Bezpieczeństwo

W piątek, 23 maja, jednostki Marynarki Wojennej zakończyły pięciodniowe ćwiczenia prowadzone na morzu, w powietrzu i na lądzie. Głównym celem manewrów było doskonalenie prowadzenia operacji osłony transportu morskiego przed atakami okrętów podwodnych oraz wsparcie morskich operacji specjalnych. W ćwiczeniu uczestniczyły siły: okrętowe (3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża), powietrzne (Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej) oraz epizodycznie siły specjalne (JW Formoza) w ramach ćwiczenia Morświn.

W pięciodniowych manewrach uczestniczyły okręty 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża prowadzące operacje morskie w ramach Okrętowych Grup Zadaniowych oraz statki powietrzne z Brygady Lotnictwa MW, 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim i po raz pierwszy w historii OGZ operujący z lotniska w Malborku francuski samolot Rafale. 3. Flotylla Okrętów do OGZ wydzieliła siły okrętowe w składzie: fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko, okręt podwodny ORP Sokół, zbiornikowiec Z-1 oraz stacja demagnetyzacyjna SD-13. 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża reprezentowały okręty: transportowo - minowe (ORP Gniezno i ORP Poznań) trałowce (OORP Wicko, Sarbsko, Necko i Nakło) oraz zbiornikowiec Z-8. Brygada Lotnictwa MW do udziału w ćwiczeniu skierowała samoloty patrolowo-rozpoznawcze An-28 Bryza 1R oraz śmigłowce SH-2G i Mi-14PŁ.

Podczas ćwiczeń na południowym Bałtyku załogi okrętów skupiły uwagę m.in. na osłonie strategicznego transportu morskiego i utrzymaniu panowania na morzu w sytuacjach kryzysowych. Marynarze prowadzili także działania antyterrorystyczne i antypirackie. Jednostki Marynarki Wojennej wielokrotnie stanowiły platformy do działań abordażowych z udziałem komandosów Wojsk Specjalnych. Siły okrętowe doskonaliły umiejętności w zakresie prowadzenia strzelań artyleryjskich, zadań przeciwminowych, monitoringu żeglugi, jak również kontroli sytuacji powietrznej i nawodnej. Działania sił Marynarki Wojennej wspierane były przez 9. Dywizjon przeciwlotniczy, który dostarczał jednostkom zaangażowanym w ćwiczenie niezbędnych informacji o sytuacji w przestrzeni powietrznej przy wykorzystaniu stacji radiolokacyjnej NUR-22-N (3D). Załogi okrętów doskonaliły również umiejętności manewrowania w szykach i prowadzenie łączności w oparciu o procedury NATO, a także walkę przeciwawaryjną oraz elementy ratownictwa morskiego.

Obowiązki okrętu flagowego ćwiczenia pełniła dowodzona przez kmdr. por. Grzegorza Muchę fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko. Z pokładu tej jednostki koordynowane były działania wszystkich sił biorących udział w manewrach. Fregata rakietowa dysponuje największym potencjałem bojowym pozwalającym na osłonę transportu morskiego przed atakami zarówno z powietrza, powierzchni morza jak i spod wody.

Marynarka Wojenna ma kluczowe znaczenie dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu niezbędnej dla funkcjonowania niezakłóconego transportu i handlu morskiego. Na Morzu Bałtyckim codziennie przebywa od 2 do 3 tysięcy różnego rodzaju jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W 2013 roku w polskich portach przeładowano aż 70 milionów ton ładunków. Dlatego właśnie scenariusze ćwiczeń Okrętowych Grup Zadaniowych skupiają się głównie na doskonaleniu działań wykorzystywanych w operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznacza odcięcie od ważnych źródeł zaopatrywania. Tego typu manewry obejmują zwykle współpracę okrętów, lotnictwa morskiego i jednostek specjalnych na rzecz doskonalenia zdolności do przeciwdziałania atakom z powietrza, atakom okrętów nawodnych i podwodnych oraz doskonalenia zdolności do prowadzenia operacji przeciwminowych, antyterrorystycznych, antypirackich, stabilizacyjnych czy humanitarnych.

3 Flotylla Okrętów

+2 O własnych siłach, czy na holu ?
:)
27 listopad 2013 : 11:21 Guest | Zgłoś
0 Arku, dlaczego taki jesteś?
Po co ten jad w wypowiedzi? Oczywiście że o własnych siłach. Toż to był rutynowy sprawdzian umiejętności i wymagał "przejścia" z Oksywia do terminalu promowego Steny i nazad.I poradzili sobie. Będziemy mieli pożytek z tych chłopaków.
28 listopad 2013 : 06:10 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter