Bezpieczeństwo, Granice

W środę, 29 lipca z Portu Wojennego do Stoczni Wojennej przeholowano okręt podwodny ORP Sokół. Jednostka zostanie zaadaptowana do muzealnej roli, eksponowanego w Gdyni, zabytku techniki i historii Marynarki Wojennej RP.

W ostatnich dniach (28/29.07.2020) doszło do podpisania przez Tomasza Miegonia, dyrektora MMW dwóch ważnych dokumentów - przekazania Muzeum przez Komendę Portu Wojennego Gdynia wycofanego ze służby okrętu podwodnego typu Kobben (ex. ORP Sokół) oraz umowy ze Stocznią Wojenną na wyslipowanie jednostki, umycie i zabezpieczenie, przygotowujące okręt do prac adaptacyjnych na cele muzealne.

ORP Sokół może stanąć w Gdyni w 2021 lub 2022 roku.

Okręt podwodny ORP Sokół wybudowany został w niemieckiej stoczni Nordseewerke dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii. Wodowanie jednostki nastąpiło 2 września 1966 roku. Po zakończeniu służby w Marynarce Wojennej Norwegii został przekazany polskim siłom zbrojnym. Po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 294 biało-czerwoną banderę podniesiono 4 czerwca 2002 roku. Uroczyste nadanie imienia i chrzest okrętu odbył się w Porcie Wojennym w Gdyni, a matką chrzestną jednostki została Grażyna Zemke.

W ciągu 16 lat służby pod biało-czerwoną banderą OPR Sokół uczestniczył w wielu międzynarodowych ćwiczeniach m. in. Crown Eagle, Playex, Danex, Passex, Steadfast Jazz oraz w manewrach Sił Odpowiedzi NATO. Pięciokrotnie brał udział w ćwiczeniu Baltops. W okresie od 27 grudnia 2006 do 30 marca 2007 roku, w ramach PKW Kondor, część załogi ORP Sokół brała udział w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. W 2003 roku ORP Sokół wygrał rywalizację w konkursie na „Przodujący okręt 3. Flotylli Okrętów” w grupie okrętów bojowych oraz o miano „Najlepszego okrętu w Marynarce Wojennej RP”.

Okręty typu Kobben, w latach świetności były jednym z najlepszych środków do rozpoznania sytuacji w rejonie działań wojennych. Sama obecność jednostek tego typu w rejonie prowadzenia operacji wymusza zaangażowanie wielokrotnie większych sił przeciwnika. Jednostki te są trudno wykrywalne i posiadają możliwość przenoszenia różnego typu uzbrojenia. Mogą być skutecznie wykorzystane w operacjach pokojowych (blokady morskie, wymuszanie pokoju i kontrola żeglugi), w operacjach ochrony szlaków komunikacji morskiej oraz działaniach sił specjalnych. Okręty typu „Kobben” są przystosowane do działania we wszystkich rejonach świata. Wyposażone są w systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990-1992.

rel (3.FO, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

+2 Złom
Skoro są takie dobre, by nie powiedzieć najlepsze, idą na złom?
04 sierpień 2020 : 06:01 Fazy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 ORP Sokół
Ciekawe jakim złomem dysponowała nasza flota skoro 37-tni złom w 2003 r był nailepszym okrętem i służył jeszcze 15lat w sumie 52, w wolnej Polsce jednak nic lepszego nie powstało do 2002r, nie znam szczegółow transakcji ale myślę, ze warto było ja bym w ciemno nabył 20 jednostek tej serii i chcialbym podziękować tym ludziom którzy nabyli Sokoła.
04 sierpień 2020 : 07:04 Jan horo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Łódki
Dostali je w gratisie, bo Norwegom nie opłacało się ich złomowanie.
04 sierpień 2020 : 07:10 Admirał Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 MW
Pozostały jeszcze dwa. Jeden pójdzie do Radomia, a drugi stanie przed kopalnia Wujek.
04 sierpień 2020 : 07:08 Rysiek z Klanu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1