Żegluga

Zwodzone przęsło mostu kolejowego w Szczecinie Podjuchach zostanie w tym roku wyremontowane. Prace potrwają półtora miesiąca. W tym czasie utrudniona będzie żegluga na płynącej pod mostem Regalicy. Po konsultacjach z użytkownikami rzeki ustalono dwutygodniowy termin niepodnoszenia przęsła.

Kłopoty z zabytkowym mostem w Podjuchach, pochodzącym z 1936 r., trwają od dawna. Jest on za niski dla transportu rzecznego, a podnoszone przęsło często się psuje. Armatorzy śródlądowi i szczecińscy portowcy – bo żegluga rzeczna jest przedłużeniem morskiej – od lat postulują przebudowę tego mostu. Wnioskował o to również Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Niestety, bez skutku. Inwestycja jest bardzo kosztowna, do tego zwodzone przęsło to zabytek. Na razie ma być tylko wyremontowane.

– Po remoncie będzie możliwość całodobowej obsługi przęsła, a sama operacja jego podnoszenia ma być szybsza i sprawniejsza – mówi Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, który na prośbę inwestora zorganizował spotkania z zainteresowanymi, w tym użytkownikami drogi wodnej.

Na pierwszym spotkaniu, 27 stycznia br., Włodzimierz Wiatr, wicedyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie spółki PKP PLK, poinformował, że na cały remont wykonawca potrzebuje 47 dni. Dyrektor Wiatr proponował termin letni lub jesienny. Użytkownicy drogi wodnej byli przerażeni, bo to akurat szczyt żeglugowy. Okazało się jednak, że tylko przez dwa tygodnie most musi być zamknięty na dobre, w pozostałych dniach natomiast w razie pilnej potrzeby przęsło będzie można podnieść.

Na drugim spotkaniu, które odbyło się we wtorek (10 bm.), ustalono, że najlepszym na zamknięcie, bo najmniej uciążliwym dla wszystkich, będzie termin od 27 maja do 9 czerwca. To kilka dni przed Dniami Morza i tzw. małym zlotem żaglowców w Szczecinie. Pociągi jeżdżące po moście w Podjuchach zostaną w tym czasie przekierowane na Dąbie.

– Poza tymi dwoma tygodniami będą „okienka” dogodne dla żeglugi turystycznej, handlowej, dla transportu kadłubów i ładunków ponadgabarytowych, kiedy to nawet podczas prac remontowych przęsło zostanie podniesione – dodaje Zbigniew Antonowicz z Rady Interesantów Portu Szczecin, jeden z uczestników wczorajszego spotkania w UŻŚ. – Dobrze by było, gdyby w tym czasie została też naprawiona śluza w Brzegu Dolnym na Odrze. Obawiamy się, że może być zamknięta na dłużej.

Tekst i fot. ek

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter