Polskie służby być może nieco późno (choć nie znamy szczegółów - możliwe że taki, a nie inny czas działania został wybrany celowo), ale właściwie i zdecydowanie zareagowały na niezgodne z prawem i polskim interesem gospodarczym (dot. swobodnej żeglugi i sprawnej pracy portów) działania polegające na blokowaniu wejścia do terminalu, przy którym miał zacumować statek w celu rozładunku węgla. 

Aktywiści blokujący ruch i podpływający własnymi statkami lub pontonami czy łodziami hybrydowymi do statków handlowych powodują sytuacje niebezpieczne w żegludze czy w manewrach statków w portach lub na podejściu do nich i naruszają m.in. prawidła COLREG*.

Jak podano w komunikacie organizacji Greenpeace dla mediów - "w poniedziałek, 9 września przed północą zamaskowani funkcjonariusze straży granicznej z bronią maszynową wtargnęli na pokład żaglowca Rainbow Warrior biorącego udział w pokojowym proteście w porcie węglowym w Gdańsku. Grozili bronią, rozbili okno i dostali się na mostek. Aktywistki i aktywiści Greenpeace, którzy wcześniej zablokowali transport węgla z Mozambiku, zostali zatrzymani."

Jak wynika z materiałów fotograficznych i video opublikowanych przez organizację "zielonych" służbą, która podjęła interwencję w związku z blokowaniem portu była Straż Graniczna. W interwencji brała udział m.in. jednostka patrolowa Straży Granicznej Patrol 2 (SG-112).

Blokowanym statkiem był masowiec Indian Goodwill o nośności 75 398 t, który przywiózł węgiel z terminalu Nacala-a-Velha.
Statek należy do londyńskiego armatora Zodiac Maritime Ltd (kapitał Eyala Ofera - izraelskiego, rezydującego miliardera, jednego z dwóch braci Ofer, którzy są aktywni na rynku żeglugowym, prowadząc jednak swoje własne, oddzielne interesy).

Węgiel ładowany w Nacala-a-Velha przewożony jest zbudowanym kosztem 4,4 mld USD, zainaugurowanym w 2017 roku, tzw. Zintegrowanym Korytarzem Nacala (Nacala Integrated Logistic Corridor - CLN), na który składają się linia kolejowa (o długości 912 km, z czego 200 km przebiega przez Malawi) i nowy terminal (po przeciwnej stronie zatoki od istniejącego wcześniej portu Nacala) zbudowane specjalnie dla eksportu węgla ze złóż "basenu węglowego" Moatize w prowincji Tete w Mozambiku.
Udziałowcami CLN są brazylijski gigant górniczy Vale, do którego należą odkrywkowe kopalnie węgla w Moatize, japoński koncern Mitsui, i mozambicki publiczny operator kolejowy i portowy CFM.

Około godz. 3:00 w nocy statek aktywistów Rainbow Warrior pozostawał jeszcze w basenie portowym Portu Północnego przy Pirsie Rudowym, a towarzyszyły mu w pobliżu dwie jednostki patrolowe Straży Granicznej - SG-112 i szybsza, mniejsza SG-213.

Na części Pirsu Rudowego działa importowy terminal węglowy należący do międzynarodowego operatora SEA-invest z siedzibą główną w Belgii. 

Wcześniej w poniedziałek, "aktywistki i aktywiści Greenpeace zablokowali statek z węglem zmierzający do portu w Gdańsku" - podano w komunikacie organizacji, w którym czytamy dalej: "Aktywiści namalowali na burcie statku ogromny napis "Węgiel stop", podczas gdy żaglowiec Rainbow Warrior wpłynął do portu i rzucił kotwicę przy terminalu węglowym, uniemożliwiając rozładunek surowca płynącego do Polski z Mozambiku."

PBS, rel (Greenpeace)

Fot.: Greenpeace

______________________

* Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), określane skrótowo jako Międzynarodowe prawo drogi morskiej (MPDM). Konwencja w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (COLREG 1972) została sporządzona w Londynie 20 października 1972 roku przez IMO po jednym egzemplarzu w językach angielskim i francuskim. Zastąpiła ona wcześniejsze przepisy o zapobieganiu zdarzeniom na morzu z 1960 roku. Została ratyfikowana przez Polskę 6 maja 1977 roku.
Konwencja zawiera zbiór przepisów określających przepisy drogi obowiązujące statki morskie: definicje statków, rozmieszczenie świateł i innych znaków sygnałowych, postępowanie w każdych warunkach widzialności.

Rainbow Warrior koło Pirsu Rudowego
Rainbow Warrior koło Pirsu Rudowego