości kadłubów (z wyjątkiem części rufowej) pozwalała na wydzielenie 16 pomieszczeń na pokładzie głównym, w tym 12 kabin, a także kuchni, dużej mesy, pomieszczenia laboratorium mokrego i pomieszczenia poboru próbek.

Imor bezpiecznie żeglować może przy wietrze do 8ºB. Poważnym ograniczeniem jednostki jest konstrukcyjne ograniczenie – nie powinna ona pływać przy wysokich stanach morza (powyżej 5). Jest natomiast całkowicie niewrażliwy na falowanie w zakresie stanów morza 1-3, zatem może być nosicielem bardzo precyzyjnego, wysoko zaawansowanego technologicznie sprzętu pomiarowego. Jego nadzwyczajna manewrowość (cztery szeroko rozstawione pędniki, zdolne do wykonania obrotu w zakresie 360º), relatywnie duża moc jednostkowa, aktywny system pozycjonowania dynamicznego (ALSTOM Kl. I) pozwalają na poruszanie się przód/tył z prędkością do 10 węzłów, do 2 węzłów burtą (lewo/prawo z zachowaniem ustalonego kursu) – przy równoczesnym wykonywaniu skomplikowanych manewrów niemożliwych do wykonania przez klasyczną jednostkę jednokadłubową.

Obsługą statku zajmują się dwie pięcioosobowe załogi pracujące w systemie zmianowym. W skład każdej wchodzi: kapitan, oficer wachtowy, oficer mechanik, dwóch marynarzy.

Zastosowany system napędowy umożliwia bardzo ekonomiczną eksploatację statku - kierujący oficer w każdej chwili może dostosować aktualną konfigurację elektrowni okrętowej do wybranej konfiguracji systemu napędowego i bieżącego zapotrzebowania na moc. Jednostka spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Została wyposażona w nowoczesny sprzęt nawigacyjny, łączności w niebezpieczeństwie (GMDSS) oraz ratunkowy. Spełnia również wszystkie normy ochrony środowiska określone w MARPOL.

Charakterystyka Imor

rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)