Od początku tego roku do Chin dotarł tylko jeden ładunek LNG ze Stanów Zjednoczonych (w marcu). Wszystko jednak wskazuje na to, że Chiny wrócą do kupowania amerykańskiego LNG. Zwiększenie dostaw surowca jest kluczowe dla powodzenia planu Pekinu przejścia z węgla na gaz. Władze centralne liczą, że w ten sposób uda im się skutecznie zaradzić problemowi zanieczyszczenia powietrza.  

Grupa Sinopec planuje zakup skroplonego gazu ziemnego z USA. Zakup amerykańskiego gazu przez Chiny jest jednym z punktów przygotowywanej przez Pekin i Waszyngton umowy znoszącej wzajemnie wybrane ograniczenia celne i taryfowe.
Sprzedaży ma dokonać Cheniere Energy. Chiny to największy po Japonii importer LNG. Państwo Środka importuje ostatnio najwięcej LNG z Australii.

Przewiduje się wzrost chińskiego popytu na gaz ziemny na poziomie 8 % rocznie w perspektywie do 2030 r. China National Petroleum Corporation Ltd. prognozuje, że rozwiązanie sporu politycznego związanego z nałożeniem przez administrację amerykańską 10-procentowych ceł na eksport gazu na rynek chiński otworzy nowe pole do współpracy z firmami amerykańskimi.
Zdaniem Polish Research Centre for Law and Economy of China, Polska może skorzystać na doświadczeniach Chin przy rozwijaniu sektora opartego na LNG, przede wszystkich w zakresie transportu morskiego surowca, choć nie wyjaśniono, na czym miałoby to polegać lub w jakim konkretnie zakresie Polska miałaby czerpać z chińskich doświadczeń.


W zatoce Pohaj odkryto znaczne złoża gazu. Według geologów China National Offshore Oil Corporation znajduje się tam około 100 mld m³ gazu. To największe odkrycie w tym rejonie od 50 lat. Ma ono ogromne znacznie w związku z ciągle rosnącymzapotrzebowaniem chińskiej gospodarki na gaz ziemny, od importu którego Państwo Środka jest silnie uzależnione.


Władze lokalne wydały decyzję określającą plan rozwoju centrum morskiego w Shenzhen. Decyzja określa trzy etapy budowy centrum i jego rozwoju, których celem jest stanie się do 2050 r. światowym liderem w gospodarce morskiej. Gospodarka morska jest już silnie rozwinięta w Shenzhen, w 2017 r. wartość produkcji morskiej osiągnęła poziom 222 mld RMB.
Warto przy tym zwrócić uwagę na dwa aspekty działań władz lokalnych w Chinach: identyfikację sektorów przyszłościowych w oparciu o lokalne przewagi komparatywne oraz długoterminowe planowanie i konsekwencję w realizacji tych planów.


Na rok 2020 zaplanowano ukończenie procesu modernizacji armii i innych służb mundurowych. Rok 2019 został uznany za kluczowy etap rozwoju zdolności militarnych Chińskiej Republiki Ludowej ze względu na decydujący wpływ na osiągnięcie celów zaplanowanych w trzynastym planie pięcioletnim. Budżet obronny w 2019 r. wzrośnie o 7,5%, co oznacza szybszy od wzrostu gospodarczego wzrost wydatków militarnych.
Obserwatorzy wskazują na przyspieszenie w programach budowy okrętów wojennych w Chinach.

rel (Polish Research Centre for Law and Economy of China)