Jesteś Tutaj: PortalMorski.pl Żegluga Żegluga śródlądowa WWF Polska: „Godzina dla Ziemi - Godzina dla Wisły"
Dołącz do nas

WWF Polska: „Godzina dla Ziemi - Godzina dla Wisły"

Email Drukuj
Fot.: Pixabay

Ochronie Wisły jest poświęcona tegoroczna akcja ekologów z WWF Polska "Godzina dla Ziemi". Organizacja obawia się, że rządowe plany przywrócenia żeglowności na Wiśle spowodują „gigantyczną katastrofę ekologiczną”.

W sobotę w Gdańsku na Długim Targu koło Fontanny Neptuna kilkadziesiąt osób uczestniczyło w symbolicznej koronacji Wisły na królową polskich rzek.

Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami dostosowanie Odry i Wisły do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności do 2030 r. może kosztować ok. 70 mld zł (samej Wisły ok. 30 mld zł). Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne m.in. droga wodna E-30 Odrą łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie i droga E-40, która Wisłą łączy Bałtyk z Dnieprem i dalej z Morzem Czarnym.

W ramach kampanii „Godzina dla Ziemi - Godzina dla Wisły” przez cały marzec Fundacja WWF Polska organizuje uroczystości symbolicznej koronacji królowej polskich rzek. Wisła koronowana była już w Wiśle, Krakowie, Gdańsku, a finał „Godziny dla Wisły” odbędzie się w następną sobotę w Warszawie. Celem kampanii jest przedstawienie unikatowych walorów przyrodniczych Wisły, dla których zdaniem ekologów "zagrożeniem są rządowe plany rozwoju wodnych dróg śródlądowych".

Ekspert WWF dr Przemysław Nawrocki powiedział w sobotę PAP, że „przekształcenie Wisły w autostradę wodną, która ma połączyć morze Bałtyckie z morzem Czarnym przez Bug i Prypeć oznacza gigantyczną katastrofę ekologiczną”. „Paradoksalnie rozwój żeglugi śródlądowej tłumaczy się dążeniem do zmniejszenia emisji CO2, zmniejszenia negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko” – dodał.

„Dla Wisły, która jest unikatową rzeką nie tylko w skali Polski, ale i Europy oznacza to koniec jej najważniejszych walorów przyrodniczych” – podkreślił. Wyjaśnił, że „w polskich rzekach jest za mało wody, aby mogły po nich pływać ogromne barki przewożące kontenery i żeby tę wodę uzyskać, to należałoby Wisłę na odcinku od Warszawy do Gdańska przekształcić w ciąg dziesięciu jezior zaporowych”. Dr Nawrocki argumentował, że „znikną najcenniejsze siedliska, piaszczyste wyspy z lęgowiskami rybitw, sieweczek, znikną łęgi wierzbowo-topolowe czyli jeden z najrzadszych w Europie typów lasów nadrzecznych zagrożonych wymarciem”.

Podał, że budowa wodnych autostrad na samej Wiśle spowodowałaby bardzo poważne albo całkowite zniszczenie ośmiu obszarów Natura 2000 i dziesięciu rezerwatów przyrody, a na Odrze - 16 obszarów Natura 2000.

Podczas symbolicznej koronacji na Długim Targu obok Fontanny Neptuna uczestnicy uroczystości ustawili się w kształt korony. Można było także podpisać petycję przeciwko planom uregulowania Wisły; jest ona też dostępna na stronie godzinadlaziemi.pl.

Godzina dla Ziemi WWF organizowana jest już od dziesięciu lat. W tym roku odbędzie się na całym świecie 25 marca o godz. 20.30 czasu lokalnego, kiedy troskę o środowisko naturalne wyraża się poprzez zgaszenie światła na 60 minut. W Polsce będzie też gestem poparcia dla idei ochrony Wisły w jej naturalnej postaci.

Rzeczniczka WWF Polska, Marzenna Nowakowska wyjaśniła, że tegoroczna kampania „Godzina dla Wisły” nawiązuje do Uchwały Sejmu, na mocy której rok 2017 został ogłoszony Rokiem Rzeki Wisły. W poprzednich latach w ramach "Godziny dla Ziemi" ekolodzy z WWF zwracali uwagę m.in. na problem zagrożonego wyginięciem bałtyckiego morświna, czy wilków. 

bls/ dym/

Źródło:

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Uwaga! Dodając komentarz akceptujesz jednocześnie regulamin komentarzy Portalu Morskiego.

PortalMorski.pl to profesjonalny, branżowy serwis internetowy ściśle związany z polską i światową gospodarką morską. Śledź wiadomości z kraju i ze świata. Zarejestruj się i szukaj z nami pracy na morzu i lądzie. Newsy, agencje crewingowe, ruch statków, pogoda, informacje o portach – to wszystko znajdziesz na PortalMorski.pl

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

facebook