Bezpieczeństwo, Granice

Polskie służby być może nieco późno (choć nie znamy szczegółów - możliwe że taki, a nie inny czas działania został wybrany celowo), ale właściwie i zdecydowanie zareagowały na niezgodne z prawem i polskim interesem gospodarczym (dot. swobodnej żeglugi i sprawnej pracy portów) działania polegające na blokowaniu wejścia do terminalu, przy którym miał zacumować statek w celu rozładunku węgla. 

Aktywiści blokujący ruch i podpływający własnymi statkami lub pontonami czy łodziami hybrydowymi do statków handlowych powodują sytuacje niebezpieczne w żegludze czy w manewrach statków w portach lub na podejściu do nich i naruszają m.in. prawidła COLREG*.

Jak podano w komunikacie organizacji Greenpeace dla mediów - "w poniedziałek, 9 września przed północą zamaskowani funkcjonariusze straży granicznej z bronią maszynową wtargnęli na pokład żaglowca Rainbow Warrior biorącego udział w pokojowym proteście w porcie węglowym w Gdańsku. Grozili bronią, rozbili okno i dostali się na mostek. Aktywistki i aktywiści Greenpeace, którzy wcześniej zablokowali transport węgla z Mozambiku, zostali zatrzymani."

Jak wynika z materiałów fotograficznych i video opublikowanych przez organizację "zielonych" służbą, która podjęła interwencję w związku z blokowaniem portu była Straż Graniczna. W interwencji brała udział m.in. jednostka patrolowa Straży Granicznej Patrol 2 (SG-112).

Blokowanym statkiem był masowiec Indian Goodwill o nośności 75 398 t, który przywiózł węgiel z terminalu Nacala-a-Velha.
Statek należy do londyńskiego armatora Zodiac Maritime Ltd (kapitał Eyala Ofera - izraelskiego, rezydującego miliardera, jednego z dwóch braci Ofer, którzy są aktywni na rynku żeglugowym, prowadząc jednak swoje własne, oddzielne interesy).

Węgiel ładowany w Nacala-a-Velha przewożony jest zbudowanym kosztem 4,4 mld USD, zainaugurowanym w 2017 roku, tzw. Zintegrowanym Korytarzem Nacala (Nacala Integrated Logistic Corridor - CLN), na który składają się linia kolejowa (o długości 912 km, z czego 200 km przebiega przez Malawi) i nowy terminal (po przeciwnej stronie zatoki od istniejącego wcześniej portu Nacala) zbudowane specjalnie dla eksportu węgla ze złóż "basenu węglowego" Moatize w prowincji Tete w Mozambiku.
Udziałowcami CLN są brazylijski gigant górniczy Vale, do którego należą odkrywkowe kopalnie węgla w Moatize, japoński koncern Mitsui, i mozambicki publiczny operator kolejowy i portowy CFM.

Około godz. 3:00 w nocy statek aktywistów Rainbow Warrior pozostawał jeszcze w basenie portowym Portu Północnego przy Pirsie Rudowym, a towarzyszyły mu w pobliżu dwie jednostki patrolowe Straży Granicznej - SG-112 i szybsza, mniejsza SG-213.

Na części Pirsu Rudowego działa importowy terminal węglowy należący do międzynarodowego operatora SEA-invest z siedzibą główną w Belgii. 

Wcześniej w poniedziałek, "aktywistki i aktywiści Greenpeace zablokowali statek z węglem zmierzający do portu w Gdańsku" - podano w komunikacie organizacji, w którym czytamy dalej: "Aktywiści namalowali na burcie statku ogromny napis "Węgiel stop", podczas gdy żaglowiec Rainbow Warrior wpłynął do portu i rzucił kotwicę przy terminalu węglowym, uniemożliwiając rozładunek surowca płynącego do Polski z Mozambiku."

PBS, rel (Greenpeace)

Fot.: Greenpeace

______________________

* Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), określane skrótowo jako Międzynarodowe prawo drogi morskiej (MPDM). Konwencja w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (COLREG 1972) została sporządzona w Londynie 20 października 1972 roku przez IMO po jednym egzemplarzu w językach angielskim i francuskim. Zastąpiła ona wcześniejsze przepisy o zapobieganiu zdarzeniom na morzu z 1960 roku. Została ratyfikowana przez Polskę 6 maja 1977 roku.
Konwencja zawiera zbiór przepisów określających przepisy drogi obowiązujące statki morskie: definicje statków, rozmieszczenie świateł i innych znaków sygnałowych, postępowanie w każdych warunkach widzialności.

Rainbow Warrior koło Pirsu Rudowego
Rainbow Warrior koło Pirsu Rudowego

Komentarze   

+9 Dręczy mnie...
... problem - czy narodowośćarmatora miała wpływ na szybkość reakcji naszych służb?

Ja tylko pytam.
10 wrzesień 2019 : 06:13 Pytajnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 greenpeace mógł blokować ujście wisły przzed śmierdzącym podarunkiem z Warszawy
co to pisać
10 wrzesień 2019 : 06:15 kk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Akcja porazka!!
Bylo pewne ze jesli wplyna do Gdanska beda "rozrabiali" ,po co bylo ich puszczac z redy do portu a potem palowac??
10 wrzesień 2019 : 06:23 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 V
łatwiej polować na lisa w kurniku , niż z foką na morzu
10 wrzesień 2019 : 07:15 AND Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 weszli do Portu Północnego bez zezwolenia
jak w temacie
10 wrzesień 2019 : 16:03 gaja Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 Co orzekną polskie sądy?
Interesuje mnie, czy sąd orzeknie jakieś kary wobec ekoterrorystów? O tym, by były dotkliwe i adekwatne do skali przewinienia nawet trudno marzyć. A może zacznie wysyłać pytania prejudycjalne? Pewnie jeszcze wiele ciekawych zdarzeń przed nami. Tylko że polskie państwo zginie, jeżeli prawniczy chlew nie zostanie szybko i gruntownie wyczyszczony.
10 wrzesień 2019 : 09:33 M. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 w nazwie niby zielone
W nazwie niby zielone ,ale gdyby dobrze poskrobać to wylezie czerwone.
10 wrzesień 2019 : 09:45 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Arctic Sunrise
Ciekawe, że jak Greepeace protestował przy ruskiej platformie w Arktyce, a ruscy potem zajęli ich statek Arctic Sunrise to wszyscy bili brawo i wieszali psy na ruskich za "bezprawne zajęcie statku". Ciągle jesteśmy Bantustanem skoro nie potrafimy wyjść poza schemat myślenia Kalego.
10 wrzesień 2019 : 10:40 Ciekawy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 nie oczekuj...
...aplauzu od polskiego lemingowiska, gdy za cokolwiek chwalisz Ruskich
11 wrzesień 2019 : 07:05 Guru Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Z Mozambiku
Bardzo zły ten Greenpeace, ale za to węgiel płynący do nas z Mozambiku jest dobry? Ja bym im raczej podziękował, za pokazanie jednej z większych wtop obecnej władzy, czyli zalewania Polski importowanym węglem, głównie ze podobno wrogiej nam Rosji, ale też, jak widać, z Mozambiku.
10 wrzesień 2019 : 10:42 Górnik sam Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 to skąd...
...mamy brać węgiel skoro naszego nie starcza i jest coraz droższy?
11 wrzesień 2019 : 07:06 Guru Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 pani
tylko ze to jest wegiel do produkcji stali a nie do opału, troche slabo sie przygotowali.
11 wrzesień 2019 : 08:59 dżesika Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1