Bezpieczeństwo

Z udziałem premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka w poniedziałek 23 bm. w Gdyni podpisano umowy na dostawę trzech niszczycieli min i dokończenie prac nad okrętem patrolowym.

- Marynarka wojenna ma być częścią systemu skutecznej obrony, dlatego zakupy i jej doposażenie będzie miało charakter kombinowany - ze sprzętu projektowanego i produkowanego w Polsce, ale także z najnowocześniejszych fabryk na świecie - podkreślił premier rządu Donald Tusk. Wyraził przekonanie, że tym samym kończy się "wieloletni etap niepewności co do przyszłości Marynarki Wojennej w ogóle, bo trudno sobie wyobrazić marynarkę bez okrętów, a taka perspektywa rzeczywiście groziła jej kilka lat temu".

Według premiera jednostki takie jak ORP Orzeł i ORP Lech już niedługo zastąpią okręty nowocześniejsze.  - To, co było przedmiotem kontrowersji i czego nie potrafiono zakończyć - projekt zwany do niedawna „Gawron”, a obecnie „Ślązak" - powiedział.

– Dokończymy ten okręt, który przez długie lata był symbolem niemocy, a dziś staje się symbolem przełomu, jeśli chodzi o doinwestowanie Marynarki Wojennej oraz tych, którzy na jej rzecz produkują - podkreślił premier, dziękując MON i dowództwu Marynarki Wojennej.

- To przedsięwzięcie nie miało alternatywy, bo tak naprawdę trudno nazwać alternatywą upadek Marynarki Wojennej, a to byłoby nieuchronną konsekwencją, gdyby we właściwym czasie odpowiednie decyzje nie zostały podjęte - dodał.

Siemoniak podkreślał dobrą współpracę resortu i dowództwa marynarki z polskim przemysłem stoczniowym - prywatnym i państwowym - oraz światem nauki. - Zaczynamy odliczanie do roku 2016, gdzie efekty tej pracy powinny być zwodowane i gotowe - powiedział.

Ślązak to okręt pierwotnie budowany od 2001 r. jako wielozadaniowa korweta Gawron. W lutym ub. r. rząd zdecydował przerwać program korwety. Po rozmowach z Marynarką Wojenną i przemysłem stoczniowym zdecydowano, że jednostka, której kadłub był gotowy, zostanie dokończona, ale jako patrolowiec. Oba projekty mają wykonać polskie konsorcja. Liderem konsorcjum budującego Ślązaka jest Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni; w programie Kormoran 2 wiodącym podmiotem jest stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska. Oprócz tej stoczni bierze w nim udział Stocznia Marynarki Wojennej oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni. - To dla nas bardzo ważny dzień. Podpisane umowy oznaczają budowę bardzo nowoczesnego statku, a tym samym podniesienie rangi naszej stoczni. Dzięki tym kontraktom wzrośnie prestiż stoczni. Oznacza to również pracę dla wielu ludzi na kilka lat. Cały nasz region zyskuje na tym, że stocznie uczestniczyły w modernizacji polskiej floty – przekonywał Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding S.A. - Czas budowy pierwszego z okrętów to ok. 2,5 do 3 lat. Przychody z tego tytułu szacuję na ok. 700 mln zł. Budowa okrętów dla Marynarki Wojennej niesie za sobą cały szereg nowych technologii, które w statkach handlowych nie są stosowane. To ze wszech stron korzystne: Marynarka Wojenna dostanie okręt od rodzimego przemysłu, który dzięki temu zamówieniu dźwiga się na wyższy poziom. Do tej pory, to Francuzi, Niemcy, Holendrzy byli tymi, którzy to oferowali. Piotr Soyka wyjaśnił, że pierwsza jednostka jako prototyp będzie najdłużej budowana. Poinformował, że kontrakt na budowę trzech niszczycieli min opiewa na kwotę ok. jednego miliarda i 200 milionów złotych. Prywatna stocznia Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) jest jedyną w Polsce budującą kompletnie wyposażone statki. Należy do Holdingu Remontowa S.A., największej w Polsce stoczniowej grupy przemysłowej, w ramach której działają m.in. dwie stocznie (specjalizująca się w remontach i przebudowach statków i platform naftowych Gdańska Stocznia Remontowa S.A. oraz budująca nowe statki Remontowa Shipbuilding S.A.), a także ponad 20 firm – producentów wyposażenia na statki i dostawców usług dla sektora okrętowego. Prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej Robert Roszkowski poinformował dziennikarzy, że stopień zaawansowania prac nad budową patrolowca Ślązak wynosi obecnie 60 proc. - Jednostka jest w tej chwili wyposażona we wszystkie wielkogabarytowe urządzenia: silniki, turbinę, pompy - nadmienił. Patrolowiec ma być gotowy w marcu 2016 r.

Pierwszy z niszczycieli min (Kormoran) ma być dostarczony pod koniec 2016 r.; w tym samym roku ma zostać zwodowany Ślązak.

 Zakup niszczycieli min i patrolowców to część programu modernizacji technicznej polskich sił zbrojnych do roku 2022. Według przedstawionych w ubiegłym roku założeń roczne nakłady na rozwój MW mają się utrzymać na poziomie ok. 900 mln zł rocznie. Program przewiduje również zamówienie trzech okrętów podwodnych.

(land)

Na zdjęciu: ORP Orzeł, a przed nim premier Donald Tusk w towarzystwie ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka. Umowę na nowe okręty podpisują: Jan Woźniak, zastępca szefa inspektoratu uzbrojenia MON i Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu REMONTOWA Shipbuilding SA.

Fot.: MW RP

+7 okrety
nareszcie coś się zaczęło dziać dobrego. szkoda, że w stoczni Nauta nie będą one budowane o co zabiegał mr Green ale został przegnany przez marsjan. okrety zbuduje stocznia północna bo tylko tam mozna to zrobić - ta stocznia w przeszłości zbudowała wiele okrętów w tym i dla polskiej marynarki wojennej m.in. Kaszub, Lech, Piast, Toruń i in.
a Nauta niechaj trwa w sferze iluzji .........
23 wrzesień 2013 : 16:10 Guest | Zgłoś
+11 Niesamowite!!!
Nareszcie Tusku zauważył, że są w Polsce stocznie prywatne, które potrafią budować statki i okręty. Lepiej późno niż wcale. Spadające notowania PO nareszcie wymusiły na nich tę decyzję, która oczywiście została odtrąbiona jako sukces. O Północną i Kormorany jestem spokojny, ale o Ślązaka się raczej obawiam, chyba, że w SMW związki pójdą wreszcie po rozum do głowy i nie będą robić polityki kosztem stoczni.
23 wrzesień 2013 : 16:33 Guest | Zgłoś
+3 W 2015 roku
będą kolejne wybory parlamentarne, a pierwsze okręty będą oddane w 2016, kiedy PO nie będzie już pewnie rządzić. Więc sukces przypisze sobie kolejna ekipa...
23 wrzesień 2013 : 20:43 Guest | Zgłoś
+9 SMW w upadłości
Przecież stocznia MW jest w upadłości likwidacyjnej. To jak oni zbudują tego Ślązaka? Czy też może ta upadłość to ściema jest?
23 wrzesień 2013 : 20:57 Guest | Zgłoś
+8 I o to chodzi
SMW dostanie zamówienie rządowe na okręty i kasę, więc nie upadnie i wszyscy będą zadowoleni. A czy zbudują, to już zupełnie inna sprawa. Oj, ojciec, jak ty nic nie kumasz :-(
23 wrzesień 2013 : 23:21 Guest | Zgłoś
+3 Obrona przed kim?
Przecież my mamy samych przyjaciół, więc przed kim się będziemy bronić? Przez długie lata nie inwestowaliśmy w armię i nikt jakoś na nas nie napadł....poza tym wiadomo, że te okręty będą o 20-30 lat przestarzałe jak wszystko w naszej armii więc jakby godzina "W" to nawet MW Monaco je rozwali :) chodzi o przemiał państwowej kasy i załatwienie rządowego kontraktu, żeby nie było bezrobocia. Państwo da prace tylko po co? żeby produkowac przestarzały sprzęt, którego nigdy się nie użyje?
24 wrzesień 2013 : 06:19 Guest | Zgłoś
+4 Państwo dało prace
bo niedługo wybory i kampania sie zacznie. Jak PiS będzie krzyczał, że zaorali przemysł stoczniowy, to powiedzą, że uratowali SMW i polską Marynarkę. Nie wiem tylko co będzie jak już SMW zbuduje tego Ślązaka. Trzy lata pociągną, a co dalej? Bez kolejnych zamówień od rządu - bida.
24 wrzesień 2013 : 11:02 Guest | Zgłoś
+6 Fajnie...
Dobrze, że marsjanie nie dostali okrętów.. To byłaby tragedia. Zmarnotrawili już ponad miliard złotych z państwowej kasy. To wystarczy. To politykierzy i kolesie oraz ignoranci, a nie ludzie z branży. Przyjdzie czas rozliczeń dla tych panów już niedługo.
24 wrzesień 2013 : 08:28 Guest | Zgłoś
+5 wenus
tak jest. juz czuja oddech jarka na plecach no i zbych z. sie na nich szykuje , juz idzie po nich...
24 wrzesień 2013 : 12:21 Guest | Zgłoś
+3 Jak zwykle
Znowu beda przekrety przy budowie. A najwieksza kase zarobia jak zwykle
zlodzieje z PO.
Oligarchowie z PO potrafia tylko krasc.
25 wrzesień 2013 : 13:18 Guest | Zgłoś
+4 do Dokr
Grupa Remontowa jest profesjonalną wiarygodną firmą prywatną. To nie Fundusz MARS i jego państwowe stocznie. Bądź spokojny.
25 wrzesień 2013 : 21:33 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter