Żegluga

- Odra z Kanałem Gliwickim była dla nas oknem na świat i zachód - powiedział Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. Podczas panelu poświęconemu Odrze na VI Kongresie Małej i Średniej Przedsiębiorczości uczestnicy mówili o tym jak ważna jest rzeka dla rozwoju terenów przez, które przebiega oraz całej Zachodniej Polski. Zaprezentowane zostały także założenia do rządowego planu rozwoju żeglugi śródlądowej.

Odra dla Śląska

Jednym z najbardziej zainteresowanych, w rozmowie o rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, jest Śląski. Władze tego regionu dobrze wiedzą jakie korzyści mogłoby przynieść utworzenie nowoczesnego korytarza transportowego o odpowiednich parametrach żeglowności.

- Odra z Kanałem Gliwickim była dla nas oknem na świat i zachód. Żeglowność Odry można osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie, ale by nabrała ono międzynarodowego kontekstu, potrzebne jest połączenie z Czechami. Wpięcie w drogę wodną Ostrawy jest absolutnie możliwe i niezbyt skomplikowane. Z Odry naturalna droga wodna wiedzie Łabą do portu w Hamburgu, a droga odrzańska nabiera wówczas ogromnego sensu. Jako samorząd województwa jesteśmy wysoce zainteresowani takimi planami i cieszymy się, że jest on priorytetem rządu - powiedział Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego.Podczas spotkania obecny był także Marcin Białek z Ministerstwa Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zaprezentował on najważniejsze założenia rządowej strategii rozwoju żeglugi śródlądowej. Plany, które zakładają doprowadzenie ODW do klasy żeglowności Va są bardzo korzystne dla Śląska. Do 2030 r. w Odrzańską Drogę Wodną i budowę Kanału Śląskiego zainwestowane ma być ponad 30 mld zł. Sama Odra w ciągu czterech lat powinna być w pełni żeglowna na całej długości.

Realne plany

- Uważam, że plany udrożnienia Odry są realne i w tym kierunku powinniśmy zmierzać. Dla województwa drogi wodne są sprawą kluczową, a województwo śląskie jest początkiem drogi odrzańskiej, łącznikiem we wszystkich kierunkach. Rozwój korytarzy transportowych nie jest zrównoważony, ponieważ kiedyś postawiono na budowy autostrad i zbyt dużo transportujemy drogami. Autostrady są ważne, ale nie dają nam szczególnie wiele pod względem potencjału gospodarczego. Nie możemy zapominać także o znaczeniu ekologicznym - transport wodny jest pod względem sprzyjania środowisku naturalnemu najkorzystniejszy - mówił Henryk Mercik. W panelu uczestniczyli także Józef Tobola, doradca czeskich instytucji rządowych i pozarządowych w transporcie, szczególnie dotyczącym śródlądowych dróg wodnych, Sven Erichson, przedstawiciel Izby Przemysłowo-Handlowej w Magdeburgu oraz dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Wszyscy poparli głos przedstawiciela województwa śląskiego.

Chińskie zagrożenie

Rozmówcy zauważyli, że zagrożeniem dla ponownego ożywienia transportu na Odrze i Łabie mogą być chińskie zamiary budowy nowego szlaku jedwabnego. Miałby on być oparty głównie o transport kolejowy, a jego tor kończyłby się w Łodzi. Chińczycy planują także transport swoich towarów poprzez porty Morza Czarnego drogą wodną Dunaju.

Inne rzeki

Rządowy plan zakłada, że drogi wodne w Polsce zostaną dostosowane do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności. Drugim priorytetowym zadaniem, zaraz po Odrze, będzie droga wodna rzeki Wisły (tzw. E-40). Do 2030 r. w dolnym odcinku tej rzeki pomiędzy Gdańskiem a Warszawą wybudowanych zostanie 9 stopni wodnych z elektrowniami oraz stopień wodny w Niepołomicach na górnej Wiśle. Kolejnymi inwestycjami w ramach strategii będą: droga E-70, łącząca Kostrzyn nad Odrą z Wisłą oraz droga E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem. 

-1 endlich!
"Z Odry naturalna droga wodna wiedzie Łabą do portu w Hamburgu" - nareszcie pojawia się realna szansa na ominięcie zespołu portów Szczecin-Świnoujście..
15 październik 2016 : 13:23 omijacz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter