Bezpieczeństwo

W Polsce po raz pierwszy zobaczyć będzie można “niewidzialną” (trudno wykrywalną) korwetę typu “Visby” - HSwMS Nyköping (numer boczny K34). Szwedzki okręt przypłynąć ma do Gdańska 4 czerwca.

Nowoczesny okręt, zwracający uwagę niezwykłymi kształtami, zacumować ma (według wstępnych, obecnie dostępnych informacji) przy nab. Ziółkowskiego, czyli w pobliżu terminalu promowego i zabytkowej latarni morskiej w Nowym Porcie. Zostanie w Gdańsku przynajmniej do 6 czerwca.

Pobyt korwety HSwMS Nyköping w Gdańsku związany jest z odbywającymi się w dniach 4-6 czerwca w Amber Expo konferencją i targami MAST Europe (Maritime Systems and Technologies). Jest to 10. edycja tego ważnego, branżowego spotkania specjalistów techniki wojennomorskiej, mającego miejsce kolejno w różnych miastach - w tym roku po raz pierwszy w Polsce.

K34 Nyköping będzie jednym z okrętów udostępnionych do wizyt studialnych dla specjalistów - uczestników konferencji i targów MAST Europe. Nie przewidziano możliwości zwiedzania okrętów dla szerokiej publiczności.
Poza szwedzką “niewidzialną” korwetą, uczestnicy MAST Europe będą mogli odwiedzić okręt hydrograficzny ORP Arctowski, okręt ratowniczy ORPLech, korwetę typu “Orkan” - ORP Piorunoraz prawdopodobnie dwa typy łodzi patrolowych ze szwedzkiej stoczni Dockstavarvet - Combat Boat 90 i Enforcer III.

HSwMS Nyköpingjest czwartą z pięciu zbudowanych korwet typu “Visby”. Początkowo planowano budowę nawet 20 takich okrętów, ale ostatecznie anulowano nawet kontrakt na ostatnią z sześciu zamówionych korwet (miała się nazywać Udevalla).

Okręty, potocznie określanie “niewidzialnymi” - o właściwościach stealth(o niskiej wykrywalności przez radary i inne urządzenia) zaprojektowano tak, by były trudno zauważalne gołym okiem, a przede wszystkim - za pomocą instrumentów używanych przez wojskowych (systemy działające w podczerwieni, systemy hydro-akustyczne oraz wszelkie inne środki obserwacji). Projektanci dążyli do redukcji do minimum tzw. “sygnatury” okrętu, czyli obrazu promieniowania cieplnego, akustycznego - zarówno pod wodą, jak i na powierzchni, fal elektromagnetycznych i obrazu magnetycznego; wyeliminowania wszelkich zbędnych sygnałów wydawanych przez okręt w podczas pracy, a przede wszystkim do zminimalizowania obrazu radarowego okrętu, co osiągnięto m.in. przez nadanie okrętowi odpowiednich kształtów i pokrywając jego poszycie warstwą farby rozpraszającej fale radiowe. Okręt ma pozostawać jak najdłużej niewykryty. Podobno osiągnięto niewykrywalność okrętu w odległości 22 kilometrów i większej przy morzu spokojnym oraz 13 km przy wzburzonym bez zakłócania elektromagnetycznego, natomiast przy aktywnych systemach zakłócających okręt typu “Visby” miałby pozostać niewykryty w odległości ośmiu lub więcej kilometrów przy wzburzonym morzu oraz 11 km na morzu spokojnym. Kadłub ma konstrukcję typu sandwich(przekładkową), na którą składają się włókna węglowe i laminaty winylowe z rdzeniem z PVC. Materiały te gwarantują małą masę i niezwykłą wytrzymałość oraz odporność na wstrząsy, a przede wszystkim są trudniej wykrywalne przez radary.

Prace nad nowymi szwedzkimi korwetami rozpoczęły się w 1993. Miały zastąpić w służbie kutry rakietowe typu “Hugin” i “Norrköping”. Prace projektowe oparto o doświadczenia wyniesione z eksploatacji eksperymentalnej jednostki typu SES (bocznościanu) "Smyge", którą zwodowano w 1991. Prace nad pierwszą jednostka serii "Visby" rozpoczęły się w stoczni Kockums w Karlskronie w 1996. Wodowanie nastąpiło w roku 2000, wejście do służby w 2002.

Do 2008 powstało 5 okrętów tego typu, 4 w wersji przeciwminowej z możliwościami ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) oraz jedna przeznaczona do zwalczania sił nawodnych. Odwiedzająca Gdańsk korweta Nyköping (K34) zwodowana została w sierpniu 2005 roku i przekazana przez stocznię we wrześniu 2006 r.

PioSta, rel

Fot., rys.: Kockums, Wikimedia

Korwety typu “Visby” - charakterystyka podstawowa:
wyporność 640 t
długość całkowita 72,70 m
szerokość 10,40 m
zanurzenie 2,40 m
napęd w układzie CODOG
pędniki strugowodne 2 × 125SII Kamewa Waterjets
turbiny gazowe 4 × Vericor TF50A
łączna moc turbin gazowych 16 MW
silniki wysokoprężne 2 × MTU Friedrichshafen 16 V 2000 N90
łączna moc sileników wysokoprężnych 2,6 MW
zespoły prądotwórcze 3 × 270 kW
prędkość ponad 35 w.
zasięg 2500 Mm przy prędkości 15 w.
załoga 43 osoby
sensory i obróbka danych:
- radar Ericsson Sea GIRAFFE AMB 3D (surveillance- obserwacja)
- system radarowy Ceros 200 (fire control- sterowanie ogniem)
- taktyczny system radarowy Condor CS-3701 (surveillance- obserwacja)
- sonar GDC
- system sonarowy holowany Hydroscience Technologies
- sonar zmiennej głębokości GDC
wyposażenie elektroniczne i cele pozorne:
- Rheinmetall TKWA/MASS (Multi Ammunition Softkill System)
uzbrojenie:
- armata Bofors 57 mm Mk3 (× 1)
- rakiety RBS15 Mk2 AshM (× 8)
- wyrzutnie torped 400 mm dla torped typu 45 (× 4)
- miny i ładunki głębinowe
okręty są także przygotowane na instalację następującego uzbrojenia:
- wyrzutnie rakiet przeciw celom podwodnym 127 mm ALECTO (2 × 6)
- wyrzutnie rakiet woda-powietrze Umkhonto (× 8)
okręty wyposażone są w lądowisko dla śmigłowców (bez hangaru)

 

 

0 super
korweta, szkoda, że my nie możemy takich mieć, zamiast tych zabytków.
01 czerwiec 2013 : 07:56 Guest | Zgłoś
+1 korweta
Zamiast budować własną korwetę nazywającą się bodajże Gawron, której nie można wybudować przez X lat trzeba kupić to co jest sprawdzone i skuteczne, byłoby trochę taniej
03 czerwiec 2013 : 15:49 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter