Bezpieczeństwo

Zbliża się przetarg na budowę trzech okrętów podwodnych dla polskiej floty. Ma zostać ogłoszony w tym roku. Nie tylko zachodnie koncerny zabiegają o wielomiliardowy kontrakt z Marynarką Wojenną. W budowie okrętów podwodnych chcą mieć udział polskie stocznie.

Program Orka jest największym przedsięwzięciem modernizacyjnym marynarki. Budowa trzech okrętów podwodnych o wyporności około 2 tys. ton, z uzbrojeniem, ma kosztować ponad 7 mld zł. Nic dziwnego, że o zamówienie biją się potentaci z Europy

W tzw. dialogu technicznym, poprzedzającym przetarg, wzięło udział ośmiu oferentów, m.in. francuski DCNS z okrętami typu Scorpene, hiszpański koncern Navantia (okręt S-80A), niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (okręty U 212A lub U 214A) oraz szwedzkie konsorcjum z okrętem typu A26.

Okazja do ponownego zaprezentowania swoich możliwości pojawiła się w czasie Balt Military EXPO w Gdańsku. Uczestniczyli w nich najważniejsi konkurenci i polskie stocznie, które także patrzą łakomym okiem na program Orka. Francuski DCNS w zabiegach o kontrakt połączył siły ze Stocznią Remontową Nauta. Teraz zapowiedział, że jest w stanie poszerzyć swoją ofertę współpracy.

- Strategia DCNS zakłada, że okręty dla polskiej marynarki powinny być budowane w polskich stoczniach - powiedział w Gdańsku Alain Fougeron, wiceprezes DCNS. - Polska powinna być niezależna w zakresie serwisowania i remontów okrętów, a najlepszym sposobem na zdobycie kompetencji w tym zakresie jest uczestnictwo w budowie.

9 lipca DCNS i fundusz MARS, będący właścicielem Stoczni Remontowej Nauta, wchodzący właśnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podpiszą porozumienie o wspólnym oferowaniu okrętów Marynarce Wojennej. Wcześniej DCNS brał pod uwagę współpracę, a nawet wejście kapitałowe do Stoczni Marynarki Wojennej. Jak poinformował Fougeron, negocjacje były zaawansowane, ale nie mogły zostać zakończone z powodu upadłości likwidacyjnej wojennej stoczni.

- Z MARS i Nautą znaleźliśmy pole do porozumienia - dodał Fougeron. Powrót do rozmów z SMW, gdyby upadłość zmieniono na układową, byłby możliwy za zgodą partnera DCNS, czyli funduszu MARS. Współpraca miałaby nie ograniczać się wyłącznie do kontraktów dla polskiej marynarki, ale obejmować kontrakty DCNS do marynarki francuskiej, eksportowe czy te realizowane dla branży morskiej energetyki wiatrowej.

- Powołaliśmy zespół, który analizuje możliwości pozyskania dostawców w Polsce - dodał Fougeron.

Z walki o kontrakt na budowę okrętów podwodnych nie rezygnują Szwedzi. - Dołączyliśmy do dialogu technicznego - powiedział Tobias Wenneberg, starszy wiceprezes, dyrektor na Europę Środkową i Wschodnią w Saab AB. - Współpraca z polskim przemysłem stoczniowym dałaby obopólne korzyści. Za wcześnie jednak mówić o szczegółach naszej oferty. Branża stoczniowa ma w Polsce długie tradycje oraz potrzebne kompetencje i strona szwedzka jest zainteresowana współpracą.

Jacek Klein

 

+7 Majstersztyk
Jakże to miło słuchać i czytać jak to światowi giganci mając ochotę na nasze wirtualne miliardy są w stanie wychwalać nasze stocznie jakie to one są wspaniałe , doskonale wyposażone, posiadają wysoko wyspecjalizowane załogi i przy jedynie niewielkim wsparciu zachodniego sponsora są w stanie zbudować najnowocześniejsze okręty podwodne, nawodne , a nawet i kosmiczne. To miód na serce naszemu premierowi i całemu rządowi.
Nic to nie kosztuje a jakie to miłe.
Przetargi zawsze można poprzeciągać a ostatecznie odwołać (jak kasy nie stanie) - ot polityka .
30 czerwiec 2014 : 11:55 Okrętowiec | Zgłoś
+6 okrety podwodne
to jakieś opowieści zielonego lasu. żeby budować okręty podwodne to trzeba mieć gdzie ,
w Polsce żadna ze stoczni nie jest przygotowana do budowy kadłubów okrętów podwodnych.
najmniejsze nakłady na przystosowanie infrastruktury moga być w : stoczni marynsarki wojennej w Gdyni, w remontowej shipbuilding i stoczni Gdańsk. W stoczni Nauta też można by budować np. na terenach dawnego wydziału K-3 w Gdańsku ale tam trzeba by zbudować zadaszenie pochylni - jest to możliwe - w Siewierodwinsku w Rosji mają dok zadaszany przesuwnymi elementami i tam budują okrety podwodne o napędzie atomowym, podobnie we francuskiej stoczni atlantyckiej w St.Nazaire. Ze względu na braki wiedzy technicznej oraz kompletny brak umiejetności organizacyjnych w stoczniach zarządzanych przez MARS nie ma szans by w nich mogły powstać te okręty, jest to skazane na porażkę jeszcze wiekszą niż Gawron. Przeszkodą by marsjanska stocznia podjęła się budowy jest przede wszystkim to , że marsjanom nie chodzi by coś zrobić dobrego, by coś konkretnego zbudować tym ludkom chodzi tylko i wyłacznie o kasę dla siebie i kolesi i dlatego szukają nosnych medialnie tematów a to gaz łupkowy a to elektrownie wiatrowe a to platformy wiertnicze i wydobywcze a to statki offshoreowe a może by do Brazylii bo tam otwiera się rynek. Jedno jest pewne marynarka wojenna potrzebuje kilka nowych jednostek bojowych i dobrze by się stało gdyby je zbudowano w polskiej stoczni.
30 czerwiec 2014 : 13:28 katiko | Zgłoś
+7 Dawno się tak nie ubawiłem :-)
Toż to kompromitacja mediów, żeby nagłaśniać takie banialuki. Nie mam pretencji do Portalu, dobrze, żę zamieścił to w przeglądzie, bo nie wszyscy czytamy te gazety, ale jak można być tak naiwnym, żeby w to wierzyć! Obawiam sie, ze Tusku, który nic nie wie o przemysle stoczniowym i ma doradców, którzy wiedzą jeszcze mniej, może w to uwierzyć. Nie wiem, o co chodzi Francuzom (oczywiście poza zdobyciem tego zamówienia), ale na pewno nie o to, żeby budować w Polsce te okręty. Z całym szacunkiem do stoczni Nauta (i do innych) ale trzeba miec trochę oleju w głowie.
30 czerwiec 2014 : 15:34 Beka | Zgłoś
+7 Beka
Też się ubawiłem , że ktoś takie idiotyzmy wymyśla i wypisuje - mam nadzieję , że nie wierzą w to.Chociaż ludki z warszawki sa gotowe uwierzyć , że białe to czarne a czarne to białe,.
30 czerwiec 2014 : 16:49 mrutun | Zgłoś
0 okrety
zamiast pisac dyrdymaly może lepiej zamówić okrety np. w Niemczech jest tam stocznia budujaca takie okrety - HDW Ag w Kiel. Wiem ,że oferują np. okrety klasy 212 lub 214 te akurat nadają się na Bałtyk., maja też wieksze U 216 i 218 ale są trochę za duże.
O[powiadanie bajek że Nauta może zbudować okret podwodny to bzdura totalna .
06 lipiec 2014 : 19:11 nicco | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter